عرضه اغذیه و نوشیدنی کارت‌خوان بانک شهر

جزئیات خدمات بانکی در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- مدیر پروژه‌ی بانک شهر در نمایشگاه کتاب از فعالیت ۴۵۰۰ دستگاه کارت‌خوان و ۲۰ باجه‌ی خودپرداز این بانک در ایام نمایشگاه خبر داد.

جزئیات خدمات بانکی در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، مهدی اکرمی (مدیر پروژه‌ی بانک شهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران)  درباره‌ی نحوه‌ی حضور و نوع خدمات بانک شهر در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان درنظر گرفته‌ شده برای نمایشگاه کتاب تهران از سوی بانک شهر در حال حاضر 4500 دستگاه است که امکان افزایش تا 5000 دستگاه در صورت نیاز را داریم. تا امروز هم در 30 محل از «شهر آفتاب» دستگاه‌های خودپرداز بانک شهر نصب شده‌اند که بعد از بررسی مجدد جانمایی‌ها؛ دستگاه‌ها احتمالا به 40 خودپرداز افزایش پیدا می‌کنند.

    مدیر پروژه‌ی بانک شهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: از نظر نوع خدمات بانکی که قرار است بانک شهر در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بازدیدکنندگان، ناشران و .... ارائه بدهد؛ به جرات می‌توان گفت که به جز پرداخت تسهیلات و خدمات ارزی سایر خدمات بانکی در «شهر آفتاب» ارائه خواهند شد. علاوه بر دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌خوان که صحبتشان شد، حدود 20 باجه‌ی پراکنده امور بانکی (دریافت، پرداخت، افتتاح حساب و ...) را برای حاضران در «شهر آفتاب» انجام می‌دهند. همچنین 2 دستگاه شهرنت نیز در نمایشگاه کتاب و «شهر آفتاب» دایر خواهد بود تا به نوعی خدمات دستگاه خوددریافت نیز به مراجعان ارائه شود.

    او در پاسخ به این سوال که آیا بانک شهر در ایام نمایشگاه خدمات ارزی نیز را به ناشران ارئه خواهد داد یاخیر، بیان کرد: در بیست‌‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امکان ارائه‌ی خدمات ارزی توسط باجه‌های موجود بانک شهر در «شهر آفتاب» وجود ندارد، با این‌حال در نظر داریم با احداث یک باجه‌ی صرافی؛ نیازهای احتمالی ناشران خارجی برای مبادلات ارزی-ریالی را پاسخ دهیم.

    اکرمی همچنین واریز اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» را خارج از چارچوب خدمات بانک شهر عنوان کرد و توضیح داد: نحوه‌ی پرداخت و میزان اجاره‌بهای غرفه‌های ناشران در نمایشگاه کتاب به طور کامل در حیطه‌ی مسئولیت و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بانک شهر هیچ ارتباطی با این اتفاق ندارد و پرداخت‌های ناشران برای اجاره‌‌بها نیز به بانک شهر واریز نمی‌شود. ناشران حاضر در نمایشگاه تنها موظف هستند برای گردش مالی و فروش روزهای نمایشگاه در بانک شهر یک حساب به نام خود افتتاح کنند. اصولا چون براساس زیرساخت‌های لحاظ شده تمامی دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز در «شهر آفتاب» به بانک شهر متصل هستند داشتن یک شماره حساب در این بانک برای پیشبرد کارهای مالی در نمایشگاه کتاب نیاز است.

    مدیر پروژه‌ی بانک شهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران البته پرداخت‌های غیرنقدی در سایر غرفه‌های حاضر در «شهر آفتاب» از جمله غرفه‌های اغذیه و نوشیدنی را نیز تنها از طریق کارتخوان‌های بانک شهر میسر دانست و اظهار داشت: دانشجویان و سایر مردم نیز از همین دستگاه‌های کارت‌خوان و پوز بانک شهر برای پرداخت‌های خود استفاده خواهند کرد و استفاده از دستگاه‌های مختص به دیگر بانک‌ها در «شهر آفتاب» مجاز نیست. حتی پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا غرفه‌های خدماتی از قبیل فروشندگان تغذیه و نوشیدنی نیز از دستگاه‌های کارت‌خوان بانک شهر استفاده کنند. بر همین اساس امکانی نیز فراهم کردیم تا تمامی غرفه‌دارن حاضر در «شهر آفتاب» حتی در همان محل به‌صورت آنلاین نسبت به افتتاح حساب در بانک شهر اقدام کنند و در کمتر از 24 ساعت دستگاه خودپرداز خود را تحویل بگیرند.

    وی در ادامه با اشاره به ادامه‌ی روند خدمات‌رسانی بانک شهر در تمامی نمایشگاه‌هایی که از این پس در «شهر آفتاب» برگزار خواهند شد نیز افزود: اساسا با توجه به اینکه بانک شهر زیرمجموعه‌ی شهرداری به حساب می‌آید و موسسه‌ی نمایشگاهی «شهر آفتاب» نیز متعلق به شهرداری است، از نظر زیرساختی کار به نوعی پیش‌رفته که بانک شهر ملزم به ارائه‌ی خدمات بانکی در «شهر آفتاب» باشد. همانطور هم که دیروز آقای قالیباف رسما اعلام کردند، پس از افتتاح «شهر آفتاب» با نمایشگاه کتاب دیگر هیچ نمایشگاهی مجاز به برگزاری در شهر تهران نیست و تمامی نمایشگاه‌ها باید در خارج از شهر برگزار شوند. پس خدمات بانک شهر در «شهر آفتاب» عملا تنها مختص به نمایشگاه کتاب نخواهد بود و نمایشگاه‌های دایر در «شهر آفتاب» نیز از این خدمات استفاده خواهند کرد.

    اکرمی سپس از احداث یک شعبه‌ی ویژه‌‌ی بانک شهر در «شهر آفتاب» خبر داد و گفت: همانطور که پیشتر نیز اشاره شده، تکمیل نهایی پروژه‌ی «شهر آفتاب» منوط به اتمام کامل 3 فاز عمرانی این پروژه است و تاکنون تنها بخش اصلی و اعظم فاز یک آن به بهره‌برداری رسیده است. پس از اتمام هر سه فاز جانمایی خودپردازهاو و ... مجدد بررسی می‌شود تا اگر نیاز به جابه‌جایی باجه یا افزایش دستگاه بود نسبت به آن اقدام شود. البته بانک شهر یک محل ثابت برای شعبه‌ی «شهر آفتاب» نیز درنظر گرفته و حتی مجوز راه‌اندازی این شعبه نیز از سوی بانک مرکزی صادر شده که احداث آن منوط به اتمام فاز سوم و نهایی بهره‌برداری از «شهر آفتاب» است.

    مدیر پروژه‌ی بانک شهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره‌ی میزان هزینه‌ی احتمالی که برای افتتاح حساب به گردن ناشران و سایر غرفه‌داران حاضر در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌افتد؛ یادآور شد: بالاخره هر افتتاح حساب یک حدالاقلی از موجودی را نیاز دارد که معمولا از 10هزار تومان آغاز می‌شود. به غیر از این روال عادی افتتاح حساب در هر بانکی، هزینه‌ای مضاعف بر دوش ناشران گذاشته نخواهد شد و بعد از اعلام شماره حساب‌های ناشران در بانک شهر از سوی وزارت ارشاد کارهای آن‌ها برای ایام نمایشگاه پیگیری می‌شود.

    اکرمی در پاسخ به این سوال که پیش‌بنی بانک شهر از گردش مالی که نمایشگاه کتاب برای این بانک به همراه خواهد داشت، چیست نیز بیان کرد: تجربه‌ای که از حضور بانک صادرات به عنوان بانک عامل نمایشگاه نیز داشته‌ایم به ما می‌گوید اساسا حضور هر بانکی به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تنها به صرف خدمت‌رسانی به مردم و ناشران است. درواقع هیچ بانکی و از جمله بانک شهر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به دید انتفاع نمی‌بیند که اگر چنین قصدی بود قطعا توجیه مالی از نظر هزینه-فایده پیدا نمی‌کردیم. البته احتمالا امکان مانور تبلیغاتی که به واسطه‌ی حضور در نمایشگاه برای بانک‌ میسر می‌شود، می‌تواند بانک‌ها را مجاب به حضور به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب بکند که البته بانک شهر حتی به این قضیه نیز توجهی نداشته است.

    نگاهی به تغییر بانک عامل نمایشگاه و آورده‌های این اتفاق برای بانک شهر

    در آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از انتقال محل نمایشگاه از «مصلی» به «شهرآفتاب» خدمات بانکی نمایشگاه کتاب نیز بعد از هشت سال که بانک صادرات ارائه‌ی آن‌ها منحصرا برعهده داشت؛ به «بانک شهر» منتقل شد.

    در پی این تصمیم برگزارکنندگان بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کردند تمامی ناشران متاضی شرکت در این دوره از نمایشگاه موظف هستند با توجه به تغییر بانک عامل نمایشگاه از بانک صادرات به بانک شهر نسبت به افتتاح حساب در این بانک وابسته به شهرداری اقدام کنند. البته باتوجه به هماهنگی به عمل آمده با بانک شهر مقرر شد برای ناشرانی که دارای حساب در بانک شهر نیستند با درج شماره ملی در سایت نمایشگاه، به‌صورت متمرکز افتتاح حساب انجام گیرد و شماره حساب در اخیر ناشران قرار گیرد.

    همچنین در تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته درباره‌ی فعالیت پررنگ بانک شهر در نمایشگاه و صنعت نشر، شعبه نشر بانک شهر نیز بزودی در طبقه هم کف موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و موسسه خانه کتاب افتتاح می‌شود.

    سهام‌داران اصلی این بانک که سال 87 با مجوز بانک مرکزی و با سرمایه‌ای معادل یک هزار و پانصد میلیارد ریال تحت عنوان موسسه مالی و اعتباری؛ تاسیس و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد؛ عموما شهرداری‌های تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور (اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و قم) هستند. البته درصورت درخواست سازمان‌ها و نهادهایی همچون سازمان ورزش و سازمان نظام پزشکی هم توانسته‌اند به نوعی سهمی در میزان گردش مالی موجود در «بانک شهر» داشته باشند.

    ظرف یک سال با افزایش سرمایه  این موسسه توسط سهام‌داران تا سقف دو هزار میلیارد ریال، «بانک شهر» در تاریخ 88/11/21 فعالیت خود را به عنوان یک بانک مستقل رسماً آغاز کرد و براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی  رسمی این بانک در ادامه نیز سرمایه این بانک در سال 89 به رقم چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال92 تداوم داشت. سپس در تیرماه سال 93 رقم سرمایه بانک شهر به عدد هفت هزار و نهصد میلیارد ریال رسید.

    به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران با پیشنهاد «شهر آفتاب» به عنوان محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب قصد دارد برای تمامی نهادها و ارگان‌های وابسته‌ی خود در «شهر آفتاب» نقشی دست‌وپا کند. در این میان البته گردش مالی نسبتا بالای بیش از یک میلیون تراکنش موفق به ارزش حدودی 66میلیارد تومان در حوزه‌ی فروش کتاب و تراکنش‌های سایر غرفه‌های خدماتی از قبیل غرفه‌های اغذیه و نوشیدنی که معمولا با توجه با آمار بازدید میلیونی از این رویداد، اگر بیشتر از بخش فروش کتاب نباشد، کمتر هم نخواهد بود؛ ارمغانی تازه و نفسی تازه برای بانک شهر خواهد بود که در کنار تغییرات و بالا رفتن ارزش سهام بانک شهر بعد از انتشار خبر انتخاب این بانک به عنوان بانک عامل نمایشگاه (ارزش سهام بانک شهر فقط یک روز بعد از این خبر، 5 درصد بالا رفت) آورده‌ی قابل توجهی به نظر می‌رسد. در کنار این آورده‌ها که نمایشگاه کتاب برای بانک شهر به همراه خواهد داشت، الزام ناشران به افتتاح حساب در این بانک نیز وجه قابل توجهی از نقدینگی را به بانک شهر سرازیر می‌کند.

    بانک صادرات نیز در هشتمین سال متوالی و دوره‌ی قبلی نمایشگاه که به‌عنوان تنها بانک حاضر در نمایشگاه، انجام فعالیت‌های بانکی و مالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به عهده داشت؛ 3 هزار دستگاه کارت‌خوان، 44 دستگاه خودپرداز، 20 باجه‌‌ بانکی-ارزی به همراه 300 نفر از کارکنان خود را  در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مصلی آورده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت