افتتاح نمایشگاه هنرهای اسلامی در بمبئی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه هنرهای اسلامی با عنوان «به نام خدا» با نمایش آثار خطاطی سالوا رسول، هنرمند خطاط هندی در گالری هنرهای مرکز علمی نهرو کلانشهر بمبئی هند افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه هنرهای اسلامی در بمبئی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه هنرهای اسلامی با عنوان «به نام خدا» در گالری هنرهای مرکز علمی نهرو کلانشهر بمبئی، با حضور سرپرست سرکنسولگری و مهدی زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئی، برخی از هنرپیشگان مطرح سینمای بالیوود و هنرمندان هندی و تعداد زیادی از علاقمندان افتتاح شد.

    در آیین افتتاحیه این نمایشگاه سالوا رسول، هنرمند هندی در سخنرانی خود با بیان اینکه آنچه در نقوش اسلامی مطرح است، نقش ظاهری و مادی و بیرونی طبیعت نیست؛ بلکه قوانین و اصول و نظم و انتظامات باطنی و درونی آنهاست، گفت: این نظم و انتظام، نوعی نظم و انتظام متجلی و پر از رمز و راز هست که همه نسبت و مراتب ظاهری خود را به هم می‌ریزد و به تعبیری «طرحی نو درمی‌اندازد» و همه نقوش اسلامی همواره در پی تصویر این نظام و قانون برپایی عالم بوده‌اند، گاهی در شکل منظم و هماهنگ ظاهر شده و از شکل‌های هندسی و ریاضی مدد گرفته‌اند.

    درادامه سرپرست کنسولگری ایران در بمبئی گفت: هنر اسلامی به معنی اخص کلمه با وحی و کتابت قرآن کریم آغاز شد. یک امر قدسی و مقدس، مرکز و قلب هنر اسلامی است و به عبارتی، امر قدسی که زیبایی حقیقی در معناست، در صورت هنر اسلامی که تجلی‌گاه حقیقت زیبایی است، عیان شد.

    وی با بیان اینکه حقیقت اسلام، باطن همه ادیان الهی و توحیدی است، تأکید کرد: هنر اسلامی تجسم باطن و حقیقتی است که بر وحی، متابعت و تسلیم در برابر امر الهی استوار است.

    سرپرست کنسولگری کشورمان همچنین با اشاره تحول فرهنگی در جامعه ایران گفتد: هنر اسلامی ما ناشی از روح عمیق هنرمندان ایران در رشته‌های مختلفی همچون ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و سینماست که باعث شده اساس آفرینش هنری و کیفیت و کمیت هنر‌های متعدد در ایران دگرگون شود.

    وی ادامه داد: به واسطه عقاید و اندیشه‌ها، ارزش و آرمان‌های جامعه، عناصری چون خشونت، نمادها و ابتذال از هنر خارج شد و همسو با حرکت‌های مردمی و حال و هوای دینی حاکم بر در ایران، آثار هنری مبتنی بر اندیشه‌های خاص با محتوای پیامظهای دینی، حماسی و فکری و توجه ویژه به مفاهیم انسانی به صورت نمادین، خلق شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت