دومین نمایشگاه کتاب مهم جهان را بیشتر بشناسید

عصر نمایشگاه- شمارش معکوس برای آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب لندن آغاز شده است. نمایشگاه کتاب لندن امروز (۲۱ فروردین) درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز کند. به همین دلیل بر آن شدیم تا تاریخچه کوتاهی از آن را به خوانندگان ارائه دهیم.

دومین نمایشگاه کتاب مهم جهان را بیشتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از خبرگزاری کتاب ایران, چهل‌و‌هفتمین نمایشگاه کتاب لندن با مشارکت 1500 شرکت‌کننده از 60 کشور جهان از 10 تا 12 (21-23 فرودین) میزبان کتاب دوستان خواهد بود. شعار این دوره از نمایشگاه «ایجاد محتوا به وسیله رسانه» انتخاب شده و در همین راستا برنامه‌های متنوعی با موضوعات رسانه و خبرهای محتوایی در آن برگزار خواهد شد.

    حدود 25 هزار بازدیدکننده انگلیسی و 13 هزار بازدیدکننده خارجی هر ساله از این نمایشگاه دیدن می‌کنند. علاوه بر آن بازار مذاکرات بر سر امتیاز صوتی، تصویری، فیلم‌نامه‌نویسی از روی آثار داستانی و مستندسازی از روی آثار غیر داستانی در این نمایشگاه همواره داغ است.

    علاوه بر آن فعالیت‌های بسیار دیگری نیز در طول نمایشگاه صورت می‌گیرد. جلسات تجاری شرکت‌ها، معرفی عناوین جدید به خوانندگان, اعلام جوایز مختلف، برگزاری کارگاه‌‌ها و سمینارهای متفاوت و مباحثه در باب صنعت نشر از جمله این فعالیت‌هاست.

    این چهل‌و‌هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب لندن خواهد بود. این نمایشگاه در طول سالیان اهمیت و اندازه خود را گسترش داد و در حال حاضر از لحاظ اهمیت پس از نمایشگاه «فرانکفورت» و در جایگاه دوم قرار دارد. ناشرین کتاب از کشورهای مختلف برای معرفی عنوان‌های جدید محصولات خود به این نمایشگاه می‌آیند و همزمان حق ترجمه و خرید و فروش آثار دیگر را از همکاران ناشر خود خریداری می‌کنند.

    نمایشگاه کتاب لندن نخستبن بار در نوامبر 1971 برگزار شد. یک کتابدار علاقه‌مند به کتاب به نام لیونل لونتال تصمیم گرفت برنامه‌ای به نام «نمایش کتاب ناشرین ویژه کتابداران» را در زیرزمین هتل «برنرز» اجرا کند. او می‌خواست فرصتی به ناشران برای شناساندن کتاب‌های خود به کتابداران دهد. این‌چنین بود که ایده عرضه کتاب شکل گرفت. این مکان به دلیل نزدیکی آن به نهاد کتابخانه‌ها انتخاب شد و دلیل دیگر انتخاب این هتل، برگزاری همزمان جلسات ماهیانه شهرداری بود که ممکن بود عده‌ای کتابخانه‌دار غیرلندنی را نیز جذب کند.

    اولین نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شد و لوانتل تصمیم گرفت برگزاری سالیانه این نمایشگاه را ادامه دهد. او با همکاری کلیو بینگلی، که ناشر کتاب‌های مربوط به کتابداری بود نمایشگاه دوم را در تاریخ 2 نوامبر  1972 برگزار کرد. در دوره دوم هتل «بلومزبری» میزبان این اتفاق بود و نام نمایشگاه به «نمایشگاه ناشرین متخصص و کوچک» تغییر کرده بود.

    آوازه این نمایشگاه هر روز بیشتر شد و ناشرین بیشتر و مهم‌تری برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند و نام آن از «نمایش مخصوص ناشرین برای کتابداران» به «نمایشگاه کتاب لندن» تغییر پیدا کرد. سال 1977 بود که این نام برای همیشه به عنوان شناسنامه این نمایشگاه انتخاب شد.

    تا سال 2006 نمایشگاه کتاب لندن در مرکز نمایشگاهی «المپیا» برگزار می‌شد اما همان سال از «المپیا» به مرکز نمایشگاه «اِکسِل» منتقل شد. به دلیل برخورد منفی شرکت‌کنندگان به این مکان به دلیل فراهم نبودن وسایل حمل و نقل عمومی یا نامناسب بودن ساختمان آن بار دیگر مکان نمایشگاه تغییر یافت و به مرکز نمایشگاه Earl court منتقل شد. از سال 2000 تاکنون هر ساله نمایشگاه کتاب لندن در این مکان برگزار می‌شود. اما از سال 2015 نمایشگاه کتاب لندن یک بار دیگر به «المپیا» لندن بازگشت و در هفته «کتاب و تصویر» برگزار شد. پس از موفقیت نمایشگاه در این مکان، دیگر دو سال است مکان و تاریخ آن تغییر نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت