نگاهی به بیست و ششمین نمایشگاه کتاب دهلی

عصر نمایشگاه- امین نادری مدیر بخش سوره الکترونیک سوره مهر می نویسد: نمایشگاه دهلی شباهت های زیادی به نمایشگاه تهران دارد. یکی از مهمترین شباهت‌ها هم کارکرد نمایشگاه در قامت یک فروشگاه بزرگ است.

نگاهی به بیست و ششمین نمایشگاه کتاب دهلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از  باشگاه خبرنگاران پویا،‌ بیست وششمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو از 16 تا 24 دی ماه برگزار می‌شود، سال گذشته 756 ناشر از 19 کشور در این نمایشگاه حضور داشتند.
    میهمان ویژه بیست وششمین نمایشگاه کتاب دهلی‌ نو اتحادیه اروپا است که تمرکز فعالیت آن بر کتاب‌های اروپایی است.نمایشگاه در بخش‌های مختلفی از قبیل ناشران عمومی، بازرگانی، تکنولوژی، علوم اجتماعی، کتاب‌های الکترونیک، کودک و نوجوان، ناشران هندی زبان و بین‌الملل برگزار و بخش بین الملل نمایشگاه در سالن 7 میزبان کشورهای شرکت کننده است.

    امین نادری مدیر بخش سوره الکترونیک حوزه هنری که در این دورهنمایشگاه کتاب دهلی حضور یافته است،‌ در یادداشتی می‌نویسد:  «محل نمایشگاه (پراگتی میدان) منطقه ای در مرکز شهر دهلی است و مکانی که به نمایشگاه کتاب اختصاص دادند فضای نسبتا بزرگی با سالن های متعدد است. مسیر رسیدن به سالن ها از درب ورودی، در حال عملیات ساخت و ساز است و مسیر جالبی نیست. استقبال از نمایشگاه و سالن های اصلی گسترده است و جمعیت زیادی برای بازدید و خرید کتاب به نمایشگاه می آیند.

    استقبال از غرفه ایران هم خوب است و به ویژه با توجه به موقعیت نه چندان خوب غرفه ایران به نسبت سایر غرفه ها، فروش و حضور مخاطبان در غرفه خوب است. کتاب های کودک، کتابهای با تصویرسازی های زیاد، فوتو رمان‌ها و کتاب‌های شامل هنرهای تجسمی و مینیاتور به علاوه کتاب‌های اشعار یا معرفی بیدل، اقبال و اشعار فارسی مورد پسند شرکت‌کنندگان است.

    نمایشگاه دهلی شباهت های زیادی به نمایشگاه تهران دارد. یکی از مهمترین شباهت ها هم کارکرد نمایشگاه در قامت یک فروشگاه بزرگ است. در سایر نمایشگاه‌ها مثل نمایشگاه فرانکفورت یا بلونیا مذاکره حرف اول و آخر را می زند و در مدت زمانی کوتاه ناشران و آژانس ها به خرید و فروش کپی رایت اقدام می کنند. این نمایشگاه ها فرصت خوبی برای معرفی ادبیات ایران به ویژه ادبیات معاصر محسوب می شود.

    اما در نمایشگاه دهلی حتی رایت تیبل‌ها هم کم فروغ و خلوت هستند. امروز روز دوم جلسات ناشران است که به نسبت روز گذشته ناشران کمتری در آن شرکت کرده‌اند.

    سه سالن اصلی نمایشگاه به ناشران عمومی هند و دو سالن به ناشران کودک اختصاص داده شده، در بخش ناشران جهانی نشرهای بزرگ مثل پنگوئن در نمایشگاه حاضر هستند و تفاوتی که با نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد این است که علاوه بر ناشران، کتابفروشی های بزرگ و مطرح هم غرفه دارند. یک سالن جنبی به نشر الکترونیک اختصاص داده شده و تمرکز بر نشر چاپی است. نسخه الکترونیک اکثر کتاب ها در کتابخوان های مطرح مثل ibook و Google book و kindle عرضه شده و این موضوع که کتاب دارای نسخه الکترونیک دارند در پشت جلد کتاب درج شده، نمایشگاه از منظر محتوا قوی بوده و نشست‌های مختلف در طول روز برگزار می شود. نشست‌هایی در جای جای نمایشگاه با عنوان گوشه نویسندگان (writer corner) برگزار می شود. سطح بهداشت در راه های رسیدن به نمایشگاه و محیط پیرامون آن در پایین ترین سطح است.

    در بخش بین الملل نمایشگاه، از کشورهای ایران، مصر، امارت، نپال شرکت کرده اند و اتحادیه اروپا مهمان ویژه نمایشگاه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت