نمایشگاه خودرو تهران از دریچه غرفه‌سازی استاندارد

غرفه‌هایی که سخن می‌گویند

عصر نمایشگاه- رویدادهایی از نوع نمایشگاه خودرو در صنعت جهانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در چنین رویدادی چه چیزی می‌تواند جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از تماشای اتومبیل‌های شیک و پر زرق و برقی باشد که با رعایت آخرین متدهای طراحی و تکنولوژی جهان ساخته شده‌اند؟!

غرفه‌هایی که سخن می‌گویند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، در نمایشگاه‌های خودرو، سالن‌ها معمولا مملو از رفت و آمد و هیاهوی انسانی است. نمایشگاه خودرو، رویدادی پرمخاطب است که فرصت لحظه‌ای استراحت را هم به کارکنان غرفه‌ها نمی‌دهد. مخاطب این رویداد پر از سوال است، سوال‌هایی که توسط کارشناسان پاسخ داده می‌شود. برای بازدید از این رویداد، لازم است با خودرو آشنا یا مشتاق آن باشید و یا اینکه در این حیطه فعالیت کنید. نمایشگاه خودرو فرصت مناسبی برای درگیری در فضای این صنعت، مقدمه‌چینی برای انجام معاملات و مطلع‌شدن از آخرین تحولات دنیای خودرو است. صف‌های طویل خودرو هنگام ورود به نمایشگاه، مردمی که برای خرید بلیت منتظرند، وجود غرفه‌های متمایز در سالن‌های وسیع، حضور برندهای برتر، رنگ‌های متنوع‌ و نکات ریز و درشت دیگر از جمله مختصات «دومین نمایشگاه صنعت خودرو تهران در نمایشگاه شهر آفتاب» بودند. در این نمایشگاه، بسیاری از غرفه‌داران راه را برای جذب مخاطبان هموارتر کرده بودند. به عنوان مثال، امکان وارسی خودرو یا حتی موتور و طراحی داخلی اتومبیل هم برای بازدیدکنندگان وجود داشت. در این رویداد بیشتر شرکت‌ها سعی بر آن داشتند تا از خودروهای جدید رونمایی کنند و حرفی تازه بزنند! روی هم رفته دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو، در پنج روز کاری خود، رکورد جذاب دیگری را در عرصه نمایشگاه‌های خودرو رقم زد. در اینجا نگاهی گذرا داریم به برخی غرفه‌های ساخته شده در دومین نمایشگاه خودرو تهران که در مرکز نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد. اصولا غرفه‌سازی به عنوان یک حرفه تخصصی و رویکردی تبلیغاتی شناخته‌شده است و اینکه طراحی یک غرفه متناسب با اهداف و جلوه بیشتر یک برند/شرکت باشد، بسیار حائز  اهمیت است. در این گزارش سعی بر این داریم که تصویری روشن‌تر از چند غرفه متمایز ارائه کنیم.
    شرکت ماموت
    همانطور که نام شرکت جثه یک فیل پرابهت را در ذهن تداعی می‌کند، غرفه آن نیز از وسعت و ابهتی خاص برخوردار بود. این غرفه در عین حال، وسیع، شیک و کاربردی بود. هدف از به‌کارگیری این همه فضا، جای دادن ماموت‌ها (تریلی‌های غول‌پیکر) شرکت بوده است. خیلی جالب و بیشتر شبیه یک ماکت اسباب‌بازی، پشت یک تریلی به صورت اتاق درآمده بود که در واقع بخشی از دکوراسیون دیوار غرفه بود. روی بدنه تریلی شعار شرکت Expect The Best به صورت آینه‌ای و براق نوشته شده بود. محل گفت‌وگو‌‌ در طبقه دوم غرفه قرار داشت و یک صفحه نمایشگر، ماموت‌ها (تریلی‌ها) را نمایش می‌داد. در طبقه همکف، میز و صندلی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان غرفه با طراحی رسمی و زیبا فراهم شده بود. همچنین اتاقی برای مذاکرات تجاری در طبقه همکف قرار داشت. طراحان غرفه سعی کرده بودند که از نمادهای شرکت به خوبی استفاده کنند. تلفیق رنگ‌های طوسی و سفید نیز به طراحان کمک کرده بود تا غرفه‌ای زیبا بسازند. در مجموع، با توجه به آنچه گفته شد، غرفه ماموت یکی از  غرفه‌های خطی برتر این رویداد به شمار می‌رود.
    شرکت بهمن
    شرکت خودروسازی بهمن، اولین حضور خود را در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب رقم زد. طراحی به گونه‌ای بود که اتاق جلسات در طبقه بالا و داخل یک دیوار شیشه‌ای قرار گرفته بود. این طراحی به نوعی موجب تسلط مدیران حاضر در اتاق گفت‌وگو بر فضای حاکم در نمایشگاه و غرفه می‌شد. فضای غرفه بسیار باز و با ترکیب رنگ‌های سرمه‌ای، سفید و نقره‌ای که با آرم تجاری شرکت هماهنگی داشت، مزین شده بود. ورودی‌های این غرفه، عریض، بلند و باشکوه بودند. خودروهای برتر شرکت نیز در جایگاه خاص قرار داشتند به طوری که اجازه وارسی به بازدیدکنندگان را می‌دادند. همچنین طراحان این غرفه از اهمیت در معرض دید قرار گرفتن صفحه نمایشگر نیز غافل نبودند! در نوع خود، غرفه بهمن یکی از غرفه‌های لوکس و استاندارد نمایشگاه خودرو تهران به شمار می‌رود.
    نگین خودرو(رنو)
    شرکت رنو را بیشتر مردم دوست دارند. طراحی غرفه رنو به سبک نمایشگاه سال گذشته با رنگ اصلی و زمینه زرد پررنگ بود که به رنگ اولین رنوهای کلاسیک که در دهه 60 وارد ایران شد، برمی‌گردد. چراغ‌های حبابی بزرگ که به رنگ‌های مختلف درمی آمدند و به سمت بالا و پایین حرکت داشتند و سیل جمعیتی که در این غرفه رفت و آمد می‌کردند، از نکاتی بود که سریعا به چشم می‌خورد! کار دیگری که غرفه نگین خودرو را با استقبال گسترده‌ای مواجه کرده بود، امکان رانندگی در دنیای واقعیت مجازی برای عموم بود! برای این کار، اتاقی در غرفه در نظر گرفته شده بود. نکته جالب دیگر طراحی این غرفه اختلاف سطحی بود که در وسط غرفه دیده می‌شد و این تنها برای تمایز خودرو مدل جدید شرکت از دیگر محصولات شرکت بود. غرفه نگین خودرو نیز از غرفه‌های برتر نمایشگاه بود.
    شرکت داتیس خودرو
    غرفه این شرکت هم فضای وسیعی را به خود اختصاص داده بود. به کارگیری رنگ‌های سرمه‌ای، آبی و سفید در این غرفه هم‌نشینی زیبایی را خلق کرده بود. وسعت غرفه به حدی بود که بازدیدکنندگان می‌توانستند داخل آن رژه بروند! استفاده از پرچم‌های ملی و بین‌المللی که خبر از همکاری‌های فرامرزی می‌داد، شکل و شمایل رسمی‌تری به غرفه بخشیده بود. ماشین‌های مدل در قسمت داخلی با دیواری میله‌ای از فضای بیرون جدا شده بودند. اینجا فضای خصوصی خودروها بود و هیچکس نمی‌توانست به آنها نزدیک شود! بازدیدکنندگان جهت تماشا از فاصله‌ای معین، صرفا از پشت ویترین خودرو را برانداز می‌کردند. البته کانترهای متعددی هم در جلوی این بخش برای راهنمایی منتظر بودند! در بالای دیوارهای غرفه نام تجاری «داتیس خودرو» با رنگ سرمه‌ای خوش می‌‌درخشید. نقطه دید غرفه هم در جایگاه خوبی بود.
    BORGWARD
    چقدر خوب‌تر می‌شد اگر برای این غرفه در نوع خود کم‌نظیر، بیشتر فکر می‌شد! گویا همیشه نکاتی برای افسوس باید وجود داشته باشد! غرفه‌ای خطی با یک فضای داخلی مناسب برای برگزاری مذاکرات پشت میزی که تقریبا خیلی حالت خصوصی داشت، یک خودرو برای بازدید با کاپوت بالا در قسمت جلوی غرفه، کانترها و پرسش و پاسخ مهندسان و کارشناسان، نشان تجاری قرمز رنگ شرکت که در همه جا دیده می‌شد، خودرو بی‌نظیر دیگری به رنگ کربنی که واقعا چشمان را می‌نواخت در دل غرفه محصور و یک صفحه نمایش بزرگ مورد استفاده در پشت همین خودرو خیلی خاص، روی هم غرفه شرکت را تعریف می‌کردند. به نظر می‌رسد قرار گرفتن صفحه نمایش در ارتفاع بالاتر امکان‌پذیر  بود، چون غرفه در چشم‌انداز خوبی قرار داشت. با این وجود، غرفه این شرکت یکی از پر رفت و آمدترین غرفه‌ها بود و با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.
    Baic
    به شرکت بایک می‌رسیم! این غرفه تا آنجا که ذهن تصور می‌کند پرهیاهو بود و در واقع برای خود شهری بود! ماشین‌های رنگ و لعاب‌دار با رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای و مشکی متالیک و نورپردازی بسیار مناسب، اغواگر بودند! سه ضلع غرفه کاملا باز و ضلع چهارم برای مواردی مثل قرار گرفتن صفحه نمایش بزرگ و اتاق مذاکرات در پشت آن و کانترهای راهنمای ردیفی، اختصاص داده شده بود. غرفه از فضا به خوبی و به شایستگی استفاده کرده بود و بزرگنمایی در آن به خوبی به چشم می‌خورد. به هر حال غرفه، غرفه ماشین بود!
    عظیم خودرو
    غرفه عظیم خودرو بسیار بزرگ اما کمی غیر‌منجسم و گیج‌کننده بود. سوالاتی مثل از کدام درب آمده‌ام؟ چه می‌خواهم؟ اینجا اتاق مذاکره است یا انباری؟ تفاوت جایگاه صندلی‌های بازدیدکنندگان و کارمندان شرکت در چیست؟ از چه کسی سوال بپرسم؟ و مانند آن، سوالاتی بودند که ذهن را درگیر می‌کردند. غرفه این شرکت بیشتر شبیه گالری‌های هنری و عکس بود تا نمایشگاه صنعت خودرو. با دیدن این غرفه تصور می‌کنید که چند طراح با نگاه متفاوت دست به ساخت این غرفه زده‌اند. وجود میز و صندلی‌های سرگردان و دکور نشده و گل‌آرایی که بیشتر مناسب برای مراسم ازدواج بود تا یک غرفه نمایشگاهی خودرو، از جمله ضعف‌های این غرفه بودند.
    در مجموع اگر شرکت معتبر و مشهور «عظیم خودرو» با نظارت بیشتر و دقیق‌تری کار می‌کرد، قطعا تصویر بهتری از غرفه خود در میان بازدیدکنندگان بر جای می‌گذاشت.
    مدیران خودرو
    این شرکت در غرفه مستطیلی/طولی خود نهایت استفاده را از فضا برده بود. به طوری که مردم با فراغ بال به بررسی ماشین‌ها می‌پرداختند. استندهای تبلیغاتی متنوع، کانترهای اطلاع‌رسانی، صفحه نمایشی با اندازه بزرگ که در وسط غرفه قرار داشت، به نوعی غرفه را دوست‌داشتنی جلوه داده بودند. همچنین استفاده از پارچه‌های گرافیکی (که در نگاه اول با کاری که روی دیوار نقاشی شده باشد، تفاوتی نداشتند) هم در طراحی غرفه موثر بود. بازدیدکننده در این غرفه سرگرم بود و به اطلاعات زیادی دست پیدا می‌کرد.
    اگر در هر رویداد برای پیشرفت قدم بر‌می‌داریم، بهتر است نسبت به معیارهای استاندارد جهان، هوشیار باشیم. دنیا، دنیای یکجا‌نشینی و نادیده‌گرفتن اصول در صنعت نمایشگاهی نیست. برای رشد و موفقیت در یک رویداد، موارد دیداری مثل طراحی غرفه و چگونگی برخورد شرکت در چند‌روزه نمایشگاه، تاثیر مضاعف بر بازخورد مثبت آن دارد.
    از لحاظ طراحی غرفه اینکه جایگاه مدیران شرکت و اتاق مذاکرات در طبقه بالا و مسلط به غرفه باشد، نماد جایگاه اختصاصی و نظارت بر آنچه در غرفه و سالن می‌گذرد، است.
    کانترهای اطلاعات باید در جای جای غرفه با رعایت فاصله و عدم انسداد مسیر تردد بازدیدکنندگان قرار بگیرند و نکته آخراینکه اتاق‌های مذاکرات و نشیمن محلی برای انبار و رختکن نیستند! وقتی همه چیز به‌درستی در جای خود قرار می‌گیرد، نمایشگاه هم باورپذیر و همه‌گیر خواهد شد.

    *نسیم موذن

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت