یک هفته با کتاب؛

آخرین تصمیمات برای نمایشگاه کتاب سی‌ویکم

عصر نمایشگاه- رفتن مجید غلامی‌جلیسه از موسسه خانه کتاب و برگزاری نخستین جلسه ستاد اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

آخرین تصمیمات برای نمایشگاه کتاب سی‌ویکم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر ، گزارش یک هفته با کتابِ این هفته در برگیرنده 14 خبر داخلی و خارجی در زمینه کتاب و نشر است. خبرهای بین المللی این گزارش شامل 3 عنوان می شود که 2 عنوان از آن ها مربوط به کتاب و کتابخوانی در کشور چین هستند.

    گزارش هفته پیش شامل 10 خبر می شد که یک خبرش بین المللی بود. اما گزارش این هفته با خبر استعفا و رفتن مجید غلامی جلیسه از خانه کتاب و اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب آغاز می شود. به این ترتیب 2 خبر درباره رفتن جلیسه از خانه کتاب و 2 خبر هم درباره آماده سازی نمایشگاه کتاب خواهد بود. در ادامه هم اخباری درباره نمایشگاه های کتاب مسقط و شهر قم، 2 خبر از کتابخانه ملی و خبرهایی از جشنواره ها و جوایز ادبی مرور می شود.

    در ادامه گزارش خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته مرور می کنیم.

    رفتن جلیسه از خانه کتاب

    روز شنبه این هفته خبری مبنی بر پذیرش استعفای مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب توسط محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد منتشر شد. مجید غلامی جلیسه از فروردین سال 1393 به عنوان معاون پژوهی فعالیت رسمی خود در خانه کتاب را آغاز کرد و از اسفند همان سال به سمت مدیرعاملی خانه کتاب انتخاب شد.

    در خبر روز شنبه اشاره شده بود که مراسم تودیع جلیسه روز یکشنبه 29 بهمن برگزار خواهد شد. این مراسم صبح یکشنبه با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره خانه کتاب در محل این موسسه برگزار شد.

    جلیسه در این مراسم با کنایه‌ای نسبت به کوتاه بودن عمر مدیریتی در ایران که به گفته او کمتر از دو سال است، گفت: در این 4 سال که بنده توفیق خدمت در خانه کتاب را داشتم، 3 وزیر فرهنگ عوض شد؛ این یعنی اینکه من زیادی مانده‌ام!

    برگزاری نخستین جلسه ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران

    نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران، امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام رئیس نمایشگاه، یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه و مدیران کمیته‌ها دیروز چهارشنبه 2 اسفند در سالن زنده یاد علی عاشوری برگزار شد.

    اعلام زمان ثبت نام ناشران برای نمایشگاه

    امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگویی که با مهر داشت و دوشنبه این هفته منتشر شد، درباره رایگانی تمام مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت و اضافه کرد: اگرچه در چند هفته گذشته ما بخشی از زمان را به واسطه طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری برای انتخاب معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از دست دادیم، اما همچنان فرصت کافی برای رسیدن به امور نمایشگاه داریم.

    وی گفت: ثبت نام ناشران برای حضور در نمایشگاه از هفته آینده آغاز می شود.

    افتتاح نمایشگاه کتاب مسقط با حضور ایران

    بیست و سومین دوره نمایشگاه کتاب مسقط دیروز چهارشنبه افتتاح شد و فعالیت‌های غرفه جمهوری اسلامی ایران نیز در آن آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در این دوره باعرضه 500 عنوان کتاب و سی دی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در غرفه‌ای به مساحت 27 مترمربع حضور دارد.

    اولین دوره نمایشگاه کتاب عمان در سال 1992 برگزار شد. 783 شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که 603 ناشر به صورت مستقیم و 180 ناشر از طریق نمایندگی فعالیت می‌کنند. شهر «صلاله» مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است که برنامه‌های ویژه‌ای را برای نشان دادن غنای فرهنگی این شهردر نمایشگاه اجرا می‌کند.

    پاسخ مثبت رئیس ایفلا به کتابخانه ملی

    رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری(ایفلا) به دعوت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برای حضور در ویژه برنامه هشتادمین سال تاسیس آن، پاسخ مثبت داد.

    مظفر پاسدار شیرازی دبیر این برنامه‌ها در این باره گفت: این نخستین بار است که گلوریا پرز سالمرون رئیس ایفلا به ایران سفر می‌کند و از کتابخانه ملی کشورمان دیدار می‌کند. به همین منظور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای زمان حضور او در ایران تدارک دیده است.

    گشایش تالار محدث در کتابخانه ملی

    یکی از تالارهای بخش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به پاس نکوداشت یاد «محدث اُرمَوی» این هفته به نام وی نامگذاری و از آن پرده‌برداری شد.

    مراسم تجلیل و بزرگداشت علامه محدث ارموی با حضور رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران و نیز چهره‌های فرهنگی و ادبی در محل این سازمان در تهران برگزار شد.

    شرکت 470 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه قم

    رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم گفت: 474 ناشر داخلی و خارجی با بیش از 80 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه‌های کتاب دین و کتاب استانی قم شرکت کردند. طبق این خبر که روز چهارشنبه منتشر شد، حمید خرمی از عرضه 27 هزار و 600 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دین توسط ناشران خارجی خبر داد و گفت: چاپ این کتب در بازه زمانی سال 2012 به بعد است.

    وی ناشران داخلی در نمایشگاه‌های کتاب دین و کتاب استانی را مورد توجه قرار داد و گفت: 94 ناشر داخلی با 51 نمایندگی در نمایشگاه کتاب دین و 145 ناشر نیز با 25 هزار و 175 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب استانی شرکت کردند.

    رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم، مجموع کل ناشران را در نمایشگاه‌های کتاب دین و کتاب استانی را 474 ناشر با بیش از 80 هزار عنوان کتاب ذکر کرد و گفت: تخفیف بسیار خوبی بین 20 تا 50 درصد با بن کارت‌های بانک شهر در این دو نمایشگاه به خریداران داده می‌شود.

    چاپ کتاب جدید حداد عادل

    طبق خبری که یکشنبه منتشر شد، کتاب جدید غلامعلی حدادعادل عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی توسط انتشارات مدرسه منتشر و عرضه شد.

    این کتاب با نام «راهی به‌سوی عاقبت خیر» یک نامه بلند و فنّی است که حداد عادل درباره بعضی از مسائل و مشکلات کلان آموزش و پرورش، خطاب به وزیر آموزش و پرورش، نوشته است.

    افزوده شدن بخش «نگاه مخاطبان» به جایزه هفت اقلیم

    با افزوده شدن بخش نگاه مخاطبان به جایزه ادبی هفت اقلیم، برگزیدگان این بخش در هفتمین دوره برگزاری این جایزه معرفی می‌شوند.

    به این ترتیب دبیرخانه هفتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم به منظور مشارکت بیشتر مخاطبان محترم ادبیات داستانی، در نظر دارد که در هفتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم، به جوایز اصلی که هر ساله به بهترین مجموعه داستان و رمان از نظر هیئت داوران به آثار برگزیده اعطاء می شود، جایزه بهترین کتاب سال از نظر مخاطبان را هم اضافه کند.

    تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره خاتم

    مهلت ارسال آثار به سومین دوره این جشنواره تا روز جمعه هجدهم اسفند تمدید شد.

    محوریت آثار این جشنواره نیز برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و سیره حضرت رسول اکرم (ص) به‌عنوان الگو  با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر عنوان شده است.

    رشد 15 درصدی فروش کتاب در چین

    طبق خبری که سه شنبه منتشر شد، در سال 2017 بازار کتاب چین رشدی 14.55 درصدی را تجربه کرد و بیش از 12 میلیارد دلار کتاب فروخت. فروش بازار کتاب این کشور در سال 2017 برابر 80.3 میلیارد یوآن برابر با 12.3 میلیارد دلار آمریکا گزارش شد.

    این رقم 14.55 درصد بیشتر از آمار فروش در سال 2016 است.

    عرضه کتاب تازه موراکامی با تیراژ 700 هزار نسخه در چین

    خبر دیگر از چین این که نخستین ترجمه از جدیدترین رمان هاروکی موراکامی با عنوان «کشتن افسر شوالیه» به زبان چینی ترجمه شده است و قرار است در 700 هزار نسخه وارد بازار کتاب چین شود.

    انتظار می‌رود این کتاب که هنوز منتشر نشده توجه زیادی را در چین معطوف خود کند. این کتاب کمتر از یک ماه دیگر و در تاریخ 10 مارس وارد بازار کتاب این کشور می‌شود.

    آمادگی سومین کتابِ پس از مرگ نویسنده اسکاتلندی برای چاپ

    طراحی‌های یان بنکس نویسنده فقید اسکاتلندی 5 سال پس از درگذشتش منتشر می‌شود.

    انتشارات «اوربیت» بریتانیا قصد دارد تا کتابی را که شامل طراحی‌های اوریجینال یان بنکس، نویسنده فقید اسکاتلندی است منتشر کند. این کتاب پس از انتشار مجموعه‌ای از داستان‌های علمی-تخیلی درباره جامعه‌ فضایی آرمانی منتشر می‌شود و سومین کتاب از این نویسنده است که پس از درگذشتش منتشر می‌شود

    یان بنکس در 59 سالگی و در حالی درگذشت که نوشتن آخرین رمانش به نام «لاشه شکار» را به اتمام برده بود. او نوشتن این کتاب را که درباره یک بیمار مبتلا به سرطان است، وقتی شروع کرد که از بیماری خودش اطلاعی نداشت.   بنکس تقریبا در پایان راه نوشتن این کتاب بود که متوجه شد خودش هم به سرطان مبتلا شده است. این کتاب 11 روز پس از درگذشت او به بازار آمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت