مدیر نشر «هوپا»:

جذب حامی مالی نمایشگاه کتاب را در‌آمد‌زا می‌کند

عصر نمایشگاه- محمد‌حسین متولی، ضمن اشاره به ضرورت حذف هزینه‌های بی‌مورد نمایشگاه کتاب تهران و تاکید بر وجود ظرفیت بالای درآمد‌زایی این رویداد فرهنگی، حضور ناشر واقعی و تقویت جنبه نمایشگاهی را در در‌آمد‌زایی نمایشگاه کتاب موثر دانست.

جذب حامی مالی نمایشگاه کتاب را در‌آمد‌زا می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایبنا, محمد‌حسین متولی، مدیر نشر «هوپا» درباره ظرفیت‌های در‌آمد‌زایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران از ظرفیت بالایی برای تامین هزینه‌ها و در‌آمد‌زایی برخوردار است.

    نمایشگاه کتاب هزینه‌های بی مورد دارد
    به گفته این فعال حوزه نشر، برای تحقق هدف در‌آمد‌زایی از نمایشگاه کتاب تهران، دو راه را باید در پیش بگیریم. نخست کاهش هزینه‌های بی‌مورد است؛ به‌عنوان مثال بسیاری از نشست‌ها که با کمترین مخاطب برگزار می‌شود. علاوه براین هزینه‌ تشریفات نمایشگاه نیز چندان ضروری به نظر نمی‌رسد؛ درحالی‌که نمایشگاه از ظرفیت‌های قابل توجهی برای در‌آمد‌زایی از طریق جذب حامیان مالی برخوردار است. از سوی دیگر معتقدم که تخصیص هرگونه یارانه نیز جزئی از هزینه‌های بی‌مورد است که باید حذف شود.

    مدیرمسئول انتشارات «هوپا» با تاکید بر تاثیر منفی تخصیص یارانه بر جریان اداره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یارانه‌ای که برای نمایشگاه تخصیص داده می‌شود مفسده‌آور است. بسیاری از صاحبان غرفه در نمایشگاه کتاب تهران، ناشر نیستند و برای معرفی کتاب شرکت نکرده‌اند. برخی  توزیع‌کننده و عده‌ای دیگر نیز هدفشان نقد کردن بن‌های کتاب است؛ بنابراین معتقدم برای اجاره غرفه و بن خرید کتاب، نباید یارانه پرداخت شود.

    برگزاری نشست‌های در‌آمد‌زا در نمایشگاه کتاب
    متولی ادامه داد: متولیان برگزاری نمایشگاه می‌توانند در همه بخش‌ها از حامیان مالی استفاده کنند؛ علاوه براین نشست‌های تخصصی و آموزشی می‌تواند درآمد‌زا باشد؛ مانند آموزش «روابط بین موزعان و کتابفروشان» کاهش هزینه‌ها، جنبه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی را تقویت می‌‌کند با توجه به این موضوع ناشران واقعی در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شوند و شاهد کاهش چشم‌گیر تعداد غرفه‌ها و تامین فضای گفت‌و‌گوی ناشران خواهیم بود.

    این فعال حوزه نشر کودک و نوجوان با تاکید بر تاثیر کاهش هزینه‌ها بر تقویت جنبه نمایشگاهی کتاب تهران ادامه داد: با کاهش تعداد غرفه‌ها و حضور ناشران واقعی و تقویت جنبه نمایشگاهی، فضای رایزنی درباره کتاب افزایش پیدا می‌کند و ناشر با توجه به در‌آمدی که نتیجه فروش رایت است، آمادگی دارد تا هزینه و پول پرداخت کند که راه دیگر در‌آمد‌زایی به حساب می‌آید در حالی‌که متاسفانه چنین فضایی در نمایشگاه وجود ندارد.

    متولی با اشاره به تجربه اداره بخش اطلاع‌‌رسانی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران افزود: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی فعالیت می‌‌کردم و با جذب حامی مالی، 70 میلیون تومان درآمد‌زایی محقق شد این در حالی‌است که نخستین سال واگذاری را تجربه می‌کردیم.

    کتاب، ناراضی نمایشگاه کتاب
    متولی درباره رویکرد معاونت فرهنگی در واگذاری و توجه به درآمد‌زایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: برای حرکت به سوی نمایشگاه واقعی به مدیریت واحد و منسجم نیازمندیم.

    مدیرمسئول انتشارات «هوپا» افزود: واگذاری در بحث کلان باید به‌طور واقعی انجام شود؛ بنابراین جریان فعلی را واگذاری نمی‌دانم. به‌نظر می‌‌رسد که اساس‌ واگذاری برخی کمیته‌ها، حاکمیتی است؛ مانند کمیته سرای اهل قلم که نباید به صنف واگذار شود. از سوی دیگر حضور صنف در بخش‌هایی مانند شورا‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ضروری است. به نظر می‌رسد که بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمایلی به واگذاری ندارد.

    نباید عقبگرد کرد
    متولی افزود: با توجه به روش اشتباه واگذاری به نظر می‌رسد که این جریان در حال عقبگرد است و موجب اختلاف شدید و ایجاد  شکاف در صنف شده است که به راحتی قابل ترمیم نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید تناقض موجود درباره متولی برگزای نمایشگاه‌ را برطرف کند؛ البته با توجه به اهداف تعیین شده برای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نمی‌توان خلاف این موضع را از مسئولان این نهاد فرهنگی انتظار داشت.

    این فعال حوزه نشر گفت: ابتدا باید تکلیف جریان واگذاری مشخص شود تا اختلافات نیز به پایان برسد. مشخص نبودن متولی برگزاری نمایشگاه موجب شده تا عده‌ای با هدف ضعیف نشان دادن صنف به اختلافات درون صنف دامن بزنند و تاکید کنند که امکان واگذاری وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت