تقویت فرهنگسازی در کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی مهمترین ماموریت جایزه فیروزه

عصر نمایشگاه- امیرمسعود شهرام نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به ویژگی های سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» گفت: مهمترین ماموریت جایزه فیروزه، تقویت فرهنگسازی در کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی است، اینکه مردم بیاموزند و باور کنند که در رقابت کالاهای ایرانی و خارجی، بهتر است به سراغ کالای ایرانی بروند که دربردارنده پیام فرهنگی ایرانی دارد.

تقویت فرهنگسازی در کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی مهمترین ماموریت جایزه فیروزه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه»، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه جایزه فیروزه تاثیرات زیادی در کالاهای فرهنگی دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایزه فیروزه، یکی از وظایف مهم خود را دنبال می کند و با پرداختن به موضوع کالاهای فرهنگی با جهت گیری  الگوی ایرانی اسلامی، به موضوعی ارزشمند توجه کرده است.

    وی ادامه داد: وقتی از کالاهای فرهنگی نام می بریم از طیف وسیعی از کالاها را شامل می شود،  البته برخی بخش ها متولیان خاصی دارد مثل صنایع دستی که سازمان میراث فرهنگی متولی آن است یا موضوع اسباب بازی که تا حدودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های آن را دنبال می کند

    شهرام نیا با بیان اینکه کالاهای فرهنگی در دنیای جدید به ابزاری مهم برای انتقال پیام های فرهنگی تبدیل شده است، عنوام کرد: این کالاها در سبک زندگی جدید نشانگر نوع سبک زندگی است و خیلی از کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان تحت تاثیر کالاهای فرهنگی گیرنده پیام های فرهنگ های مختلف شده اند.

    وی تاکید کرد: برگزاری جایزه فیروزه و نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی را به فال نیک می گیرم، البته می پذیرم که هنوز اول راه هستیم و در شناسایی کالاها، تشویق و حمایت از آن ها، همچنین برنامه داشتن برای آنها هنوز گام های زیادی پیش رو داریم ولی نسبت به آینده خوشبین هستم.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه مصرف کالاهای فرهنگی روز به روز در حال گسترش است، گفت: به دلیل اینکه تکنولوژی و شیوه های جدید تولید این کالاها در کشور رونق پیدا کرده است و از آنجایی که ذائقه مردم به این کالاها عطشان و تشنه است، پیش بینی میکنم که آینده خوبی پیش رو دارد.

    شهرام نیا درباره ویژگی های جایزه فیروزه، عنوان کرد: این رویداد فرهنگی در دوره نخست فقط به شکل یک رقابت برگزار شد، دوره دوم علاوه بر رقابت کالاهای فرهنگی، محصولات به نمایش درآمد و امسال نخستین دوره ای است که نمایشگاهی به شکل محدود برگزار شده است و معتقدم با تجربه خوبی که در این سه دوره به دست آورده ایم و انتخاب عنوان «فیروزه» آرام آرام جایگاه خود را به دست می آورد.

    به گفته وی، در این زمینه باید چند اقدام انجام شود؛ نخست اینکه فقط برگزاری نمایشگاه کافی نیست و باید شرکت کنندگان در این رقابت و برگزیده ها حمایت شوند، زیرا تولید کالاهای فرهنگی علاوه بر دارا بودن از ایده و خلاقیت نیازمند توان مالی و حمایت است، در ایم زمینه باید اقداماتی انجام شود که تولیدکنندگان این حوزه بتوانند روی پای خود بایستند.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برنامه هایی را برای حمایت از این کالاها دارد و در جایزه فیروزه نیز بخشی از حمایت های خود را به میدان آورده است، البته به نظرم این حوزه هنوز به حمایت های بیشتری نیاز دارد و فعالیت ها در این حوزه باید گسترش پیدا کند.

    وی از فرهنگسازی به عنوان یکی دیگر از ضروریات حوزه کالاهای فرهنگی نام برد و گفت: باید در موضوع فرهنگسازی کالاهای ایرانی اسلامی بیشتر کار کنیم،البته یکی دو سالی است که رسانه ها در این زمینه وارد شده اند و به عنوان مثال در ح.زه خرید لوازم التحریر، فعالیت های رسانه ای خوبی در این زمینه انجام داده اند.

    شهرام نیاز همچنین با اشاره به موانع موجود در این حوزه، توضیح داد: ما در حوزه کالاهای ایرانی اسلامی هنوز با مشکل شخصیت پردازی مواجه هستیم، بسیاری از رقبای غربی با انیمیشن ها، کتاب ها و رسانه های خود به میدان آمده اند و شخصیت پردازی های خوبی کرده اند.

    وی تاکیدد کرد: در این زمینه شخصیت پردازی های ایرانی باید در کشور بیشتر حمایت شود و رسانه های ما مثل صدا و سیما به این عرصه وارد شود تا بتوانیم در حوزه تولید کالاهای فرهنگی پررنگ تر عمل کنیم.

    وی با اشاره به بحث کپی رایت در حوزه کالاهای فرهنگی، گفت: تولیدکنندگان این کالاها می گویند وقتی به سراغ شخصیت های انیمیشن های محبوب جهان می رویم که سال های سال است در میان کودکان هستند، راحت هستیم و نیازی نیست که حق کپی رایت پرداخت کنیم، ولی اگر به سراغ شخصیت های داخلی برویم باید هزینه رایت پرداخت کنیم و این یکی از موانع این حوزه به شمار می آیند.

    وی تاکید کرد: یکی از موانع دیگر این حوزه هنرمندان و نیروهای خلاق محتوایی ما به سرمایه گذاری و ورود به این حوزه تشویق شوند، الان در بعضی حوزه ها مثل لباس طی دو ـ سه سال اخیر اتفاق های خوبی رخ داده است و پوشش بانوان با الگوی ایرانی اسلامی تا چند سال پیش موضوع غریبی بود اما اکنون شاهد تنوع زیادی در این پوشش ها هستیم و می توان مدعی شد که اتفاق های خوبی رخ داده است.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه اگر هنرمندان در زمینه کالاهای فرهنگی وارد شوند، به زودی می توانیم به بازار رقابتی در این حوزه وارد شویم، عنوان کرد: ورود دولت به حوزه کالاهای فرهنگی خوب است اما به نظرم بخش خصوصی می تواند در زمینه تولید و گسترش این حوزه فعالیت کند و دولت دست پنهان حمایتی داشته باشد.

    سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» از 13 تا 17 دی ماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 8 شب در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برپا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت