از بازدید هیئت های خارجی تا اجرای طرح توسعه

دستاوردهای یک ساله نمایشگاه بین المللی مشهد

عصر نمایشگاه- سال ۹۴ را در حالی سپری نمودیم که بنا به گفته حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، در این سال نمایشگاه چند دستاورد مهم داشت که اجرای طرح توسعه، برگزاری عناوین جدید، افزایش بازدید هیئت ها و غرفه داران مستقیم خارجی از جمله آن هاست.

دستاوردهای یک ساله نمایشگاه بین المللی مشهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»، یکی از اهداف مهم نمایشگاه بین المللی مشهد  برگزاری عناوین نمایشگاهی مطابق با تقویم سال 94 بود، که این مهم در سالی که گذشت محقق شد.

    حمید در اینباره می گوید «سال 94 سال پر باری برای نمایشگاه بین المللی مشهد بود؛ چرا که در این سال ما موفق شدیم تمامی 54 عنوان نمایشگاه داخلی، تخصصی و بین المللی که در تقویم سالانه پیش بینی کرده بودیم را برگزار کنیم.»

    وی همچنین به برگزاری 5 عنوان جدید در سال گذشته اشاره می کند و اظهار می دارد «اولین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و ترانزیت، تجهیزات انبار وگمرک، اولین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و فنآوری های حفاظتی، امنیتی، امداد و نجات، ایمنی و آتشنشانی، اولین نمایشگاه بین المللی تخصصی یراق آلات، ماشین آلات مبلمان و صنایع وابسته، نمایشگاه مشهد فجرآفرین و نمایشگاه تخصصی مشاغل خانگی عناوینی هستند که در سال 94 در نمایشگاه بین المللی مشهد برای نخستین بار برگزار شدند.»

    مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد همچنین از برگزاری سمینارها و همایش های جانبی، کلاس ها و کارگاه های آموزشی و تخصصی متعدد در حاشیه نمایشگاه های مختلف در این سال خبر داد.

    احداث سالن خلیج فارس در راستای اجرای طرح توسعه

    در حالی که چند سالی است طرح توسعه نمایشگاه بین المللی بارها از سوی مسئولان مطرح شده بود بالاخره سال 94 با بررسی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته به سرانجام رسید. در همین راستا در سالی  که گذشت کلنگ پروژه احداث سالن خلیج فارس زده شد؛ سالنی که حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد احداث آن را نقطه عطفی در جهت افزایش فضای مسقف نمایشگاهی برای برگزاری عناوین جدید پیش بینی شده در تقویم نمایشگاهی سال 95 می داند و معتقد است با احداث این سالن نمایشگاه بین المللی مشهد در برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و تخصصی بخشی از کمبود فضا مرتفع خواهد شد.

    ساخت سازه این سالن بنا به گفته امید مشگین فام مدیر فنی نمایشگاه بین المللی مشهد آبان ماه سال گذشته آغاز  شده است و به صورت کامل به پایان رسیده است.

    مشگین فام در خصوص این سالن می گوید «سالن خلیج فارس دارای زیربنای 4 هزار و 600مترمربع سالن مفید نمایشگاهی و بیش از هزار مترمربع فضاهای جنبی شامل لابی، سالن همایش، فضای اداری و کافی شاپ، موتورخانه و سرویس بهداشتی است، ضمن اینکه سالن خلیج فارس، دارای اسکلت تمام فلزی است که کلیه ستون‌های آن دراطراف اجرا و در وسط فاقد ستون خواهدبود.»

    بازدید بیش از سه میلیون و دویست هزار نفر

    در مجموع 54 عنوان نمایشگاهی که در سال 94 در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شده، حدود 30درصد مشارکت کنندگان استانی و بیش از 70 درصد از خارج از استان خراسان رضوی بوده‌اند. موضوعی که حسن غلامی مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد به آن اشاره می کند و در خصوص آمار کلی بازدیدکنندگان طی یک سال گذشته می گوید «امسال در مجموع 54 عنوان نمایشگاهی برگزارشد که بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر از این نمایشگاه ها بازدید کردند.»

    بازدید 14 هیئت خارجی

    در سالی که گذشت حضور و بازدید هیئت های خارجی از نمایشگاه بین المللی مشهد از سال های پیش از آن چشمگیرتر بود، موضوعی که به اعتقاد حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در نتیجه برنامه ریزی ها و سیاست هایی است که نمایشگاه از حضور در اتاق های مشترک ایران و کشورهای مختلف اتخاذ کرده «نمایشگاه ها ویترینی برای معرفی پتانسیل ها و زیر ساخت های شهر و کشور خود به شمار می روند و در همین راستا نمایشگاه بین المللی مشهد با پیگیری های خود در 6 اتاق مشترک ایران با کشورهای فرانسه، ایتالیا، استرالیا، ترکیه، هند و آلمان عضو شد و در 4 اتاق دیگر نیز عضویت خود را تمدید کرد. با عضویت در این 10 اتاق مشترک ایران زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی و تولید کنندگان و تعامل آن ها با کارآفرین داخلی بیشتر از گذشته فراهم شد. ضمن اینکه رفت و آمد هیئت های بازدید کننده و همچنین حضور شرکت کنندگان خارجی، تجار، متخصصین و مسئولان در نمایشگاه های تخصصی نیز به واسطه این موضوع نسبت به سال های قبل بسیار چشمگیرتر بود.»

    حمید به بازدید هیئت های خارجی اشاره می کند و می گوید «14 هیئت خارجی از کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، ایتالیا، آلمان، هند، ترکمنستان، بلژیک، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، اتریش، لهستان و استرالیا برای بازدیداز نمایشگاه های تخصصی و گفتگو با طرف های تجاری در نمایشگاه بین المللی مشهد حضور پیدا کردند.»

    مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد از استقبال شرکت های خارجی برای مشارکت در نمایشگاه ها یاد می کند و می افزاید «استقبال شرکت های خارجی نکته قابل ملاحظه ای است که باید به آن توجه داشت. ما سال گذشته در نمایشگاه های بین المللی و تخصصی پزشکی، چاپ و بسته بندی، کشاورزی، یراق آلات، هتلداری، مبلمان، لوازم خانگی، گل و گیاه، صنعت، صنایع غذایی، ساختمان، چرم و خودرو میزبان شرکت های متعددی از کشورهای یاد شده بودیم. همچنین برای اولین بار در نمایشگاه کشاورزی شاهد حضور پاویون ایتالیا در یک سالن اختصاصی بودیم.»

    ایجاد فضایی مناسب برای حضور فعالان اقتصادی استان در عرصه‌های بین المللی، آشنایی صنعتگران و تولید کنندگان داخلی با تکنولوژی‌های روز دنیا و ادامه فعالیت‌های تجار استانی در خارج از کشور از جمله اهدافی است که مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد از بازدید هیئت های خارجی از آن ها یاد می کند. حمید در اینباره می گوید «ما دستاوردهای زیادی از بازدید هیئت های خارجی داشته ایم و یکی از اهداف ما از این بازدیدها رونق اقتصادی برای صنایع و تولیدکنندگان مختلف استانی بود.»

    کسب مقام دوم نمایشگاه بین‌المللی مشهد در بخش پوستر در جهان

    یکی دیگر از دستاوردهای مهم نمایشگاه بین المللی مشهد در عرصه بین المللی، کسب مقام دوم در بخش طراحی پوستر بود. مهر ماه سال گذشته  نمایشگاه بین‌المللی مشهد بر اساس ارزیابی انجام شده در میان سایت‌های نمایشگاهی دنیا، مقام دوم را کسب کرد. در همین خصوص حسن غلامی مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد می گوید «با توجه به رویکرد روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد در جهت حرکت به طرف طراحی‌های مفهومی موفق شد در نوزدهمین مسابقه بین المللی پوستر نمایشگاهی که توسط انجمن جهانی صنعت نمایشگاه UFI و با همکاری نمایشگاه بین المللیPlovdiv کشور بلغارستان برگزار گردید، رتبه دوم را کسب نماید. در این دوره از مسابقات، اعضای نمایشگاهیUFI با پوسترهای مربوط به نمایشگاه های برگزارشده طی سال های 2013 تا 2015 مشارکت داشته اند. این مسابقات برای انتخاب بهترین پوستر در جهت ترویج صنعت نمایشگاهی برگزار می شود و نمایشگاه بین المللی مشهد از بین شرکت کنندگان بعد از نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان در جایگاه دوم قرارگرفت. نمایشگاه های دوسلدورف آلمان و بولزانو ایتالیا درجایگاه های بعدی قرارگرفتند.»

    حضور مقامات عالی رتبه کشوری در  نمایشگاه های مختلف

    حضور و بازدید مقامات عالی رتبه کشوری همانند سال های گذشته از نمایشگاه های مختلف یکی از نقاط مثبتی است که حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد به آن اشاره می کند و می گوید «بازدید مقامات کشوری و استانی در افتتاحیه ها و بازدید آن ها از نمایشگاه ها در سالی که گذشت باعث رونق و همچنین افزایش سطح کیفی نمایشگاه ها شد. ما در نمایشگاه های مختلف میزبان و پذیرای رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزرا و معاونین آن ها و همچنین استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و روسای سازمان ها و ادارات کل سراسر کشور بودیم. ضمن اینکه فقط در نمایشگاه های تخصصی حمل و نقل و ترافیک شهری و خدمات شهری 200 نفر از شهرداران سایر استان های کشور در نمایشگاه بین المللی حضور داشتند. همچنین 50 نفر از مدیران عامل و معاونین سازمان های همیاری استان های دیگر، رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی و ... نیز از نمایشگاه های ما دیدن کردند.»

    انتشار هفته نامه الکترونیکی اکسپو

    یکصد و پنجاهمین شماره هفته نامه الکترونیکی اکسپو، هفته نامه ای که غلامی مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد از آن به عنوان هفته نامه ای مصور برای اطلاع رسانی کارکنان یاد می کند، منتشر شد. غلامی در این خصوص می گوید «یکی از اقدامات خوبی که در سال 94 در نمایشگاه بین المللی مشهد صورت گرفت، تداوم انتشار هفته نامه الکترونیکی اکسپو بود. این هفته نامه داخلی است و صرفا برای در جریان قرار گرفتن پرسنل نمایشگاه از آخرین اخبار منتشر می شود. ضمن اینکه اخبار فرهنگی، فنی و یا رویدادهای بزرگ و بازتاب های خبری نمایشگاه نیز در این هفته نامه منتشر می شود.»

    غلامی ادامه می دهد «این هفته نامه گزارش مصوری از عملکرد هفتگی حوزه های مختلف نمایشگاه است و یکصد و پنجاهمین شماره هفته نامه اکسپو به همت همکاران در روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد در آخرین هفته سال 94 منتشر شد.»

    کسب رتبه برتر در پیاده سازی نظام آراستگی (5S)

    در آخرین روزهای سال 94 یک اتفاق خوب دیگر هم افتاد. پیرو برنامه شهرداری مشهد در خصوص پیاده سازی نظام آراستگی (5S) در شهرداری و سازمان های وابسته، در راستای ممیزی مقدماتی انجام شده در بهمن ماه 94، نمایشگاه بین المللی مشهد موفق به اخذ رتبه برتر در ممیزی مقدماتی گردید.

    از غبارروبی مزار شهدا تا برگزاری مراسم شب های احیا

    در کنار تمامی برنامه ها و اقدامات اقتصادی که در نمایشگاه بین المللی مشهد طی سال 94 برگزار شد، نباید از کنار اقدامات فرهنگی به راحتی گذشت.

    محمد علیمحمدی مدیر فرهنگی نمایشگاه بین المللی مشهد در این خصوص می گوید «به همت و تاکید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در سال 94 برنامه های متنوعی در حوزه فرهنگی برگزار شد که از جمله این برنامه ها می توان به غبارروبی مزار شهدای بهشت رضا، دیدار کارکنان با امام جمعه محترم مشهد، نشست دبیران امر به معروف و نهی از منکر سازمان های شهرداری و مناطق که با حضور حجت الاسلام لطفی عضو شواری اسلامی شهر مشهد و مرتضوی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در نمایشگاه برگزار شد، شرکت در مراسم سالگرد امام راحل (ره) و همچنین گرامیداشت سالگرد قیام 15 خرداد، سخنرانی رزمندگان اسلام به مناسبت های مختلف، هماهنگی اعزام کارکنان نمایشگاه همزمان با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی به کربلای معلی، قم و جمکران، برگزاری مراسم عزاداری شب های آخر ماه صفر و گرامیداشت حماسه نهم دی ماه با حضور حجت الاسلام لطفی رئیس کمیسیون ویژه نظارت امر به معروف و نهی از منکر شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان مهمان ویژه، شرکت کارکنان در راهپیمایی 22 بهمن و... اشاره کرد.»

    مدیر فرهنگی نمایشگاه بین المللی مشهد همچنین به استقبال 12 هزار نفری مردم از مراسم شب های احیا در سالن عطار و فضای باز نمایشگاه بین المللی مشهد اشاره می کند و اظهار می دارد «مراسم شب های احیا هر ساله در نمایشگاه برگزار می شود و اگر چه در سال 94 به دلیل استقبال گسترده مردمی با کمبود فضا رو به رو بودیم اما مراسم در فضایی معنوی برگزار گردید. ضمن اینکه سخنرانان برجسته ای همانند حجت الاسلام رجبی، استاد رحیم پورازغدی، دکتر قاضی زاده و حجت الاسلام پژمانفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور داشتند.»

    علیمحمدی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) نیز اظهار می دارد «مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) نیز علاوه بر قرائت زیارت عاشورا با حضور و سخنرانی حجج اسلام لطفی، فاطمی ارفع، محبوب و مافی نژاد در نمایشگاه برگزار شد.»

    این همه در حالی است که در سال 94 در بخش فرهنگی یک اقدام بزرگ انجام شد و آن تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر نمایشگاه بین المللی مشهد بود. علی محمدی در اینباره می گوید «یکی از دغدغه هایی که همیشه در هنگام برگزاری نمایشگاه ها وجود داشت نحوه پوشش و ظاهر اسلامی غرفه داران بود که این دغدغه در سال 94 با تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر مرتفع شد. یکی از زیر مجموعه های این شورا واحدی تحت عنوان نظارت و ارزیابی غرفه داران است که برای تمامی غرفه داران بعد ثبت نام و شرکت در کلاس های توجیهی کارت غرفه داری صادر می شود. ضمن اینکه بعد از برگزاری هر دوره نمایشگاه بر اساس ارزیابی غرفه داران از غرفه دارانی که رعایت موارد فرهنگی و شئونات اسلامی را داشته اند با اهدای لوح تقدیر قدردانی می شود.»

    در اختیار قرار دادن غرفه هایی برای انجمن های حمایت از بیماران خاص از جمله اقدامات فرهنگی دیگر در سال 94 بود. از جمله این غرفه ها می توان از غرفه باران یاد کرد که در اختیار معلولان جسمی و حرکتی و نیز غرفه انجمن حمایت از کودکان هموفیلی قرار گرفته است. همچنین غرفه هایی برای مشاوره خانواده و دو غرفه ثابت در خصوص فعالیت های فرهنگی و ارائه محصولات مرتبط و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیز از سال 94 در نمایشگاه بین المللی مشهد فعالیت چشمگیری داشته اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت