برپایی نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در بندرعباس

عصر نمایشگاه- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از شناسایی و ساماندهی ۷ هزار فعال صنایع دستی در این استان خبرداد و گفت: گردش مالی سالیانه صنایع دستی صنعتگران هرمزگانی بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است.

برپایی نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در بندرعباس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از شبستان, سهراب بناوند، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  عنوان کرد: به مناسبت درپیش بودن ایام تعظیلات نوروزی و در راستای فراهم ساختن زیر ساخت های گردشگری، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی هرمزگان در قالب 50 غرفه در ساحل شهر بندرعباس گشایش می یابد.

    وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بزرگ صنایع دستی هرمزگان از 25 اسفند آغاز به کار می کند و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت، افزود: صنایع دستی در 24 رشته نظیر خوس بافی، زری بافی، شک بافی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، حصیربافی، گلیم بافی، تراش صدف، سفال، صنایع دستی دریایی، لباس محلی و لنج های تزئینی و ... در این نمایشگاه عرضه می شود.

    بناوند، معرفی هنر دست صنعتگران هرمزگانی به گردشگران و مسافران نوروزی، جذب توریسم و فراهم نمودن زمینه مناسب برای عرضه و فروش صنایع دستی را ازجمله اهداف برپایی این نمایشگاه برشمرد و اظهار کرد: این نمایشگاه همه روزه در دو نوبت صبح و عصر میزبان علاقه مندان به صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

    نقش حنا، هنری سنتی با درآمد بسیار خوب

    وی همچنین با اشاره به برپایی غرفه های صنایع دستی در شهرستان های حاجی آباد، پارسیان، میناب و بستک در ایام نوروز، بیان کرد: نقش حنا که یکی از هنرهای سنتی هرمزگان است و در عروسی ها و ایام عید از آن استفاده می شود همانند سنوات گذشته در مراکز گردشگری و نمایشگاه ها و جشنواره های نوروزی انجام شود که درآمد بسیار خوبی را نصیب هنرمندان این رشته خواهد کرد.

    معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در ادامه از مبلغ اعتبارات در نظر گرفته شده برای ارائه تسهیلات به فعالان بخش صنایع دستی هرمزگان را چهار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون از این مبلغتنها 25 درصد تخصیص پیدا کرده است.

    پرداخت تسهیلات از چهار میلیون تا دو میلیارد/قریب به 2000 صنعتگر برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند

    وی با بیان اینکه تسهیلات صنایع دستی بین چهار تا 10 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 36 ماهه اعلام کرد و افزود: امسال قریب به 2 هزار نفر در هرمزگان متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی بودند که تا کنون 200 نفر از آنان موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

    بناوند در ادامه به تشریح نحوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان حوزه سرمایه گذاری و اشتغالزایی صنایع دستی و گردشگری پرداخت و اذعان کرد: افراد علاقه مند به راه اندازی کارگاه های بزرگ و بازارچه های صنایع دستی با توجه به ارائه طرح کارشناسی شده بین 100 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت می کنند.

    عبابافی و پارچه بافی دو صنعت فراموش شده/جهله سازی در معرض خطر فراموشی

    وی همچنین به صنایع دستی در معرض خطر فراموشی در هرمزگان اشاره کرد و یادآور شد: عبابافی و پارچه بافی که در گذشته در بین صنعتگران هرمزگانی رایج بوده، به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، امروز تنها نامی از آن باقی مانده است؛ جهله سازی نیز از دیگر صنایع دستی استان است که در معرض فراموشی قرار دارد.

    بناوند با ذکر این جمله که جهله ظرفی سفالی که در گذشته جنبه کاربردی در خنگ نگه داشتن آب مصرفی را دارا بود، با ورود تکنولوژی و راهیابی یخچال به خانه ها مورد بی توجهی قرار گرفت، افزود: امروز تنها سه کارگاه ساخت جهله در شهرستان میناب فعال می باشند.

    وی در پاسخ به این پرسش که معاونت صنایع دستی برای رونق بخشی به صعنت جهله سازی چه برنامه هایی را در دستور کار دارد، پاسخ داد: راه اندازی مرکز ارائه صنایع دستی در روستای شهوار میناب به منظور احیای مجدد هنر جهله سازی یکی از این برنامه هاست.

    معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود:  از سال آینده در این مرکز، کارگاه های آموزش جهله سازی به نوجوانان و جوانان برای تربیت استاد کار ماهر در راستای فراموش نشدن صنعت جهله سازی برگزار می شود.

    سه میلیون دلار صنایع دستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد

    وی، گردش مالی سالیانه صنایع دستی صنعتگران چیره دست هرمزگانی را 150 میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح کرد: از این مبلغ، بین 2 تا سه میلیون دلار(12 میلیارد تومان) به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر می شود.

    بناوند با اشاره به نبود آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی چمدانی که توسط افراد از کشور خارج می شود، اذعان کرد: تولیدات صنایع دستی هرمزگان به گونه ای است که به علت استقبال فراوان و ارائه سفارش های زیاد به صنعتگران، برای عرضه در نمایشگاه ها با مشکل روبرو می شویم و تنها نمود عینی آن را می توان در پوشش زنان و دختران این خطه در میهمانی ها، عروسی ها و جشن های آیینی سنتی مشاهده کرد.

    وجود بیش از 20 نوع محصول حصیری در هرمزگان/صادرات حصیر به کویت و امارت

    وی با اذعان به اینکه صنایع دستی هرمزگان ظرفیت فراوانی دارد که پنهان است، افزود: بیش از 20 نوع محصول حصیری نظیر آجیل خوری، میوه خوری، بادبزن، جارو، قفس نگهداری پرندگان، سینی، دستنبد و النگوی تزئینی و ... در هرمزگان وجود دارد.

    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان با اذعان به اینکه هرمزگان تنها استانی است که تولیدات صنایع دستی آن با فروش بسیار خوبی روبروست، گفت: صنایع دستی بسیاری از استان ها نظیر سفال لالجین همدان به دلیل عدم استقبال، تولیدکنندگان را وادار به بار کردن محصول و انتقال به سایر استان ها و حتی فروش کنار خیابانی مرده است در حالی که حصیر هرمزگان به علت صادرات به کشورهای کویت و امارات بسیار کمیاب شده است.

    راه اندازی 16 خانه صنایع دستی/چهار خانه دیگر تا پایان سال افتتاح می شود

    بناوند همچنین به اجرای ویژه برنامه ها برای احیا و ترویج صنایع دستی در هرمزگان اشاره کرد و یادآور شد: تا کنون 16 خانه صنایع دستی و مرکز آموزش اشتغال صنایع دستی در «سرجوئیه رودان»، «حسنلنگی، قلعه قاضی و بلندو بندرعباس»، «سرآور و شهیدمردان سیریک»، «جزیره هرمز»، «بندر معلم و حمیران در بندرلنگه»، «بندرکنگ»، «کوشکنار پارسیان»، «هنگوئیه و دهتل بستک»، «بندرخمیر» و «شهوار میناب» راه اندازی شده و تا پایان سال نیز چهار مرکز دیگر افتتاح می شود.

    وی از خانه های صنایع دستی به عنوان شبکه منسجم و به هم پیوسته در راستای آموزش، نوآوری، تولید، بازاریابی و فروش صنایع دستی نام برد و بیان کرد: این خانه ها با هدف ایجاد اشتغال، ترویج صنایع دستی، کمک به اشتغال خانواده ها و ماندگاری افراد در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت