برپایی نمایشگاه «مولانا و سماع» در قزاقستان

عصر نمایشگاه- به مناسبت سی‌ و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، نمایشگاه مینیاتور «مولانا و سماع» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و موزه ملی قزاقستان، در محل این موزه در شهر آستانه برپا شد.

برپایی نمایشگاه «مولانا و سماع» در قزاقستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نمایشگاه با حضور سفرای کشورهای لهستان، لبنان، ژاپن، افغانستان و آذربایجان و نیز معاونین سفرای سوییس، افغانستان، فلسطین و عمان، نماینده اداره مفتیات و کلیسای ارتدوکس آستانه، رؤسای مراکز فرهنگی ترکیه، کره‌جنوبی و هندوستان و نیز جمع کثیری از فرهنگیان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه افتتاح شد.

    در آغاز آیین افتتاحیه این نمایشگاه آبای ساتوبالدین، سرپرست موزه ملی قزاقستان گفت: بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان همکاری‌های خوبی در حوزه فرهنگ و آموزش صورت گرفته و امیدواریم در سال‌های آینده نیز روابط دو کشور در این زمینه گسترش یابد.

    وی در ادامه با تشریح ویژگی‌های هنر مینیاتور ایرانی اظهار کرد: هنر نگارگری ایران در قرون وسطی به اوج خود رسید و هنرمندان نگارگر ایرانی شهرت جهانی پیدا کردند. امروزه نیز هنر مینیاتور در کشور ایران از جایگاه بالایی برخوردار است و آقای بهزاد بزرگی، یکی از برجسته‌ترین نمایندگان این هنر محسوب می‌شود.

    در ادامه مجتبی دمیرچی‌لو، سفیر ایران در قزاقستان به ایراد سخن پرداخت و طی آن روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف رو به گسترش برشمرد.

    وی با اشاره به تاریخ و تمدن ایران، هنر مینیاتور را از هنرهای ناب ایرانی قلمداد کرد و گفت: هنرمندان بسیاری در این زمینه در ایران رشد کرده‌اند تا هنر و فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنند.

    مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان هم در سخنرانی خود اظهار کرد: روابط فرهنگی میان دو کشور ظرف مدت 25 سال روابط رسمی دو کشور، رو به گسترش و توسعه بوده و در سال آینده نیز امیدوارم شاهد گسترش بیش از پیش این روابط باشیم.

    وی در ادامه توضیحات مختصری در رابطه با نام نمایشگاه یعنی «مولانا و سماع» ارایه داد و حاضران در مراسم را با این شخصیت عظیم عرفانی و معنوی آشنا کرد.

    در بخش پایانی این مراسم هم بهزاد بزرگی، مینیاتوریست ایرانی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند، به ایراد سخن پرداخت. وی در این سخنرانی هنر مینیاتور را به اختصار معرفی کرد و با اشاره به سبک نقاشی‌ها گفت: در نقاشی غربی، عمق و بُعد معمولاً با پرسپکتیو نشان داده می‌شود؛ اما در نقاشی‌های ایرانی و به خصوص مینیاتور، این مهم با قلم‌گیری به نمایش درمی‌آید.

    وی ادامه داد: البته این ویژگی در نقاشی‌های ژاپنی و چینی نیز وجود دارد و از مشخصات نقاشی‌های شرقی است.

    بزرگی همچنین گفت: برای نشان دادن حس عرفانی و معنوی مولانا تلاش کرده‌ام تا از رنگ‌های سفید، مسی و قهوه‌ای بر روی کاغذهای مشکی استفاده کنم تا این حس را بیشتر به بیننده منتقل کنم.

    بنا بر اعلام این خبر، همزمان با برگزاری نمایشگاه مینیاتور «مولانا و سماع»، نمایشگاه صنایع دستی ایرانی نیز به همت رایزنی فرهنگی ایران برپا بود. همچنین سه کتاب شعر «کلیات شمس تبریزی»، گزیده‌ای از «مثنوی مولوی» و «دیوان عطار نیشابوری» حاوی مینیاتورهای بهزاد بزرگی، در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

    در پایان این نمایشگاه کارگاه آموزشی مینیاتور توسط استاد بهزاد بزرگی برگزار شد که پس از اتمام کار، اثر نقاشی‌شده از سوی وی به معاون سفیر سوئیس در آستانه، اهدا شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت