فاینکس ۲۰۱۸ (۴)

رییس کل بیمه مرکزی: آمادگی صنعت بیمه برای افزایش تعامل با بازار بورس و بانک

عصر نمایشگاه- رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه نفوذ بیمه به ٢.٣درصد رسیده است، گفت: صدور بیمه عمر ۳۰درصد رشد داشت.

رییس کل بیمه مرکزی: آمادگی صنعت بیمه برای افزایش تعامل با بازار بورس و بانک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت:بدیهی است بدون یک نظام کارآمد تامین مالی، دسترسی به رشد بالای اقتصادی و توسعه پایدار ممکن نیست.

    وی ادامه داد:باید تناسب لازم بین عملکرد و میزان رشد توسعه هر یک از ارکان بازار بین بانک، بیمه و بورس برقرار شود .لذا نظام تامین مالی کشور بایستی نظامی همگن و متقارن داشته باشد.

    همتی گفت: سطح کارآمدی نظام تامین مالی به بانک، بورس و بیمه برمی گردد و بدیهی است که این چنین نظامی منجر به رشد اقتصادی می شود؛ بر این مبنا تصمیم گیری هر یک از این ارکان بر روی سایر رکن ها اثرگذار است و البته رشد هر رکن نیز کارامدی بازار را نشان می دهد.

    وی افزود: امیدواریم بین بورس و بیمه هماهنگی و تناسب بیشتر شود و البته باید به رکن بعدی به عنوان هماهنگی این سه رکن نیز توجه کرد. بیمه البته عامل ارتقا رشد و آرامش در کشور است و مدیریت ریسک مالی را به عهده دارد.

    همتی در ادامه گزارشی از عملکرد صنعت بیمه در سال گذشته ارایه داد و افزود:سال 96 با رشد 21 درصدی حق بیمه ها میزان حق بیمه صنعت بیمه کشور از 330 هزار میلیارد ریال فراتر رفت و با توجه به تقریب رشد اسمی GDP کشور قطعاً ضریب نفوذ بیمه به حدود 2.3 درصد می رسد.

    رئیس کل بیمه مرکزی، تداوم رشد بیمه های زندگی را بسیار مهم دانست و گفت: منابع بیمه های زندگی به عنوان ابزار مهم مالی میان مدت و بلند مدت در بازار مالی مطرح است. سال گذشته نیز رشد 30 درصدی حق بیمه های زندگی را داشتیم که با توجه به تورم یک رقمی سال 96 رشد مطلوب تلقی می شود.

    وی تصریح کرد:با توسعه بیمه های عمر منابع خرد مردم به منابع کلان و با ثبات سرمایه گذاری تبدیل می شود ،در واقع بیمه کانال مطمئن و با ثباتی برای توسعه بازار سرمایه است.

    به گفته همتی، در ایران پایین بودن رشد بیمه عمر باعث شده که جذابیت اوراق بیمه متصل به بازار سرمایه کم باشدو امیدوارم با تاسیس شرکتهای واسط کار را در این زمینه پیش بریم.

    وی افزود: با توسعه بیمه های عمر منابع خرد مردم به منابع کلان و با ثبات سرمایه گذاری تبدیل می شود، در واقع بیمه کانال مطمئن و با ثباتی برای توسعه بازار سرمایه است و با توجه به هدف گذاری برنامه ششم توسعه برای بیمه های زندگی سیاست و برنامه مهم بیمه مرکزی تحقق این امر و رشد 50 درصدی سهم بازار بیمه های عمر در پرتفوی صنعت بیمه در پایان 5 سال آینده است.
    همتی، همکاری بازار بیمه و بازار بورس اوراق بهادار بیمه ای را از دیگر همکاری های مهم اعلام کرد: این اوراق، ریسک تعهدات بیمه ای را به بازار سرمایه منتقل می کند و ضمن گسترش ظرفیت بیمه و بیمه اتکایی کشور ابزار جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران بازار سرمایه قرار می دهد. شرکت های بیمه و بیمه گران اتکایی می توانند از طریق صدور اوراق بهادار متصل به بیمه بر ساماندهی ریسک، متمرکز شده و آنها را مستقیماً به بازارهای اوراق بدهی منتقل کرده و بازده حقوق صاحبان سهام خود را بهبود بخشند. از طریق انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه، صنعت بیمه کشور می تواند از ظرفیت های بازار سرمایه برای تأمین مالی و پوشش ریسک های خود استفاده کند.
    وی افزود: البته در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته این ابزار بیشتر برای پوشش حوادث فاجعه آمیز در بیمه های حوادث طبیعی و بیمه های زندگی استفاده می شود که با این نوع تأمین مالی تناسب دارد. لذا با رشد بیمه های حوادث طبیعی و پوشش های بیمه عمر بتدریج نیاز صنعت بیمه به این نوع تأمین مالی جهت پوشش ریسک های خود افزایش می یابد. در کنار انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه، طراحی محصولات جدید بیمه ای مرتبط با سرمایه گذاری بویژه استفاده از ظرفیت بورس از جمله صندوق های سرمایه گذاری در طراحی محصولات بیمه زندگی، موضوع دیگری است که محمل همکاری تنگاتنگ بیمه و بورس می باشد که امیدوارم هر چه زودتر عملیاتی شود.
    همتی، توجه به موضوع تعمیق بازار بورس از طریق سرمایه گذاری در بازار اولیه را از دیگر نکات مهم اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری بیمه ها در بازار ثانویه خیلی کمکی به تعمیق بازار سرمایه نمی کند. صنعت بیمه با منابع بلند مدت ناشی از رشد بیمه های زندگی می تواند در بازار اولیه نقش آفرینی بیشتری داشته باشد و از این طریق نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی  از اینشورتک ها به عنوان یکی از زمینه های مهم در رشد و تحول صنعت بیمه یاد کرد و گفت: اینشورتک که توسط استارت آپ های بیمه ای ارائه می شود به انقلاب دیجیتالی و نوآوری فناوری در صنعت بیمه اطلاق می شود. لازم است کلیه فعالین صنعت بیمه از شرکت های بیمه گرفته تا نمایندگان و کارگزاران و بازاریابان به این موضوع توجه کرده و ضمن استقبال از تحولات متکی بر نوآوری فناوری در صنعت بیمه حمایت نمایند.
    وی تاکید کرد: مقاومت در برابر پیشرفت فنی و نوآوری صرفاً موجب کند شدن رقابت و متضرر شدن بیمه گذاران خواهد شد و البته توسعه اینشورتک باید با رعایت مقررات و ضابطه مند باشد.
    رئیس کل بیمه مرکزی درخاتمه، آمادگی صنعت بیمه برای  تعامل بیشتر با دو بازار بورس و بانک را اعلام و تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال 96 گردش مالی turnover  صنعت بیمه از 500 هزار میلیارد ریال فراتر رفت، حضور مؤثر و تعیین کننده بازار بیمه در مجموعه بازارهای مالی را نوید می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت