«شهرآفتاب» چه بود و چه شد؛

کاهش ۴۰ درصد هزینه‌ها و افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدهای شهر آفتاب

میزبانی ۹۶ نمایشگاه در سال ۹۷

عصر نمایشگاه- بر اساس اعلام مسئولان نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب»، آنان توانسته‌اند به جایی برسند که در این مدت کوتاه هزینه‌ها را ۴۰ درصد کاهش و در مقابل، درآمدها را ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

کاهش ۴۰ درصد هزینه‌ها و افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدهای شهر آفتاب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از شهرنوشت، به زودی قرار است جنوبی‌ترین نقطه تهران به بزرگترین شهر نمایشگاهی آسیا و خاورمیانه تبدیل شود. البته این مهم‌ترین هدف مسئولان شهرداری تهران است که این مهم، به زودی به حقیقت بپیوندد. نمایشگاه بین‌المللی «شهرآفتاب» در جنوبی‌ترین نقطه تهران است. جایی که نه از ترافیک خبری است و نه از آلودگی و ازدحام. فاز یک این شهر نمایشگاهی در اردیبهشت پارسال برخلاف آنکه هنوز تکمیل نشده بود، برای برگزاری نمایشگاه کتاب، درهایش به روی مردم باز شد. اما حالا رویکرد مدیران شهر آفتاب تغییری اساسی داشته است. مهم‌ترین آن، جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های ضعیف در این مجموعه است. 

    تکمیل فاز یک، چیزی نزدیک به یک هزار و 300 میلیارد تومان بار مالی داشته است. دو فاز دیگر این مجموعه هم قرار است سال آینده ساخته و تکمیل شود. برآورد محمدرئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهرآفتاب» از هزینه تکمیل دو فاز پایانی، حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان است. با این حال تنگاهای مالی سبب نشده تا مدیریت جدید «شهر آفتاب» این مجموعه عظیم را در حاشیه بگذارد.

    «شهر آفتاب» چه بود و چه شد؟

    بر اساس اعلام مسئولان نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، آنان توانسته‌اند به جایی برسند که در این مدت کوتاه هزینه‌ها را 40 درصد کاهش و در مقابل، درآمدها را 100 درصد افزایش دهند. شروع کار برای مدیریت جدید این مجموعه هم سخت بود و هم عجیب. بخش سخت کار آنجا بود که اعتباری برای شهر آفتاب در بودجه سال 96 در نظر گرفته نشده بود؛ چرا که قرار بود این نمایشگاه به بانک شهر واگذار شود.

    در این شرایط مدیرعامل جدید شهر آفتاب چه باید می‌کرد؟ آیا باید این بار مالی بزرگ را بر دوش شهرداری که خود با بدهی 52 هزار میلیارد تومانی روبرو بود، بیندازد؟ نتیجه آن شد که با همکاری شهردار تهران و اعضای شورای شهر و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری مطالبات پیمانکاران و کارکنان شهر آفتاب پرداخت شد.

    بخش عجیب ماجرا اما مربوط به نبود چارت سازمانی بود. آنطور که قادری توضیح داده است «بی‌نظمی، نبود چارت سازمانی مشحص برای اداره امور و همینطور فقدان پیش‌بینی درست و آینده نگری بسیار تعجب‌آور بود.» اما گویا امروز بخش بزرگی از این مشکلات و بحران‌ها حل شده است.

    چشم‌انداز «شهر آفتاب» در سال 97

    بر اساس آمارها، در سال 1396، 24 نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی در «شهر آفتاب» برگزار شده است. از برگزاری دومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران تا دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو. در سال 1395 هم در شرایطی که «شهر آفتاب» هنوز فاصله زیادی تا تکمیل و بهره‌برداری داشت، میزبان یازده نمایشگاه بود.

    در سال آینده اما، قرار است 96 نمایشگاه در این مجموعه برگزار شود. آنطور که تقویم نمایشگاهی «شهر آفتاب» در سال 1397 نشان می‌دهد، شهرداری تهران میزبان نمایشگاه‌هایی مانند؛ اولین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، سومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی ماشین ابزار، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم التحریر، اداری و مهندسی، اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی بازار فیلم و سریال و ...خواهد بود.

    پیشتر قادری مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» با توضیح اینکه، اگر این اعتبارات لازم تامین و یا به صورت جذب فاینانس در جهت تکمیل فاز دو و سه اقدامی شود، نمایشگاه شهر آفتاب تبدیل به یکی از نمایشگاه‌های بزرگ خاورمیانه خواهد شد، از امکان شروع ساخت فاز 2 و 3 این پروژه در سال 97 خبر داده بود.

    در فاز دوم و در طرح توسعه مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب، این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است؛ توسعه و احداث سالن‌های مسقف نمایشگاهی به مساحت حدودا 100هزار مترمربع، احداث سالن همایش به مساحت حدودا 32هزار مترمربع، پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 7500 خودرو، دو مرکز تجارت بین‌الملل دارای دفاتر بازرگانی، نمایندگی شرکت‌ها، فضای اداری و پارکینگ‌ها به مساحت حدودا 152هزار مترمربع و احداث فضاهای خدماتی و رفاهی بصورت 8 ساختمان جنبی به مساحت حدودا 16هزار مترمربع.

    مسجد بزرگ نمایشگاه با مساحت بالغ بر 12هزار مترمربع و احداث 2 هتل 5 ستاره 350 اتاقه به مساحت تقریبی 160هزار مترمربع هم از دیگر بخش‌های فاز دو نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت