۹ امتیاز ویژه برای روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی ایران

عصر نمایشگاه- بخش روابط عمومی در هر سازمانی قلب تپنده و شاهراه اصلی ارتباط با تمام بخش‌های فعال است. پویایی و دارا بودن برنامه‌های مدرن و منظم در این بخش یعنی سلامت یک مجموعه و غیرشفاف بودن فعالیت‌های روابط عمومی نشانگر ضعف و کاستی‌هایی است که باید از چشم مخاطب پنهان بماند.

۹ امتیاز ویژه برای روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از روزنامه گسترش تجارت, در بحث اطلاع‌رسانی عمومی مواردی از جمله شرکت در جلسات مهم داخلی و خارجی، ارتباط مستمر با مسئولان، دریافت گزارش فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های واحدهای مختلف، انعکاس فعالیت‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های سازمان به مردم، دولت، نهادها و سازمان‌های داخل و خارج از کشور از طریق انتشار نشریه‌های ادواری و غیرادواری، تهیه عکس، اسلاید، فیلم، تیزر تبلیغاتی، آگهی‌های صوتی و تصویری، ایجاد سایت اینترنتی، برپایی نمایشگاه‌ها و همایش‌های اطلاع‌رسانی، سخنگویی سازمان و تهیه بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان و هماهنگی انتشار آنها در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.
    موارد مطرح‌شده در همه سازمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، اما هر سازمان با توجه به کارکردهایی که دارد، برخی ساختارهای تخصصی‌تر را نیز در بخش روابط عمومی در نظر می‌گیرد. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران یکی از مجموعه‌هایی است که در حوزه توجه به روابط عمومی ضمن رعایت پارامترهای عمومی، موارد ویژه‌ای را برای جلب رضایت مخاطبان در نظر می‌گیرد.
    اطلاع‌رسانی درباره اهداف، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، ایجاد پل ارتباطی میان سازمان و جامعه از راه سنجش افکار عمومی مردم، توسعه روابط داخلی مدیران و کارکنان خدمات فرهنگی و ارائه خدمات فرهنگی، ارتباط مستمر با رسانه‌ها، مشارکت و برنامه‌ریزی برای برگزاری هم‌اندیشی‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و کمیته‌های مرتبط، آموزش همگانی، تبلیغات و در نهایت مدیریت موثر بر روابط‌عمومی و ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمان، از جمله اقداماتی است که در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران انجام می‌شود، تا به این ترتیب این بخش یکی از فعال‌ترین بخش‌های نمایشگاهی در کشور باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های اجراشده در این مجموعه در سال‌های 92 تا 96 را معرفی می‌کنیم؛


    قلمرو ویژه خبرنگاران فقط در سایت تهران!
    به طور معمول در مجموعه‌های بزرگ دولتی و حتی غیردولتی توجهی به دسترسی خبرنگاران به فناوری‌های روز برای مخابره اخبار و اطلاعات نمی‌شود. این عامل متاسفانه سرعت در اطلاع‌رسانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ضمن اینکه رسانه‌ها نیز مسیر تعامل رسانه‌ای با مجموعه‌های قدرتمند را دست‌نیافتنی و پیچیده می‌بینند.
    نمایشگاه بین‌المللی تهران در این زمینه کار ویژه‌ای انجام داده است؛ زمستان امسال، سالن 37 به محلی مدرن و مجهز برای اهالی رسانه تبدیل شد؛ جایی که خبرنگاران و عکاسان خبری با دسترسی به سیستم‌های به‌روز و فناوری‌های ارتباطی قدرتمند می‌توانند اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادهای نمایشگاهی را برای انتشار فوری مخابره کنند.
    انتخاب یکی از سالن‌های اصلی برای اصحاب رسانه که شاید مهم‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین برنامه سایت تهران در سال‌های اخیر بوده، تاثیر ویژه‌ای در انعکاس اخبار مربوط به برگزاری رویدادهای تخصصی داشته است.


    رتبه نخست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعامل با رسانه‌ها
    بر اساس نتیجه یک نظرسنجی از چندصد خبرنگار و رسانه فعال در کشور، میزان تعامل و ارتباط دوسویه در نمایشگاه بین‌المللی تهران نسبت به دیگر سازمان‌های فعال در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر بوده است. در این زمینه رضایت 90 درصدی نسبت به اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، نحوه برخورد با اهالی رسانه و ایجاد شرایط رفاهی برای پوشش بدون دردسر رویدادهای نمایشگاهی وجود داشته است.
    این به آن معناست که روابط عمومی و امور بین‌الملل سایت تهران از 100 امتیاز در این زمینه 90 امتیاز را دریافت کرده که آمار مطلوبی است و به جرات باید گفت، کمتر سازمانی در کشور امکان دستیابی به آن را دارد.


    کمک به توسعه رسانه‌های تخصصی
    در طول فعالیت محمد سعادتی‌پور در بخش روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، تعداد رسانه‌های تخصصی حوزه نمایشگاه‌ها از یک رسانه به 8 رسانه ارتقا پیدا کرد.
    ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای در صنعت نمایشگاهی یکی از مهم‌ترین مواردی بوده مورد توجه سایت تهران قرار گرفته و اکنون به صورت میانگین در هر روز بیش از 30 خبر مهم نمایشگاهی در فضای رسانه‌های کشور منتشر و منعکس می‌شود.
    از جمله مهم‌ترین رسانه‌هایی که مورد حمایت و توجه این واحد هستند، می‌توان به روزنامه «گسترش‌تجارت»، هفته‌نامه اقتصاد و نمایشگاه، پایگاه خبری گسترش، پایگاه خبری عصر نمایشگاه، ماهنامه نمایشگاه، پایگاه خبری اگزیبیت‌پرس، پرتال اطلاع‌رسانی اکسبیز و وب‌سایت اقتصاد و نمایشگاه اشاره کرد.


    تالیف و انتشار کتب تخصصی در حوزه نمایشگاه
    از جمله مهم‌ترین کمبودهای صنعت نمایشگاهی فقر اطلاعاتی است و آموزش‌های پراکنده و نبود یک سیستم متمرکز برای کنترل سطح آگاهی فعالان این حوزه باعث شده افراد جدید برای حضور در این عرصه همواره با مشکلات ساختاری روبه‌رو باشند. در این شرایط اجرای رویدادی‌های نمایشگاهی بیشتر از اینکه آکادمیک باشد، بر پایه تجربیات استوار است.
    روابط عمومی سایت تهران در دوره مدیریت محمد سعادتی‌پور، 7 عنوان کتاب تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعت نمایشگاهی به تالیف رساند. بخشی از این کتاب‌ها در زمینه اکسپوهای جهانی بوده و بخشی دیگر نیز فضای آموزشی مربوط به رویدادهای نمایشگاهی را شامل می‌شود. به گفته بسیاری از کارشناسان، این کتاب‌ها نقش موثری در ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع داشته است.
    غیر از این موارد، واحد فنی و مهندسی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات فرهنگی مطلوبی را همراستا با فعالیت‌های آموزشی در دستور کار داشته که از این موارد می‌توان به اضافه شدن واحدهای درسی رسمی در حوزه صنعت نمایشگاهی به دانشگاه‌های علمی- کاربردی کشور تا مقطع کارشناسی و تالیف برخی کتاب‌های تخصصی در حوزه رویدادهای بین‌المللی به همت سیدحسین میرظفرجویان اشاره کرد.


    نظرسنجی‌های مدون
    بخش روابط عمومی همچنین در زمینه برگزاری نظرسنجی‌های سراسری نیز دستی بر آتش دارد؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما آنطور که باید و شاید، جدی گرفته نمی‌شود. این طرح از این قرار است که در خلال برگزاری هر رویداد نمایشگاهی، به طور مشخص و مفصل از بازدیدکنندگان در زمینه روند برگزاری نمایشگاه، کیفیت برگزاری، نحوه برخورد غرفه‌داران و همچنین خدمات ارائه‌شده به صورت مکتوب سوال می‌شود.
    طرح سوال به طور مرتب و همیشگی از بازدیدکنندگان این امکان را به کارکنان سایت تهران می‌دهد که در هر دوره زمانی بسته به شرایط و خواسته مخاطبان خود در روند عملکرد و انجام امور نمایشگاهی تغییر ایجاد کنند. غیر از این موارد این نظرسنجی‌ها حس مشتری‌مداری را در بازدیدکنندگان احیا کرده و باعث می‌شود نسبت به حضور در محیط سایت تهران رضایت داشته باشند.


    برپایی دوره‌های آموزشی
    در ادامه طرح‌های آموزشی که به طور ویژه در نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شوند، می‌توان به برپایی کلاس‌های تخصصی در همه زمینه‌های مرتبط با صنعت نمایشگاهی اشاره کرد. از دوره‌های پیشرفته روابط عمومی که به صورت سریال در هر سال اجرا می‌شوند گرفته تا دوره‌های ویژه مهارت‌سنجی و ریسک‌پذیری که توسط استادان مجرب به کارکنان و مدیران این مجموعه آموزش داده می‌شود.
    نکته مهم درباره این کلاس‌ها، حضور همه کارکنان از جمله مدیران ارشد است که نشان می‌دهد، مجموعه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها بر موضوع آموزش تاکید ویژه دارد. برای مثال حسین اسفهبدی به عنوان مدیرعامل این مجموعه به طور تقریبی در همه دوره‌های آموزشی حضور داشته و تاکید ویژه‌ای بر حضور تمام مدیران و مشاوران نیز دارد.


    اتاق ایده‌های نو
    روابط عمومی سایت تهران در ادامه برنامه‌های ویژه‌ای که برای توسعه فعالیت‌های این مجموعه دارد، پیشنهاد ایجاد یک اتاق فکر برای استفاده از ایده‌های جدید را مطرح کرده و چند جلسه از این برنامه نیز به صورت ویژه اجرا شده است. در جلسات اتاق فکر، جمعی از مشاوران خبره نمایشگاهی از داخل و خارج از مجموعه، ضمن آسیب‌شناسی روند توسعه فعالیت‌های این مجموعه، راهکارهای جدیدی را برای بهبود برنامه‌ها و یا کوتاه کردن مسیرهای رسیدن به اهداف مشخص‌شده پیشنهاد می‌دهند.


    طرح ویژه حقوق شهروندی
    در ماه‌های اخیر و باز هم به همت بخش روابط عمومی، 8 کیوسک اطلاع‌رسانی در سراسر نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نصب شده که در زمان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی همه اطلاعات مربوط به رویدادها از آدرس مربوط به غرفه‌داران گرفته تا اطلاعات تخصصی مربوط به هر سالن و ساعات بازدید را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
    پیش از این به‌دلیل برگزاری همزمان چند نمایشگاه، مردم برای حضور در سالن‌های مورد نظر خود سردرگم بودند، اما اکنون این مشکل به طور کلی رفع شده است. در این کیوسک‌ها ضمن حضور کارشناسان نمایشگاهی برای پاسخگویی به مخاطبان، نمایشگرهای لمسی و مدرنی هم نصب شده که سهولت دریافت اطلاعات را برای بازدیدکننده فراهم می‌کنند. غیر از اینها نقشه سالن‌ها و چگونگی دسترسی به هر غرفه در قالب نقشه‌های فیزیکی به مخطبان ارائه می‌شود.


    وب‌سایتی پویا برای اطلاع‌رسانی به‌موقع
    تمام اخبار مربوط به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، افتتاحیه‌ها، نشست‌های داخلی و خارجی و حضور در کشورهای مختلف به همت بخش «امور رسانه» در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی خروجی وب‌سایت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.
    در این مسیر گاهی خبرگزاری‌های رتبه اول کشور نیز از وب‌سایت نمایشگاه تهران عقب مانده و خبرشان را دیرتر از این مجموعه منتشر می‌کنند. پوشش به‌موقع و گسترده اخبار مربوط به دو اکسپو قبلی (میلان 2015 و آستانه 2017) از جمله این موارد بود که بازتاب بسیار خوب این رویداد در رسانه‌های جمعی را به همراه داشت.
    درج اطلاعات مربوط به تقویم نمایشگاه‌های زیر پوشش این مجموعه در داخل و خارج از کشور نیز از دیگر امتیازات وب‌سایت نمایشگاه تهران است که به مخاطبان امکان برنامه‌ریزی برای بازدید را می‌دهد. در این زمینه همچینن شرکت‌های برگزارکننده نیز زمان دقیق برگزاری رویداد خودشان و اینکه نمایشگاه آنها چه وضعیتی در حوزه برگزاری دارد را متوجه می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت