نمایشگاه منطقه ای هنرهای اسلامی و صنایع دستی در قم برپا شد

عصر نمایشگاه- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: نخستین نمایشگاه منطقه ای هنرهای اسلامی و صنایع دستی در صحن جامع فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) عصر پنجشنبه برپا شد.

نمایشگاه منطقه ای هنرهای اسلامی و صنایع دستی در قم برپا شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا ، حسن بحرینی درحاشیه مراسم آغاز این نمایشگاه اظهار داشت: در این نمایشگاه 45 غرفه در رشته های تزئینات معماری، کاشی هفت رنگ، آینه کاری، معرق، منبرسازی، حاتم کاری، قلم کاری و سایر هنرهای دستی تعبیه شده است.
    وی افزود: این نمایشگاه با محوریت کاربرد صنایع دستی در حوزه فرهنگ اسلامی، کتیبه نگاری در تولیدهای هنردستی و صنایع دستی در تزئینات معماری اسلامی و ایرانی برپا شده است.
    علاقه مندان می توانند از ساعت 16 الی 22 از این نمایشگاه بازدید کنند.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: از 10 استان در این نمایشگاه شرکت کرده اند تا در کنار هنرمندان قمی به معرفی و عرضه صنایع دستی خویش بپردازند.
    وی با بیان این که در این نمایشگاه تعدادی از رشته های مختلف صنایع دستی تولید زنده ارائه خواهند کرد: در رشته های نگارگری، خوشنویسی، کتیبه نویسی، رودوزی و سایر رشته ها زائران می توانند نحوه تولید یک هنر را از مرحله اول تا پایان به دست توانمند هنرمند مشاهده کنند.
    وی اضافه کرد: معرفی رشته های صنایع دستی، بازدید از کارگاه های تخصصی مرمت، معرفی نقش و نگارها و تزئینات معماری حرم حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه است ضمن این که در پایان از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی قم تقدیر به عمل خواهد آمد.
    چهار هزار و 200 هنرمند صنایع دستی در قم دارای پروانه فعالیت هستند که از این تعداد 2 هزار و 300 تن دارای کارگاه و تولید هنرهای دستی هستند.
    وی از برپایی غرفه های صنایع دستی در مجتمع های بین راهی در آستانه عید نوروز 97 خبر داد و گفت گفت: با مجتمع های پذیرایی و گردشگری قم از جمله مهتاب، مهرو ماه، زیتون و مارال ستاره برنامه ریزی شده است تا بتوانیم صنایع دستی قم را به عنوان سوغات عرضه کنیم.
    بحرینی، خاطر نشان کرد: در اماکن تاریخی از جمله کاروانسرای دیرگچین، خانه زند و ملاصدرا نیز غرفه های صنایع دستی و تولید زنده آن از 25 اسفندماه جاری تا پایان نوروز سال 97 برپا می شود.
    کاروانسرای دیرگچین مربوط به دوره ساسانی صفوی در بخش مرکزی قم در کیلومتر 60 جاده قم - گرمسار واقع شده این اثر در تاریخ 1 مهر 1382با شمارهٔ ثبت 10408 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
    ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم اسلامی قرن 11 است که مدتی در شهر کهک زندگی می کرد. خانه تاریخی این فیلسوف در شهر کهک به دوره صفویه می رسد که به ثبت میراث ملی رسیده است.
    خانه های حاجی خان و حاج علیخان زند نیز با قدمت 130 ساله از دیگر خانه های تاریخی این شهر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت