نمایشگاه سکه‌های موزه ملی ملک به موزه مسجد چهل ستون سرخه رسید

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی از تصویرهای سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک در موزه مسجد چهل ستون سرخه برپا شد.

نمایشگاه سکه‌های موزه ملی ملک به موزه مسجد چهل ستون سرخه رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از آستان نیوز، این نمایشگاه شامل 53 تابلوی چاپی از سکه‌های منتخب موجود در نمایشگاه دائمی سکه موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور می‌شود که از بین آثار دو بسته نمایشگاهی سیار «منتخب سکه‌های اسلامی» و «منتخب سکه‌های دوره تاریخی» این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران انتخاب شده است.
    نمایشگاه سکه‌های موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن سال نو و به منظور اشاعه فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی در کشور و معرفی گوشه‌ای از نفایس کهن این موقوفه در این موزه استان سمنان دایر شده است.
    نمایشگاه حاضر روایت‌گر سیر تحول تاریخی سکه‌ است و اولین سکه‌ جهان که در سده هفتم پیش از میلاد در کشور لیدیه ضرب شده و همچنین نخستین سکه ضرب شده در ایران در دوره هخامنشی در آن قابل رؤیت است.
    تصویر سکه‌های دوره‌های اسلامی تا دوره قاجار نیز در نمایشگاه موزه سرخه به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به سکه‌های دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و سکه‌های یادبود زادروز امام رضا(ع) در دوره‌ قاجار اشاره کرد.
    مجموعه سکه‌های موزه ملی ملک شامل سکه‌های ضرب چکشی از جنس طلا، نقره و ... می‌شود که به دوره‌های تاریخی گوناگون مانند ساسانی، اشکانی و هخامنشی تعلق دارد.
    از جمله این آثار می‌توان به سکه اردشیر دوم ساسانی، سکه نقره اسکندر، سکه عرب ساسانی و...، اشاره کرد که حاج حسین آقا ملک؛ واقف و بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک، یکی از واقفان سکه‌های این مجموعه است.
    نمایشگاه سکه‌های موزه ملی ملک، دریچه‌ جدیدی به سوی بازدیدکنندگان اهل تاریخ می‌گشاید و آن‌ها را با جهان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران در گذشته‌های دور آشنا می‌کند.
    در کنار تصویر چاپ شده هر سکه بر روی تابلوهای نمایشگاه حاضر، اطلاعاتی شامل نام سکه، دوره تاریخی آن، محل ضرب سکه و ...، به چشم می‌خورد.
    مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به سفارش حاج حسین آقا ملک، امکان خارج کردن آثار و اشیای هنری و تاریخی این موقوفه را ندارد، از این رو بسته‌های نمایشگاهی خلاقانه‌ای را از تصویرهای آثار نفیس این موقوفه؛ از آثار خطی و لاکی تا تابلوهای نگارگری و نقاشی، طراحی و تهیه کرده است.
    مراکز فرهنگی و آموزشی اقصی نقاط کشور می‌توانند برای دریافت رایگان این بسته‌های نمایشگاهی با این مؤسسه واقع در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد تماس بگیرند.
    نمایشگاه سکه‌های موزه ملی ملک، از 20 اسفند 1396 تا 20 فروردین 1397، در موزه مسجد چهل ستون سرخه واقع در خیابان محرم این شهرستان آماده میزبانی از دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت