در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مطرح شد:

نمایشگاه قرآن حکم یک جشنواره ملی و سراسری را دارد

عصر نمایشگاه- بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ چهل چراغ هدایت» در هفته اول ماه مبارک رمضان آغاز به‌کارخواهد کرد.

نمایشگاه قرآن حکم یک جشنواره ملی و سراسری را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایران آنلاین, به‌گفته معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «اقدامات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نباید فقط به‌حوزه هنر، سینما و مطبوعات خلاصه کرد؛ بلکه نگاه و رویکرد قرآنی آن را هم باید دید. چنانچه نگاه وزیران پیشین هم اینگونه بوده و در دوره جدید هم مسابقات قرآنی و نمایشگاه قرآن مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

    عبدالهادی فقهی‌زاده در نخستین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که روز گذشته (دوشنبه 20 فروردین ماه) در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بیان کرد: «نمایشگاه قرآن کریم اتفاق بزرگی است که از بیست و شش سال پیش کلید خورده و کارهای مهمی را رقم زده است و براین اساس وزارت ارشاد در مأموریت‌های دینی خود همواره به نمایشگاه قرآن به‌عنوان یکی از اقدامات مهم دینی نگاه کرده و در حال حاضر نیز این نگاه به صورت بارز وجود دارد.»
    وی بیان کرد: «سیاست‌های اصلی که در این دوره مورد توجه است، توجه به منویات قرآنی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و بویژه ترویج سبک زندگی اسلامی، تأکید بر ترویج قرآن در خانواده، جلب مشارکت حداکثری از بخش خصوصی و نخبگان در سطح ملی و تا حدودی بین‌المللی، توجه به استفاده از فضای مجازی، توجه ویژه به عنصر هنر، اولویت بخشی به مخاطبان کودک و نوجوان، توجه به محوریت قرآن و عترت در جهت تقویت امت اسلامی و اهتمام ویژه به بحث اقتصاد فرهنگ از جمله مهم‌ترین سیاست‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و به‌تصویب رسیده است.»
    معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شعارهایی که برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم انتخاب می‌شود و اینکه اهداف نمایشگاه در راستای این شعار‌ها چه خواهد بود، به «ایران» گفت: «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هرسال شعاری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهد که می‌بایست به مانند خونی درشریان‌های همه کمیته‌های ما جریان پیدا کند. وی افزود: ساز و کار انتخاب این شعار با توجه به پیشنهادهای مختلف و در نخستین جلسات شورای سیاستگذاری مطرح می‌شود که در این جلسات عده قابل توجهی از عالمان و صاحبان تجربه حوزه فرهنگ دینی، قرآن وعترت حضور دارند و از زوایای گوناگون شعارسال را انتخاب و بررسی می‌کنند.در برنامه امسال نیز حدود 20شعار به دبیرخانه نمایشگاه ارسال و در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت «قرآن، چهل چراغ هدایت» نام گرفت که ان شاءالله رد پای این شعار بسیار مهم را در اهداف، سیاست‌ها و راهبردها و بخش‌های اجرایی و علمی نمایشگاه قرآن ببینیم.»
    فقهی‌زاده بیان کرد: «این شعار از جوانب گوناگون مورد توجه است؛ بویژه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تناسب دارد و به‌عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به فرهنگ دینی و آموزه‌های استکبارستیزی تعریف می‌شود و مورد توجه بزرگان و بنیانگذاران اصلی انقلاب اسلامی قرار گرفته است.»
    وی در ادامه به شاخص‌های نمایشگاه پرداخت وعنوان کرد: نمایشگاه قرآن چند شاخصه مشخص دارد شاخصه نخست نمایشگاه این است که آن را یک جشنواره ملی و سراسری تلقی ‌کنیم که منحصراً به چند روز و هفته اختصاص ندارد بلکه برآیند یک جشنواره عمومی است و سعی می‌کنیم مؤسسات مردمی نیز در آن شرکت داشته باشند. دومین شاخصه آن فرصتی مغتنم برای عرضه آثار هنری فاخر قرآنی است. شاخصه دیگر این است که نمایشگاه قرآن بتواند درحوزه فرهنگ دینی جریان‌سازی کند و سرمنشأ درخشش استعدادهای گوناگونی باشد که در کشورمان به وفور یافت می‌شود. ما یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نمایشگاه قرآن را بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی، می‌دانیم.بنابراین باید نگاه برنامه‌ای داشته باشیم و در کنار آن تحول‌گرایی در محتوا و روش را دنبال کنیم. اقتضای دیگر را لزوم مشارکت‌های گسترده نهادهای مردمی و تشکل‌های صنفی می‌دانیم. نمایشگاه قرآن متعلق به سازمان خاصی نیست و برای همه است. حتی اختصاص به پایتخت ایران اسلامی ندارد و متعلق به همه بافت‌های فرهنگی و قومیتی است.
    معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سومین اقتضای مهم را لزوم اعاده حیثیت بین‌المللی به نمایشگاه عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلایل مختلف که بخشی از آن می‌تواند بحث‌های بودجه‌ای باشد، چند سالی است بخش بین‌الملل تعطیل شده است، لذا امسال به جد به این بخش توجه خاص کرده‌ایم.
    وی در ادامه صحبت‌های خود به نوآوری‌هایی که در نمایشگاه بیست و ششم صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: نخستین نوآوری جدید راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن به آدرس iqfa. ir است. دومین نوآوری مربوط به فراخوان طرح‌ها و ایده‌های مشخص و نوآورانه است که در سامانه ارائه شده و افراد و نهادهای عمومی و مردمی می‌توانند طرح‌های خود را بارگذاری کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.سومین نوآوری صورت گرفته راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن است که درراستای اجرای نظام پیشنهادها این کار صورت می‌گیرد و احتمال می‌دهیم این باشگاه در طول سال فعالیت داشته باشد. اقدام دیگر که اهمیت دارد تقویت توجه به عترت در ابعاد گوناگون بویژه در بحث‌هایی همچون «بعثت»، «غدیر»، «عاشورا»، «امام رضا(ع)» و «حضرت مهدی(عج)» است که می‌تواند نوید بخش آرمان‌های امت اسلامی باشد. و آخرین اقدام و نوآوری مهم توجه عمده و خاص به محتوای قرآن کریم است که تلاش شده این توجه با تشکیل کمیته‌هایی همچون عترت، اعجاز و شگفتی‌های قرآن و رسانه و فضای مجازی عملیاتی شود.
    معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد قطعی شدن میزبانی مصلای امام خمینی(ره) از نمایشگاه قران، گفت: اولویت اول ما در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) است و مکاتبات را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم، اما تاکنون این مکاتبات منجر به شکل‌گیری تفاهمنامه نشده است. امیدوارم با توجه به شرایطی که مصلی از حیث سهل الوصول بودن و.... دارد این تفاهم صورت بگیرد. احتمال دارد در این هفته این تفاهم امضا شود. گزینه‌های دیگری نیز داریم و امیدواریم مصلی این امکان را به جامعه متدین بدهد تا نمایشگاه در مصلی برگزار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت