نمایشگاه‌های گردشگری، ابزاری کارآمد برای توسعه

عصر نمایشگاه- هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشورمان در حالی به کار خود پایان داد که فعالان گردشگری معتقدند یکی از بهترین نمایشگاه‌های گردشگری بوده که کشور به خود دیده است، چراکه در این نمایشگاه استان‌های مختلف کشور به خوبی موفق شدند ظرفیت‌های گردشگری خود را معرفی کنند.

نمایشگاه‌های گردشگری، ابزاری کارآمد برای توسعه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش تجارت, از سوی دیگر علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حضور فعالی در این نمایشگاه داشت که البته در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در سراسر دنیا مانند نمایشگاه گردشگری هلند و نمایشگاه گردشگری اسپانیا نیز همین‌گونه بود. او حتی در گفت‌وگوها و سخنرانی‌های خود نیز پیوسته بر اهمیت حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری تاکید کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد مدیران و متولیان گردشگری به اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی پی برده‌اند. به عقیده فعالان گردشگری، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری موجب افزایش جذب گردشگران خارجی شده و بهترین ابزار برای بازاریابی به شمار می‌رود. به طور کلی اگر تورگردانان و آژانس‌های گردشگری بخواهند گردشگران خارجی را جذب کنند، باید از طریق آژانس‌های گردشگری و کارگزاری‌های گردشگری در کشورهای مقصد اقدام به برگزاری تورهای ورودی کنند و این امر در نمایشگاه‌های گردشگری با مذاکره و برقراری ارتباط چهره به چهره ممکن می‌شود. بر همین اساس تنها امر مهم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در داخل کشور نیست، بلکه باید فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری دیگر کشورها نیز حضور فعالی داشته باشند.
    نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در دنیا بسیار زیاد هستند، اما مهم‌ترین آنها نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ITB برلین، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Fitur اسپانیا، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Bit ایتالیا، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری JATA ژاپن، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری WMT لندن، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Mitt مسکو، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Uitt اوکراین، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Aitf باکو- آذربایجان، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Sitt روسیه، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Kitf قزاقزستان، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Iitt هندوستان، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری استانبول ترکیه، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ATM دوبی و نمایشگاه بین‌المللی غذا و هتلداری عمان هستند که حضور فعالان گردشگری در این نمایشگاه‌ها می‌تواند در جذب گردشگران خارجی و بازاریابی بسیار موثر باشد.

    ابزار کارآمد و موثر
    به عقیده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمایشگاه‌های بین‌المللی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری به شمار رفته و ابزاری کارآمد و موثر در جذب گردشگران خارجی هستند.
    علی‌اصغر مونسان در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران، با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و تاکید بر اینکه نمایشگاه گردشگری تهران مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور به شمار می‌رود، گفت: برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، با فراهم کردن امکان ارتباط چهره‌به‌چهره بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، می‌تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و روبه‌رشد ایفا کند.
    او افزود: بر همین اساس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه‌های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را در دستور کار قرار داده است. این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در ارائه انواع خدمات گردشگری و همچنین مجالی را فراهم می‌کند تا مخاطبان داخلی و خارجی این رویداد با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری 31 استان ایران‌زمین آشنا و به تجربه کردن آن ترغیب شوند.

    فرصتی برای معرفی جاذبه‌های استان‌ها
    به گفته معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نمایشگاه گردشگری داخل کشور نیز می‌تواند راهکاری برای معرفی و تبلیغات جاذبه‌های گردشگری استان‌های مختلف کشور باشد. محمد محب‌خدایی معتقد است: یکی از بخش‌هایی که در صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد، نمایشگاه‌های گردشگری است؛ این نمایشگاه‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای جذب گردشگران در فصل کم‌رونق گردشگری باشند. او می‌گوید: نمایشگاه قابلیت ایجاد توازن جغرافیایی و فصلی گردشگران را دارد. این رویداد برای یک منطقه یا جامعه محلی این فرصت را فراهم می‌کند تا تمایز خود را اثبات کند، خودش را معرفی کند، غرور محلی را افزایش دهد و رفاه اجتماعی و اقتصادی منطقه را ارتقا دهد.

    بازاریابی در نمایشگاه‌های بین‌المللی
    کارشناسان گردشگری نیز معتقدند، یکی از مهم‌ترین عواملی که در بازاریابی و تبلیغات بسیار موثر و مهم است، نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری است که می‌توان در آنها بازاریابی کرده و با آژانس‌های گردشگری دیگر کشورها ارتباط برقرار کرد.
    علی صدرنیا، رئیس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی تمامی عوامل و فعالان گردشگری در کنار یکدیگر قرار گرفته و با یکدیگر آشنا می‌شوند و تعامل برقرار می‌کنند و این یکی از مزایای نمایشگاه‌های گردشگری به شمار می‌رود. نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در داخل کشور این مزیت را دارند که گردشگران و آژانس‌های گردشگری خارجی را با ظرفیت‌های گردشگری در ایران آشنا کنند و تبلیغات مناسبی به شمار می‌روند.
    او افزود: یکی از راه‌های افزایش جذب گردشگران خارجی به ایران حضور آژانس‌های گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری است. به طور کلی آژانس‌های گردشگری نقش بسیار موثری در جذب گردشگران خارجی ایفا می‌کنند. بهترین راهکار برای برقراری ارتباط با کارگزاران گردشگری در دیگر کشورها و جذب گردشگران خارجی نیز حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری است. رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینکه برای برگزاری تورهای ورودی از دیگر کشورها باید با کارگزاران و آژانس‌های گردشگری کشورهای هدف ارتباط برقرار کرده و تورها با مشارکت این آژانس‌ها برگزار شوند، بیان کرد: در سال 1387 جامعه تورگردانان با مشارکت جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی یک همایش بین‌المللی برگزار و از آژانس‌های گردشگری سراسر دنیا دعوت کرد تا در آن همایش شرکت کنند؛ همین رویداد موجب شد تا جذب گردشگران خارجی حدود 30 درصد افزایش یابد. او درباره شیوه‌های بازاریابی بیان کرد: به طور کلی در بازاریابی آن گروه از آژانس‌های گردشگری خارجی که آماده همکاری هستند، همواره پیشنهاد می‌کنند در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری با ما دیدار کرده و توافقات نهایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاصل شود، به همین روی حضور آژانس‌های گردشگری و فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های گردشگری بسیار مهم است. همچنین برگزاری تورهای آشناسازی fan trip)) نیز از جمله اقداماتی است که باید به منظور بازاریابی و جذب گردشگران خارجی انجام شود.
    او درباره اقداماتی که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید برای جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی انجام دهد، اما درباره آنها کوتاهی می‌کند، گفت: معاونت گردشگری باید سیاست‌گذاری کند، برنامه‌های جامع و مناسب برای جذب گردشگران خارجی انجام دهد و تبلیغات کند. همچنین این معاونت باید شرایط حضور آژانس‌های گردشگری و فعالان این صنعت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را فراهم کند و البته تبلیغات منظم و جامعی در سطح جهانی انجام دهد.
    صدرنیا افزود: یکی از مشکلات اصلی که معاونت گردشگری باید رفع کند آن است که حضور فعالان گردشگری ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، ملی نیست. باید غرفه‌های ملی با مساحت بزرگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری داشته باشیم. این در حالی است که شرکت ایرانیان در این نمایشگاه‌ها به صورت غرفه‌های خصوصی از سوی آژانس‌های گردشگری است، در مقابل بسیاری از کشورها مانند ایتالیا یک غرفه بزرگ دارند و سپس در این غرفه هر آژانسی غرفه‌ای جداگانه دارد.

    حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی
    برخی دیگر از فعالان گردشگری می‌گویند میزان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مهم گردشگری دنیا باید افزایش یابد.
    عرفان فکری، فعال جهانگردی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سراسر دنیا برای توسعه گردشگری کشور امری بسیار مهم است. به طور کلی نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در تمامی کشورهای دنیا مهم‌ترین رویداد گردشگری و فرصتی برای توسعه این صنعت به شمار می‌روند. او افزود: مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید فرصتی فراهم کنند تا فعالان گردشگری بتوانند در این نمایشگاه‌ها حضور یابند. اگرچه در شرایط کنونی نیز برخی از فعالان و آژانس‌های گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در دنیا شرکت می‌کنند، اما این تعداد کافی نیست و باید گروه‌های بیشتری به‌جز اعضای تشکل‌های خصوصی بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. فکری بیان کرد: نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری بسیار زیاد هستند و شاید بیشترین فراوانی را در میان نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشند و فرصت بسیار مغتنمی برای ارتباط با کارگزاران گردشگری خارجی و جذب گردشگران دیگر کشورها به شمار می‌روند.
    او با اشاره به تاثیر حضور در نمایشگاه‌های گردشگری بر بازاریابی و تبلیغات اظهار کرد: اگر قصد داریم بازاریابی را توسعه دهیم، بهترین اقدام حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری است.

    نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری ابزار مهم و کارآمدی برای بازاریابی، تبلیغات و جذب گردشگران خارجی به شمار می‌روند. اما بهترین روش حضور در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی در سراسر دنیا این است که ایران یک سالن و بخش مجزای بزرگ ملی داشته باشد و در داخل آن غرفه‌های مختص به هر آژانس گردشگری تعریف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت