نمایشگاه هفت‌سین داراب طراوت و خلاقیت را به مخاطب عرضه می‌کند

عصر نمایشگاه- «نمایشگاه نقاشی روی سفال و سفره هفت‌سین» در داراب، با خلاقیت و جان بخشیدن به اشیا، شکل دیگری از زندگی را توأم با شادابی و سرزندگی به مخاطب ارائه داده است.

نمایشگاه هفت‌سین داراب طراوت و خلاقیت را به مخاطب عرضه می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، وارد نمایشگاه هنرهای تجسمی که می‌شوی آنچه در نگاه اول چشم‌نوازی می‌کند، بازی طرح و رنگ با یکدیگر است... اتفاق سهل و ممتنعی که ظرافت و دقت نظر هنرمند صاحب اثر را نمایان می‌سازد اما گاه کمتر به چشم مخاطب می‌آید. هنرمند حیطه تجسمی با ذهن و عاطفه خود اثرش را خلق می‌کند و ابداع یک اثر گاه یک روز و گاه تا چند ماه به طول می‌انجامد.

    «نمایشگاه نقاشی روی سفال و سفره هفت‌سین» اثر مژگان صحت‌مند در آستانه نوروز در داراب برپا شد.

    رنگ‌های جلوه‌گر، رنگ‌هایی که نشان از سرزندگی و شادابی دارند و طرح‌های امیدوارکننده در این نمایشگاه بیننده را مجذوب می‌کند.

    در پس خطوط هر طرح، آیینه گویای زمان و مکان حضور دارد و بیننده را به عمق تاریخ می‌برد، جایی که آدم‌هایش از جنس زمانه ما نیستند خالص‌تر و زنده‌تر هستند.

    نمایشگاه هفت‌سین روایتگر کم‌نظیر لحظه‌هایی است که به لطف قلمی هنرمندانه بر دل سفال نقش بسته است. اینجاست که بیننده و نگارنده به هم‌سویی می‌رسند و ارتباط شکل می‌گیرد. ارتباطی که بار مفهوم ماهوی اثر را با خود به همراه دارد.

    این هنرمند دارابی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه چرا سفال را به‌عنوان زمینه آثار خود انتخاب کرده است، می‌گوید: برای کار ما می‌توان از پارچه، چوب و سنگ استفاده کرد اما به خاطر ارتباط قوی با سفال و ازآنجایی‌که وجود انسان از خاک شکل‌گرفته است سفال را برای زمینه کارم انتخاب کرده‌ام.

    مژگان صحت‌مند با تأکید بر اصل خلاقیت در ارائه آثار تجسمی بیان می‌کند: ازآنجاکه به یونیک بودن آثار هنری اعتقاددارم سعی کرده‌ام آثارم کپی نباشد و در این زمینه پا را فراتر از نمادهای رایج گذاشته و نمادهای دوره نوسنگی، سنگی و پیش‌ازتاریخ را مدنظر قرار داده‌ام که با دقت و مطالعه درزمینهٔ مبدأ شکل‌گیری هنر، متوجه نگارگری شدم که بینش عظیمی در آن نهفته بود.

    وی با اشاره به اینکه در آثارش از عناصر تصویری سکون، حرکت، سرعت و تکرار آگاهانه استفاده کرده است، می‌گوید: سعی می‌کنم به خاک و خشت جان ببخشم و از مرحله اول بامعرفت و شناخت بیشتر کارکنم به همین دلیل سفال را با دقت انتخاب کردم چراکه با سفال انرژی مثبت در من ایجادشده و تمام انرژی‌های منفی دور می‌شود.

    این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی بابیان اینکه برای گل و مرغ و مینیاتور از گواش و آبرنگ و در سایر آثار از رنگ‌های کوره‌ای که دوام و ماندگاری بیشتری دارد، استفاده‌شده خاطرنشان می‌کند: برای آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه از تکنیک‌های نقطه کوبی، کنده‌کاری میناکاری و آیینه‌کاری استفاده کردم و بیشتر در هفت‌سین از تکنیک استفاده‌شده است.

    صحت مند می‌گوید: در نقاشی روی سفال با صدف، رنگ و طرح‌های ابروباد  کار جدید و خلاقی ارائه دادم ام و در حیطه نقاشی آثار تاریخی داراب و بناهای شاخص میراث فرهنگی نظیر دارابگرد و مسجد سنگی را به دلیل اهمیت تاریخی این شهر و حس مثبتی که به وطنم دارم، به‌عنوان سوژه انتخاب کردم.

    وی هنر را مبحثی حسی و ذاتی دانسته و اضافه می‌کند: فرد علاقه‌مند به هنر هرچقدر هم به دانشگاه رفته و تحصیلات این رشته را داشته باشد بازهم اگر هنر در وجود خود فرد نباشد نمی‌تواند اثر قابل‌توجهی ارائه دهد.

      این هنرمند دارابی می‌گوید: هنگامی‌که هنرمند اثری را ارائه می‌دهد گوهر وجود خود را منتقل می‌کند و اگرچه برای فراگیری تکنیک، آموزش تأثیرگذار است اما اگر بخواهی در هنر پرواز کنی باید اثر را با عشق، خلق کنی تا مخاطب هم حس مثبت موجود در اثر را دریافت کند.

    صحت مند با اشاره به نحوه ارتباط مخاطب با آثارش بیان می‌کند: بازدیدکنندگان پس از دیدن آثار این نمایشگاه انرژی آن را دریافت کرده چراکه سفال از عناصر سازنده وجود انسان است و مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

    وی اظهار می‌کند: مردم چیزی را انتخاب می‌کنند که علاوه بر جنبه هنری برای آن‌ها کاربرد نیز داشته باشد و این موضوع برای من بسیار حائز اهمیت بود به همین دلیل طراحی هفت‌سین‌ها به‌گونه‌ای است که علاوه بر سفره عید جنبه‌های کاربردی دیگری نیز داشته باشد.

    صحت مند می‌گوید: زمینه خلاقیت در عرصه هنرهای تجسمی بسیار است و سعی کردم با ترکیب چند تکنیک نظیر کنده‌کاری، نقطه کوبی، آئینه‌کاری و میناکاری به تکنیک دلخواه خود برسم همچنین در حیطه نگارگری و رنگ‌بندی مطالعات خاصی داشتم و برای ثبت آثاری که خلاقانه بوده از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اقدام کرده‌ام.

    رئیس اداره فرهنگ و ارشاد داراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: از سوی این هنرمند عرصه تجسمی –مژگان صحت‌مند - تقاضایی شد مبنی بر اینکه طرح و اجرای برخی از آثار ایشان بر مبنای مطالعات شخصی خودشان است و تمایل داشت این طرح‌ها را ثبت کند.

    مهدی هدایی ادامه می‌دهد: طی تماسی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس داشتیم، مقرر شد برای ثبت آثار، مشخصات فردی و مراحل دیگر را طی کنند و به این منظور سایتی به ایشان معرفی شد تا اقدام به ثبت آثار خود کند.

    وی خاطرنشان می‌کند: چنانچه این آثار ثبت شود اگر فردی بخواهد از آن‌ها استفاده کند، مطابق قانون باید با مجوز کتبی یا شفاهی هنرمند باشد.

    این نمایشگاه که از 18 تا 25 اسفندماه دایر بود به مدت دو روز تمدیدشده است  و علاقه‌مندان به آثار هنرهای تجسمی می‌توانند تا 27 اسفند به این نمایشگاه مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت