انتشارات سخن عرضه می کند

کتاب‌های شفیعی کدکنی در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- انتشارات سخن چاپ‌های جدیدی از کتاب‌های محمدرضا شفیعی کدکنی را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

کتاب‌های شفیعی کدکنی در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ،محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد و پژوهشگر نامدار حوزه ادبیات و عرفان، سال‌هاست که در حوزه عطار تحقیقات و آثار ارزشمند و گرانسنگی را ارائه کرده‌ است.

    از جمله کارهای در دست نگارش وی در این زمینه، تصحیح و مقدمه «تذکرة‌الاولیا» است. این اثر پیش‌تر قرار بود که برای نمایشگاه کتاب امسال منتشر شود، اما هنوز آماده نشده و به گفته ناشر قرار است که کتاب در سال جدید به چاپ برسد.

    به گفته محمد استعلامی، از اساتید زبان و ادب فارسی و از مصححان، سطح کار شفیعی کدکنی بسیار بالا‌تر از کارهایی است که پیش از آن روی منظومه‌های عطار انجام شده است. کار وی درحدی است که می‌توان گفت سنگ تمام گذاشته و کتاب‌های وی همواره مأخذی برای همه محققان و پژوهشگران است.

    انتشارات سخن همچنین چاپ تعدادی از عناوین نوشته شده از سوی شفیعی کدکنی را آماده کرده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند که از جمله این موارد، کتاب «با چراغ و آینه» است که چاپ پنجم آن برای بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب آماده شده است. این کتاب در پنج فصل کلی به شعر معاصر و ریشه‌های تحولات آن می‌پردازد.

    موضوع کتاب «با چراغ و آینه» شعر و ادب فارسی در دوره‌های قاجار (بیداری، ‌مشروطه) و پهلوی است. البته اشاره‌های پراکنده‌ای به شعر و ادب در دوره انقلاب و جمهوری اسلامی هم در این کتاب دیده می‌شود. مؤلف در بخش اول‌، شماری از موضوع‌های پراهمیت در قلمرو اجتماع‌، سیاست و فرهنگ ایران در دوره نخست و بخشی از دوره دوم را با توجه به بازتاب آن‌ها در شعر و ادب این دوره‌ها‌، و در بخش دوم،‌ آرا و آثار ادبی و فرهنگی پنج تن از تجددخواهان دوره قاجار را شناسانده و تحلیل کرده است.

    بخش‌های سوم و چهارم کتاب‌، شناسایی و تحلیل نمونه‌هایی از ترجمه شعر فرنگی یا بیگانه به فارسی‌ و تأثیر آن‌ها بر شعر شاعران اواخر دوره قاجار تا نیمه دوره پهلوی و چندین موضوع مرتبط با آن است. بخش پنجم عبارت است از تحلیل اجمالی آثار 29 تن از شاعران ایران از مشروطه تا دهه 1340؛ یعنی از ادیب پیشاوری تا فروغ فرخزاد. چند مقاله هم درباره جوانبی از شعر معاصر ایران در ضمیمه کتاب آمده است.

    چاپ جدید «در هرگز و همیشه انسان» عنوان دیگری است که از این پژوهشگر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. این اثر در مجموعه «میراث عرفانی» و با محوریت خواجه عبدالله انصاری و تأثیر وی بر ادب عرفانی نوشته شده است. «درویش ستیهنده» و «زبان شعر در نثر صوفیه» از دیگر عناوینی است که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت