برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان افغان در مشهد

عصر نمایشگاه- در سال ۹۷ و بعد از پشت سرنهادن اتفاقات مختلف، حوزه هنری خراسان رضوی دست به اقدامی زد که شاید در نوع خود بی‌نظیر باشد و آن برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان مهاجر افغانستانی است.

برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان افغان در مشهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، هفته هنر انقلاب اسلامی همزمان با سالروز شهادت شهید هنر و انقلاب، شهید مرتضی آوینی، گرامی داشته می‌شود و در این میان از هنرمندان این عرصه تقدیر به عمل می‌آید، هنر انقلاب اسلامی هنری است که در راستای اهداف انقلاب به کار گرفته شود و این مسئله‌ای است که گاهی از دید هنرمندان مغفول می‌ماند و نامگذاری سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی به این نام می‌تواند یادآور و گوشزدی برای هنرمندان ما باشد تا از این مجال و فرصت و نعمتی که خداوند در اختیار آنان قرار داده است به خوبی و در مسیری مثبت استفاده کنند.

    چندین سال است که با نام هفته هنرانقلاب اسلامی از طرف نهادهای فرهنگی و هنری و به خصوص حوزه هنری برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود و در این میان و در سال 97 و بعد از پشت سرنهادن اتفاقات مختلف، حوزه هنری خراسان رضوی دست به اقدامی زد که شاید در نوع خود بی‌نظیر باشد و آن برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان مهاجر افغانستانی است.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ این هنرمندان رفتیم تا با این هنرمندان و آثارشان بیشتر آشنا شویم که در ادامه می‌خوانید.

    لبخند مادر شهدا بالاترین قیمت برای اثر هنری

      سیدجمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص نمایشگاه «حماسه فاطمیون» اظهار داشت: دیر زمانی است که منتظر یک اتفاق بودم تا در حوزه شهدای مدافع حرم، دینی را که برگردن خود احساس می‌کردم، ادا کنم.

    وی که خود برادر شهید مدافع حرم اسدالله سجادی است، ادامه داد: تعداد بسیاری از شهدا مدافع حرم دوست صمیمی من بودند و سال‌هاست که از حضور برادرم نیز استفاده کردم که او هم به شهادت رسیده‌، زمانی که ایده برگزاری این نمایشگاه مطرح شد، من جزو اولین کسانی بودم که با همکاری دوستانم در کارگاه هنری شهید آوینی در گلشهر، یک مجموعه عکس با موضوع مدافعین حرم تیپ فاطمیون و مادران، فرزندان و خانواده شهدا برای ارائه در این نمایشگاه آماده کردیم.

    هنرمند عکاس افغانستانی بیان کرد: این نمایشگاه مسئله مهمی که برای ما داشت این بود که خانواده شهدا از اینکه هموطنان خودشان آثاری با این موضوع تهیه کرده بودند بسیار خرسند شدند.

    سجادی در خصوص فروش آثار هنری این نمایشگاه تاکید کرد: قرار بود در کنار این نمایشگاه برای فروش آثار هم فعالیتی صورت بگیرد اما تاکنون که چند روز از زمان نمایشگاه می‌گذرد، اقدامی صورت نگرفته است و برای من هنر و کار هنری قیمت ندارد و هرگز کار هنری را برای فروش و دریافت پول انجام ندادم.

    وی با اشاره به اینکه شرکت در این نمایشگاه وارائه اثر در آن نوعی ادای دین به شهدا است متذکر شد: اگر آثار ما در این نمایشگاه فروخته شود که چه بهتر اما اگر نشود هدف ما زنده‌کردن یاد شهدا و دلجویی از خانواده شهدا است و خوشحالم که این توفیق نصیب من شد و همین که لبخندی بر لب مادر فرزند و یا همسر شهید بنشیند بالاترین قیمت برای اثر هنری است.

    هنرمند عکاس یادآور شد: هنر یک زبان مشترک بین همه ملت‌ها و کشورها است و از آنجایی که خانواده شهدا مدافع حرم فاطمیون، افغان هستند قطعا در نوع نگاه این افراد تفاوت‌هایی باایرانیان وجود دارد.

    سجادی اضافه کرد: زبان هنر یک زبان همه فهم است و تفاوتی که این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر داشت این است که برای اولین بار چنین نمایشگاهی در ایران با همکاری هنرمندان مهاجر افغان برگزار شده است.

    هنر زبانی گویا و قابل اشاعه در کشورهای مختلف است

    مرتضی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: از طریق یکی از همکاران از برگزاری این نمایشگاه مطلع شدم و من هم در راستای اهداف این افراد و برای ادای دین به شهدا، یک اثر نقاشی که با موضوع شهادت نقاشی کرده بودم را برای این نمایشگاه ارسال کردم و همچنین دکور روز جشن افتتاح این نمایشگاه را طراحی و اجرا کردم.

    وی با بیان اینکه استقبال از این نمایشگاه خیلی خوب بود ادامه داد: اثر من یک تابلو نقاشی با هنر مفهومی بود که برای ارائه در نمایشگاه در نظر گرفته بودم.

    هنرمند تجسمی افغانستانی یادآور شد: طبیعتا یک سری شباهت‌ها بین هنر در هر سرزمینی وجود دارد هنر یک زبان گویا دارد حتی در کشورهای دارای آداب و رسوم متفاوت نیز قابل اشاعه است.

    رضایی بیان کرد: با وجود تفاوت هایی که در ایران و افغانستان وجود دارد، اما  آثار ارائه شده کاملا گویا است و چند تن از ایرانیان هم در کنار هنرمندان افغان در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند و طبعا فرهنگ و آداب و رسوم هم در اثر هنرمندان مهاجر تاثیر گذار است و از لحاظ فهم و محتوا این آثار شبیه به هم هستند.

    در پایان به سراغ مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی رفتیم.

    محسن اسدی در خصوص این نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه «حماسه فاطمیون» با هدف زنده نگهداشتن یاد شهدای مدافع حرم و با همکاری 20 نفر از هنرمندان مهاجر افغانی در محل نمایشگاه اشراق حوزه هنری مشهد مقدس برگزار شد.

    وی ادامه داد: این نمایشگاه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و در روز 20 فروردین‌ماه افتتاح شده است که در آن 20 اثر از 20 هنرمند مهاجر افغانستانی به نمایش گذاشته شده‌است.

    مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی تاکید کرد: این نمایشگاه با حضور مادران و همسران شهدا روز 20 فروردین‌ماه افتتاح شد و تا یکشنبه 26 فروردین‌ماه هم ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت