تشریح فراز و فرود‌های برگزاری نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- نمایشگاه کتاب تهران تا به امروز با گذر از فراز و فرود‌های فراوان همچنان سرپا ایستاده و هر سال با شکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

تشریح فراز و فرود‌های برگزاری نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یافتن جایگاه مناسب و دائمی برای نمایشگاه بود؛ اگرچه در سال 1394 تصور شد که بزرگ‌ترین ویترین ناشران جایگاه دائمی را حداقل برای 5 سال به خود اختصاص داده است، اما این خواب خوش بسیار زود تمام شد و همگان متوجه شدند که شهر آفتاب در شرایط فعلی آینده چندان روشنی را برای نمایشگاه کتاب رقم نخواهد زد.
    بنا بر این گزارش، اگرچه شهر آفتاب در نگاه اول با مساحتی بالغ بر 138 هکتار ظرفیت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به حساب می‌آید، اما به دلیل مشکلات سازه‌ای میزبان مناسبی برای ناشران نبود و در دو سال گذشته ضرر چشمگیری به آن‌ها زد؛ زیرا با توجه به آنکه نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه و همزمان با فصل بارش باران‌های بهاری برگزار می‌شود، نفوذ باران به داخل سازه‌های شهر آفتاب و آب‌گرفتگی سالن‌های نمایشگاهی این مجموعه باعث خیس شدن کتاب‌های ناشران می‌شد.

    علاوه بر این دوری مجموعه شهر آفتاب از شهر تهران مشکلاتی را برای ناشران و بازدیدکنندگان ایجاد می‌کرد و گرچه در آغاز مسیر مسئولان شهرداری این فاصله را فرصت مناسبی برای اصلاح فرهنگ حمل و نقل می‌دانستند، اما این امر باعث شد که ترافیک جاده قم بیش از پیش به چشم بیاید.

    شایان ذکر است؛ مشکل خیس‌ شدن کتاب‌های ناشران هزینه زیادی را به مسئولان و نهاد‌های فرهنگی کشور تحمیل کرد. علاوه بر این با توجه به آنکه ناشران خارجی نیز در نمایشگاه شرکت کردند، شاهد مخدوش شدن نسبی تصویر نمایشگاه کتاب در نگاه این ناشران بودیم.

    هم‌اکنون مسئولان برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران، بعد از دادن مهلت ده روزه به شهرداری تهران تصمیم گرفتند نمایشگاه را به مکان قبلی‌اش که مصلی امام خمینی (ره) بود منتقل کنند. آن‌ها یک صدا معتقد بودند که شهر آفتاب در شرایط فعلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست و نیاز به اصلاح ساختاری دارد.

    در این میان باید گفت؛ اگرچه شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران مصلای امام خمینی (ره) را مکان قطعی برگزاری نمایشگاه دانسته‌اند، حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر تهران در صحبت‌های اخیرش با بیان اینکه برگزاری کتاب در نمایشگاه شهر آفتاب منتفی نشده است، از امید شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب خبر داد. این در صورتی است که همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید هیچ مذاکره‌ای با مسئولان شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در کار نیست.

    ما در اینجا به بیان دلایل اصرار شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب می‌پردازیم.

    نمایشگاه کتاب با توجه به میزان فراگیری و وسعت کاری، ویترین مناسبی برای مجموعه نوپایی چون شهر آفتاب به حساب می‌آید. این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای نمایش ظرفیت‎های نمایشگاهی شهر آفتاب به شمار می‌آید و اگر چنین فرصتی با نقد مسئولان و شرکت‌کنندگان نمایشگاه کتاب به ساختار شهر آفتاب از بین برود، اعتبار شهر آفتاب در آغاز راه مخدوش می‌شود و مسئولان برگزاری هیچ نمایشگاهی حاضر نمی‌شوند نمایشگاهشان را در مجموعه شهر آفتاب برگزار کنند. این در صورتی است که شهر آفتاب با هدف انتقال مکان برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی تهران به این مجموعه ساخته شد.

    گفتنی است؛ با ساخت مجموعه شهر آفتاب هزینه‌ای بالغ بر 1000 میلیارد تومان به شهرداری تهران تحمیل شده است و استقبال نکردن مسئولان برگزاری نمایشگاه‌ها از این مجموعه به معنای متضرر شدن شهرداری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت