مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران؛

ابزار های جهانی شدن در حوزه ی فرهنگی

عصر نمایشگاه- مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ضمن اشاره به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه‌های جهانی تأکید کرد: یکی از ابزارهای جهانی شدن سخن گفتن با زبان فرهنگ و هنر و ادبیات است.

ابزار های جهانی شدن در حوزه ی فرهنگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه», سیدعلی کاشفی خوانساری مجری کارشناس «چشم شب روشن» میزبان امیر مسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ‌بود.

    شهرام نیا در پاسخ به این سوال کاشفی که اگر قرار باشد خودش را برای کسی تعریف کند، چه خواهد گفت، اظهار کرد: حوزه علاقه شخصی من فعالیت در حوزه علوم انسانی به مفهوم عام بود. برای همین هم با وجود اینکه تحصیلاتم در دوره مدرسه در رشته‌هایی بود که باید به پزشکی و پیراپزشکی ختم می‌شد با علاقه سمت علوم انسانی آمدم، علوم سیاسی خواندم و سعی کردم با نگاه فرهنگی کار کنم.

    وی افزود: در حوزه کتاب و کتابخوانی هم همین نگاه را داشتم و در حوزه پژوهش و تدریس در دانشگاه نیز با نگاه اشراف به علوم انسانی به مفهوم عام سعی کردم ورود پیدا کنم.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران ادامه داد: طبعا وقتی آدم حوزه‌های متنوع را پیگیری می‌کند قدری از تخصص گرایی فاصله می‌گیرد و گاهی این اشکال هم برای من هم پیش آمده است. اما یک حُسن دارد و آن هم این است که انسان مزه حوزه‌های میان رشته ای را بیشتر احساس می‌کند و می‌تواند لذت بودن در حوزه‌های مختلف کاری را تجربه کند.

    شهرام نیا تصریح کرد: نخ تسبیح ارتباط حوزه تحصیل و تدریس و فعالیت‌های اجتماعی من فرهنگ و علوم انسانی بوده است و سعی کردم در این حوزه تلاش‌هایی انجام بدهم.

    پشتوانه‌های نظری عامل موفقیت‌های دنیای غرب

    وی با بیان اینکه احساس می‌کنم ایرادهایی که در مقام تصمیم گیری، اجرا و سیاست گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ وجود دارد به دلیل ضعف پشتوانه‌های نظری است، تصریح کرد: اگر این دو ارتباط روشن و مستمری داشته باشند قطعا تاثیرات عملی آن را می‌بینیم. قطعا اگر دنیای سرمایه داری غرب امروز توانسته موفقیتهایی کسب کند، مرهون پشتوانه‌های نظری خود است.

    شهرام نیا تاکید کرد: اگر می‌بینیم در بعضی موارد دچار آشفتگی و بلاتکلیفی هستیم به دلیل ضعف پشتوانه‌های نظری ما است. ما با نظریه پردازی قوی و متقن که مبتنی بر فرهنگ و تمدن و سنت ما باشد می‌توانیم خوب جلو برویم. ولی ما در این زمینه ضعیف هستیم. انگار دانشگاه دارد جدا از فضای عملی راه خودش را می‌رود و از این طرف هم حوزه‌های اجرایی هم متکی به خودشان هستند و نگاه عمیقی به پژوهشهای دانشگاهی ندارند.

    وی ادامه داد: واقعیت این است که در عرصه میدان تصمیم گیری خیلی سخت و دشوار است و من شاید موفقیتهای مقطعی و نسبی داشته ام اما اینکه بگویم در بسط فلان نظریه و عملی کردن آن موفق بوده ام خیر اینطور نیست.

    شهرام نیا درباره جهانی شدن در عرصه صنعت و نشر توضیح داد: جهانی شدن پدیده‌ای است که دنیا در آن فشرده‌تر و زمان و مکان و فضا به هم نزدیک تر می‌شوند؛ گویی آدم‌ها به هم نزدیک تر می‌شوند و ارتباطات عمیق تری پیدا می‌کنند. در گذشته اگر کتابی در هندوستان چاپ می‌شد امکان نداشت فردی در ایران به آن دسترسی پیدا کند، مگر شخصیت‌هایی چون علامه امینی که با چه مرارتی به کتاب‌های مدنظرش دست پیدا می‌کرده است. اما حالا جهانی شدن دنیا را به هم نزدیک کرده است و زبان فهم متقابل آسان تر شده است.

    جهانی شدن در حوزه فرهنگ، فاصله‌ها را کم می‌کند

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصریح کرد: اکنون انگار مرزها برداشته شده است و نویسنده و ناشر ایرانی با همتایان خود در چین و اروپا و خیلی کشورهای دیگر ارتباط می‌گیرند. جهانی شدن اتفاقا در حوزه فرهنگ، بیش از سایر حوزه‌ها، فاصله‌ها را کم و فرهنگ‌ها را به هم نزدیک کرده است.

    وی ادامه داد: ما در این فضا که همه به راحتی می‌توانند حرف بزنند و ابزارها به راحتی در اختیار همه برای حرف زدن قرار گرفته چکار می‌توانیم بکنیم؟ ما که یک فرهنگ فاخر مبتنی بر ارزشهای دینی داریم چگونه آن را معرفی و برایش مخاطب پیدا می‌کنیم؟ حوزه کاری ما دقیقا همین است. یکی از ابزارهای جهانی شدن در این مسیر سخن گفتن با زبان مشترک جهانی که همانا فرهنگ و هنر و ادبیات است.

    ما به عنوان بازیگر حوزه نشر به رسمیت شناخته شده‌ایم

    شهرام نیا درباره برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: برای حضور در رویدادهای جهانی سه سطح می‌شود هدف گذاری کرد. سطح اول که سطحی‌ترین لایه حضور ماست این است که خودمان را نمایش دهیم و به وفور هم اتفاق افتاده است. سطح دوم که عمیق‌تر است رسیدن به تعامل علاوه بر حضور است؛ ایجاد ارتباطات فرهنگی و تاثیرگذاری مثبت و آموختن از طرفین. ما در این سطح در چند سال اخیر نسبتا موفق تر عمل کرده ایم و ما را به عنوان بازیگر حوزه نشر به رسمیت شناخته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت