سهم کالاهای ایرانی در نمایشگاه های بهاره چقدر است؟

عصر نمایشگاه- نمایشگاه های بهاره بستری مناسب برای عرضه کالاهای ایرانی است که هم تولیدکنندگان داخلی بتوانند با حضور در این شبکه توزیع، محصولات خود را عرضه کنند و هم مردم اجناس مورد نیاز شب عید خود را با تخفیف هایی تا ۴۰ درصد تامین کنند.

سهم کالاهای ایرانی در نمایشگاه های بهاره چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اتاق های اصناف کل کشور در آستانه عید نوروز اقدام به برگزاری نمایشگاه های بهاره کرده اند تا مردم کالاهای مورد نیاز شب عید خود از جمله پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، لوازم آشپزخانه و همچنین محصولات شوینده و بهداشتی را بتوانند با کیفیت و قیمتی مناسب تهیه کنند.
    در این ارتباط، «محمد فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران پیش از این به ایرنا گفته بود که پنج نمایشگاه بهاره در محل نمایشگاه های مصلای تهران، پارک ارم، بوستان ولایت، حکیمیه تهرانپارس و خاوران مایحتاج شب عید شهروندان تهرانی را عرضه می کنند.
    به گفته فاضلی، این نمایشگاه ها علاوه بر تهران در سایر مراکز استان ها نیز برگزار خواهد شد.
    وی تصریح کرد: قید اصلی برگزاری نمایشگاه های بهاره، عرضه کالاهای تولید داخل است؛ به عبارتی دیگر، از عرضه کالاهای خارجی در نمایشگاه های بهاره جلوگیری خواهد شد و اتحادیه ها موظف به در نظر گرفتن این اصل هستند.
    در این ارتباط، سری به این نمایشگاه ها زدیم تا از نزدیک روند عرضه کالاها در نمایشگاه های بهاره را جویا شویم.

    ** عرضه کالا با تخفیف های 7 تا 40 درصدی
    «بهرام حیدری» برگزار کننده نمایشگاه بهاره در محل نمایشگاه های مصلای تهران، به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع اصلی برگزاری این نمایشگاه ها، حمایت از تولید داخل است.
    وی با تاکید بر اینکه کالاهای ایرانی از کیفیت و قیمتی مناسب برخوردار هستند، گفت: کالاهای ایرانی در برخی زمینه ها مانند خشکبار و زعفران از جایگاه ویژه ای در بازارهای خارجی برخوردار است و افزایش توان رقابتی این کالاها، نیازمند حمایت های دولت و مردم است.
    حیدری با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل، ضامن اشتغال فرزندان این مرز و بوم است، گفت: فقط سه تا چهار درصد از محصولات این نمایشگاه خارجی هستند؛ برخی از این محصولات خارجی در بازار تقاضا دارند اما تولید داخل ندارند.
    وی در مورد قیمت گذاری محصولات در نمایشگاه های بهاره نیز گفت: همه این کالاها توسط کارشناسان اتحادیه ها قیمت گذاری شده اند.
    حیدری اضافه کرد: در عموم کالاها به طور میانگین 15 تا 25 درصد تخفیف اعمال شده است؛ البته در برخی اقلام مثل خشکبار، تخفیف ها حدود هفت تا 10 درصد است و در برخی کالاها مانند پوشاک، تخفیف ها به 40 درصد هم می رسد.

    ** کالاهای خارجی جای پای خود را در نمایشگاه های بهاره باز کرد
    در شرایطی که اتاق اصناف ایران اعلام کرده «هدف اصلی برگزاری نمایشگاه های بهاره، عرضه کالاهای تولید داخل است»، برخی غرفه داران معتقدند که اجناس بی کیفیت و ارزان قیمت چینی نیز به طور مخفیانه در این نمایشگاه ها عرضه می شود.
    بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، برخی اقلام خارجی مانند عینک، عطر و اسباب بازی به صورت کاملا مشخص در این نمایشگاه عرضه می شود و برخی غرفه ها نیز پوشاک خارجی را در قالب تولید داخل عرضه می کنند.
    یکی از غرفه داران که خواست نامی از وی برده نشود در این زمینه به ایرنا گفت: برخی غرفه ها بلوز زنانه (شومیز) را به قیمت 15 هزار تومان عرضه می کنند که با توجه به هزینه های تولید در ایران، هیچ تولیدکننده داخلی نمی تواند شومیزی با قیمت 15 هزار تومان عرضه کند.
    به گفته وی، برخی غرفه داران نیز بر روی اجناس خارجی نشان ایرانی درج می کنند تا بتوانند آن را در قالب جنس ایرانی عرضه کنند.
    البته باید توجه داشت که بعضی از غرفه داران ناگزیرند برخی کالاها مانند عینک آفتابی و بادام هندی - که تولید چندانی در کشور ندارند – را عرضه کنند اما در مورد اقلام دیگری همچون پوشاک، این مساله قابل پذیرش نیست.

    ** 20 درصد کالاهای نمایشگاه بهاره خارجی است
    در ارتباط با سهم تولید داخل در نمایشگاه های بهاره، با «سید حسین ذوالفقاری» تولیدکننده پوشاک مردانه گفت و گو کردیم.
    وی معتقد است که 80 درصد محصولات عرضه شده در نمایشگاه بهاره داخلی و 20 درصد خارجی است.
    این تولیدکننده پوشاک می گوید: برخی از غرفه داران اجناس ارزان قیمت خارجی را با برچسب (اتیکت) محصولات ایرانی عرضه می کنند، برخی نیز اجناس خارجی را به صورت زیرمیزی به مشتریان عرضه می کنند که این رفتارها با هدف و فلسفه نمایشگاه بهاره تناقض دارد.

    ** تولیدکنندگان کمربند ترکیه، توان رقابت با محصولات ایرانی را ندارند
    «ایمان مرادی» تولید کننده کیف و کمربند چرم نیز در ارتباط با ورود کالاهای خارجی به بازار ایران و رقابتی نبودن محصولات ایرانی، گفت: در تولید کیف ما نمی توانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم چرا که کیفیت و قیمت محصولات خارجی با کیفیت تر است.
    این تولیدکننده محصولات چرم می گوید: در شرایطی ما می توانیم با محصولات خارجی در بازارمان رقابت کنیم که قیمت تمام شده ما کمتر شود و با استفاده از دستگاه های جدید، محصولاتی با کیفیت تر و متنوع تری به بازار عرضه کنیم.
    مرادی اضافه کرد: البته در تولید کمربند، مردم اقبال بیشتری به تولیدات داخلی نشان می دهند؛ چرا که محصول را جلوی چشم خود مردم تولید می کنیم؛ به این ترتیبب، مشاهده می شود که تُرک ها به این بخش ورود پیدا کرده اند اما هنوز نتوانسته اند با تولیدکنندگان داخلی رقابت کنند.

    ** ایجاد فرصت شغلی با توجه به تولید داخل
    «عباس رحیمی» تولیدکننده حوله نیز به موضوع رقابت محصولات ایرانی و خارجی در صنف خود پرداخت و گفت: قیمت حوله های خارجی پایین تر از محصولات ایرانی است اما به دلیل کیفیت بالای پنبه ایرانی، هیچ کدام از محصولات خارجی قابل رقابت با محصولات ایران نیستند.
    وی اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که خارجی ها طراحی بهتر و متنوع تری دارند و همچنین از بسته بندی بهتری برخوردارند؛ آنها همچنین دستگاه های مدرن تری در اختیار دارند که تولید با آن دستگاه ها موجب می شود قیمت محصول آنها کاهش پیدا کند.
    این تولیدکننده حوله با اشاره به اینکه در گذشته با 24 کارگر کار می کردم اما اکنون با محدود شدن فعالیت، تعداد کارگران را به 2 نفر تقلیل داده ام، گفت: اگر مورد حمایت قرار بگیریم، من به تنهایی می توانم 30 تا 40 فرصت شغلی در تولید حوله ایجاد کنم.

    ** مردم متقاضی اجناس ایرانی هستند
    «امیر بختیاری» نماینده یک نشان ایرانیِ تولیدکننده پوشاک نیز به اقبال مردم نسبت به محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: مشتریان در مورد برخی لباس ها متقاضی تولیدات ایرانی هستند؛ زمانی که به آنها می گوئیم جنس خارجی است خرید نمی کنند و اصرار دارند که کالای ایرانی به آنها معرفی کنیم.
    وی در مورد حضور کالاهای خارجی در نمایشگاه بهاره نیز گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه تاکید دارند که اجناس خارجی در نمایشگاه عرضه نشود؛ اگر چنین کالایی در نمایشگاه باشد، قطعا بازرسان اتحادیه ها از آن بی اطلاع هستند.

    ** واردات کفش چرم صرفه اقتصادی ندارد
    «سجاد روستاپیشه» تولیدکننده کفش چرم نیز در مورد واردات کالاهای خارجی در صنف خود، گفت: چرم ایرانی چرمی مرغوب است و به همین دلیل، واردات کفش چرم خارجی برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

    ** نظر مردم در مورد نمایشگاه های بهاره
    در ارتباط با برگزاری چنین نمایشگاه هایی، با تعدادی از مردم و شرکت کنندگان نیز گفت و گو کردیم.
    «محمد عبدی» 65 ساله و بازنشسته آموزش و پرورش، معتقد است که برگزاری چنین نمایشگاه هایی امکان خرید کالا برای همه اقشار جامعه را فراهم می آورد.
    به گفته وی، تقریبا همه محصولات مورد نیاز شب عید در نمایشگاه ها وجود دارد اما برخی از اجناس از کیفیتی مناسب برخوردار نیستند.
    «اصغر شهبازی» 45 ساله و راننده، برگزاری این نمایشگاه ها را فرصتی مناسب برای تهیه کل اقلام مورد نیاز شب عید در یک مکان عنوان کرد و گفت: با حضور در چنین نمایشگاه هایی می توان مایحتاج خانواده از مواد غذایی تا پوشاک و کیف و کفش را با قیمتی مناسب تر از بازار تهیه کنیم.
    «کمال فاطمی» بازنشسته بانک نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یکی از ضعف های نمایشگاه های بهاره را پایین بودن کیفیت و محدود بودن تنوع اجناس ذکر کرد و گفت: با این حال می توان بخش قابل توجهی از نیاز شب عید از جمله آجیل، خشکبار، شوینده ها و همچنین بخشی از پوشاک را از این نمایشگاه ها تامین کرد.

    ** جلوگیری از عرضه کالاهای خارجی
    در ارتباط با عرضه محصولات خارجی در نمایشگاه بهاره، با «محمد باقر رادان»، بازرس اتاق اصناف تهران در نمایشگاه بهاره مصلا گفت و گو کردیم.
    وی در پاسخ به این سوال که چند درصد کالاهایی که در نمایشگاه عرضه می شود ایرانی هستند؟ گفت: سعی می کنیم همه کالاها ایرانی باشند و با غرفه هایی که اجناس خارجی عرضه می کنند برخورد کرده ایم.
    رادان اضافه کرد: در روزهای اخیر یکی دو غرفه کالای چینی بی کیفیت به مشتریان عرضه کرده اند که به آنها تذکر داده ایم و از عرضه آن کالاها جلوگیری کرده ایم.
    وی افزود: در برخی اقلام چاره ای جز عرضه کالاهای خارجی نداریم؛ مثلا ما بارها جلوی عرضه بادام هندی را گرفته ایم اما وقتی مصرف کننده نیاز به این کالا دارد و تولید داخل این محصول وجود ندارد، ما ناگزیریم که اجازه عرضه آن را بدهیم.
    رادان اظهار کرد: در مورد عینک آفتابی نیز همین مساله مطرح است؛ به همین سبب مسئولان نمایشگاه به 2 غرفه اجازه عرضه عینک آفتابی داده است.
    بازرس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای برگزاری نمایشگاه مواردی مانند زیرمیزی فروختن (عرضه کالای خارجی غیرمجاز) مشاهده کرده اید؟ گفت: تخلف همه جا وجود دارد؛ گزارش ها و مشاهداتی دریافت شد که به آنها رسیدگی کردیم و از تکرار آن جلوگیری شد.

    ** پلمپ نمونه اجناس، برای جلوگیری از تخلف
    بازرس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، از اجرای طرحی برای جلوگیری از تخلف در تغییر کیفیت و قیمت اجناس خبر داد و گفت: یک نمونه از هر کالایی که در نمایشگاه بهاره عرضه می شود، توسط کارشناسان اتحادیه ها قیمت گذاری و با سیم و سرب پلمپ شده است تا فروشندگان کالاها را با همان کیفیت و همان قیمت به مشتریان عرضه کنند.
    وی در این زمینه با ذکر مثالی تشریح کرد: مثلا اگر کارشناس اتحادیه، نوعی پسته اکبری را 65 هزار تومان قیمت گذاری کرده است، نمونه ای از این جنس پلمپ و در معرض دید مشتریان قرار گرفته است تا فروشنده، همان پسته با همان کیفیت را با قیمت مشخص شده عرضه کنند.
    به گفته رادان، با اجرای این طرح از عرضه کالای بی کیفیت و یا گرانفروشی جلوگیری می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت