سومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر با حضور جهانگیری افتتاح می‌شود

عصر نمایشگاه- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر روز سه‌شنبه ۱۵اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهوری در نمایشگاه بین المللی افتتاح می شود.

سومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر با حضور جهانگیری افتتاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، سیدابوالفضل رضوی در نشست خبری روز یکشنبه با خبرنگاران درخصوص سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر، هدف از برگزاری این نمایشگاه را آگاهی بازدید کنندگان از وجود استعدادها، قابلیت ها و پتانسیل های موجود در مناطق روستایی و عشایری در تولیدات محصولات متنوع به ویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی عنوان کرد.
    وی معرفی روستاهای نمونه و معرفی آنها به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه، معرفی جاذبه های فرهنگی از قبیل آداب و رسوم، بازی های بومی پوشش های محلی، غذاها و جاذبه های طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان ، معرفی دارایی های معنوی، مالی و فیزیکی ، ایجاد ارتباط دو سویه بین شهرنشینان با روستاییان و عشایر را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برقراری ارتباط تجاری فی مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایر از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر عنوان کرد.
    رضوی درباره جامعه هدف در این نمایشگاه گفت: جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم بویژه جامعه شهری، تولید کنندان و مصرف کنندگان ، سرمایه گذاران اصناف و تجار می باشد.
    وی درباره شاخصه های مورد توجه در این طرح در ارتباط با مناطق روستایی و عشایری افزود: کانون تولید و ارزش آفرینی، محور تولید و اشتغال، خاستگاه اقتصاد مقاومتی، مرکز کشاورزی، باغداری و دامپروری، مظهر سادگی و بی آلایشی طبیعت زیبا، خودباوری و اعتماد به نفس، سرمایه انسانی پویا، مهد مشاهیر و الگوی همدلی و همزبانی از شاخصه های مورد توجه ما است.
    وی در ادامه یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حتی در مقاطعی که درگیر جنگ بودیم، خدمات خوب زیرساخت و کالبدی برای روستاها انجام شد.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه کرد: ما پیشرفت‌های فیزیکی و کالبدی خوبی در روستاها داشتیم، اما باید به توسعه توجه جدی تری می‌کردیم.
    رضوی گفت: اگر در روستاها به توسعه توجه می‌شد، حتما اشتغال، افزایش درآمدها، عدالت آموزشی، خدمات درمانی و تأمین اجتماعی را در پی می‌داشت.
    وی در ادامه به منازل فاقد سند در روستاها اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز نزدیک به 25 درصد از منازل روستاییان فاقد سند است. با وجود همه تلاش‌ها و خدماتی که برای روستاها انجام شده، اما به جد می‌توان گفت که قبل از این دولت این خدمات چشمگیر نبوده و کمتر به بحث توسعه روستایی توجه شده است.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: دولت تدبیر و امید به همه ابعاد توسعه اعم از عدالت آموزشی، افزایش درآمد روستاییان و عشایر و اشتغال پایدار آنان توجه کرد و در این زمینه لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس داد.
    رضوی ادامه داد: در زمینه اشتغال پایدار روستایی وام‌هایی با کارمزد 4 درصد به عشایر و روستاییان در مناطق مرزی و با کارمزد 6 درصد در سایر روستاها پرداخت شده است.
    وی به حضور 31 استان و 430 شهرستان کشور در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه به بحث استارت‌آپ‌های روستایی توجه خوبی شده است و ما حتی یک سالن مشخص را برای این مهم در نظر گرفته ایم، چرا که نقش استارت‌آپ‌ها در توسعه مستمر و پویای روستا در آینده دوچندان خواهدشد.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات دولت در زمینه توجه به بحث اشتغال پایدار روستایی افزود: متأسفانه قبل از این دولت ردیف بودجه مشخصی برای معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم وجود نداشت، ما در سال 93 توانستیم ردیف بودجه‌ای برای این معاونت بگیریم.
    رضوی در ادامه علت مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: 60 درصد از مهاجرت‌کنندگان به شهرها، حاشیه‌نشینان و روستاییانی هستند که شغل و درآمد کافی ندارند، بنابراین اگر روستاییان شغل مناسب و درآمد کافی داشته باشند به شهر مهاجرت نمی‌کنند.
    وی ادامه داد: ما در این زمینه کارهای ویژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که از جمله آن دادن وام‌هایی بدون کارمز است.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به گزارش معاون اول رئیس جمهوری در حضور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای اجتماعی، رهبر معظم انقلاب فرمودند برای ایجاد اشتغال روستایی به سرعت اقدام کنید، بر این اساس دولت هم لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس داد.
    رضوی گفت: در طول تاریخ حکمرانی ایران ما هیچ لایحه دوفوریتی از دولت برای اشتغال روستاییان و عشایر نداریم و رئیس جمهوری نیز در این زمینه دستور داده تا تابستان 97 اقدامات انجام شده به نتیجه برسد.
    وی افزود: استان‌ها را براساس سه فاکتور درآمد خانواده، جمعیت و نرخ بیکاری روستاییان تقسیم‌بندی کردیم و براین اساس اعتبارات برای پرداخت وام اختصاص داده شد که استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم و استان قم کمترین سهم را گرفته‌اند.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید دراین نمایشگاه به دنبال چه هستید، گفت: ما برای اینکه توانایی‌ها و استعدادهای روستاییان به آحاد مردم و مسئولان معرفی کنیم، برگزاری نمایشگاه را در دستور کار قرار دادیم.
    رضوی یادآور شد: نمایشگاه اول در سال 94 برگزار شد که آن زمان 4 استاندار به ما نامه نوشتند که پول بدهید تا در نمایشگاه شرکت کنید اما در نمایشگاه امسال نه تنها هیچ استانی از ما درخواست پول نکرده است بلکه همه استان‌ها افزایش تقاضای مساحت را داشته‌اند.
    وی درباره تخصیص وام اشتغال به روستاییان گفت: تنها از یک منبع برای اشتغال روستایی وام پرداخت نمی‌شود بلکه از طریق قانون اشتغال پایدار با نرخ کارمزد 4 درصد و 6 درصد به روستاییان وام پرداخت شد و رئیس بنیاد مستضعفان با کمک بانک سینا و بنیاد علوی کمک‌های شایان توجهی در این زمینه انجام دادند.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: تا به امروز حدود 420 میلیارد تومان با نرخ 8 درصد به روستاییان وام پرداخت شده که از این محل حدود 2 هزار شغل پایدار ایجاد شده است.
    وی ادامه داد: ‌پرداخت 340 میلیارد تومان وام با کمک ستاد اجرایی فرمان امام راحل و همراهی بانک پارسیان نیز در دست انجام است؛ بیش از 10 هزار طرح در سامانه کارا مورد تأیید قرارگرفته است .
    رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره کیفیت پایین تولیدات داخلی پرسید افزود: متأسفانه برخی مصرف کنندگان فریب برندها را می‌خورند، اینکه گفته می‌شود تولیدات روستاییان ما کیفیت ندارد، تهمت است. امروز در برخی روستاها تولیداتی داریم که کیفیت‌شان بسیار بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی است.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درباره راه اندازی کسب و کار مربوط به سنگ‌های زینتی و تزئینی در روستاها گفت: سنگ‌های زینتی، صنعتی است که مصرف آب بسیار کمی دارد وگردش مالی این صنعت در دنیا در رتبه دوم و بعد از گردش مالی نفت و گاز قرار دارد. وی ادامه داد: بنابراین ضروری است که ما هم به این مقوله مهم توجه جدی داشته باشیم، کارهای خوبی در این زمینه انجام شد و در برخی روستاها هم مشغول تولید هستند.
    رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه‌های روستایی ایران در کشورهای خارجی دارید گفت: ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و حتی به وزارت خارجه هم اعلام کردیم که اگر کشوری آمادگی دارد در نمایشگاه امسال شرکت کند.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درباره تقویت استارت‌آپ های روستایی گفت: این مقوله مورد توجه جدی است، حمایت‌های مالی و معنوی در این زمینه از استارت آپ‌های روستایی انجام می‌دهیم اگر این استارت آپ‌ها به عنوان پیشران توسعه روستایی نیازمند امکانات باشند از همان وام روستایی با نرخ 6 درصد به آنان پرداخت خواهد شد.
    وی درباره زمان برگزاری این نمایشگاه در پانزدهم اسفند گفت: بر اساس نظرسنجی‌هایی که در دوره‌های گذشته از بازدید کنندگان‌ نمایشگاه داشتیم، آنان مایل بودند که این نمایشگاه در ایام نزدیک به عید برگزار شود تا بتوانند خریدهای عید خود را انجام دهند.
    رضوی درباره ضرورت برند سازی تولیدات روستایی کشور افزود: برندسازی یکی از اقدامات بزرگ است ما اگر علائم تجاری نسازیم حتما کارمان ناقص خواهد بود این موضوع تا حدی انجام شده است.
    سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر از 15 الی 18 اسفند ماه از ساعت 10 صبح تا 18 در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت