چگونه بن کتاب بخریم؟

عصر نمایشگاه- سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای تهران برگزار می‌شود.

چگونه بن کتاب بخریم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای تهران برگزار می شود. قرار براین است تا زمان آماده شدن شهر افتاب و ایجاد زیر ساخت های مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آن مصلای تهران میزبان ناشران در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور باشد.
    در این دوره ازنمایشگاه کتاب با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همزمانی برگزاری نمایشگاه با اعیاد شعبانیه و با موافقت محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه کتاب آرای صادره برای ناشران متخلف سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد. بر این اساس تمامی آرا به غیر از موارد مربوط به تکثیر غیرمجاز و عرضه کتاب غیرمجاز شامل این تعلیق دو ساله خواهند شد. چنانچه این ناشران در طول دو سال آینده تخلفی در نمایشگاه نداشته باشند، آرای صادره در نمایشگاه سی‌اُم بی‌اثر خواهند شد، اما در غیر این صورت با اولین تخلف هر یک از این ناشران، احکام صادر شده به اجرا در خواهند آمد.

    بنابر این گزارش، تخصیص غرفه به  ناشران با توجه به امکانات و فضای در اختیار نمایشگاه و نوع تخلف ناشران با اخذ تعهد از مدیر مسئول انتشارات در بخش مربوطه صورت می‌گیرد. در سی‌ا‌ُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 124 ناشر از حضور در نمایشگاه سی و یکم محروم شدند که 80 رای مربوط به عرضه و فروش کتاب سایر ناشران و 40 مورد نقد کردن بن خرید کتاب بود. همچنین از مجموع 227 رای صادره در هیات بدوی نمایشگاه سی‌اُم تعداد 61 مورد بنا به درخواست ناشران متخلف در هیات تجدیدنظر مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت که تعداد 11 مورد با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده مورد تخفیف قرار گرفتند.

    تاکنون 31 درخواست از ناشران بین المللی برای حضور در نمایشگاه به ثبت رسیده است و از این تعداد 25 روادید برای ناشران خارجی  صادر شده است. این متقاضیان از کشورهای انگلیس، آلمان، روسیه، لبنان، اردن و سوئد هستند. مرحله اول نظارت‌ها بر این ناشران از اسفندماه سال گذشته با توجه به تقاضاهای اولیه ناشران در حال انجام است. مرحله دوم کارشناسی نیز پس از ورود کتاب‌ها به گمرک نمایشگاه انجام خواهد شد.امسال هم مانند سال های پیش ناشران کشور در بخش های مختف عمومی،دانشگاهی،کودک و نوجوان، ناشران الکترونیک و آموزشی در این دوره از نمایشگاه کتاب حاضر می شوند.

    تاکنون ثبت‌نام 2500 ناشر در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شده است و در حال نهایی کردن برخی از ثبت‌‎نام‌های موقت هستیم. همچنین تاکنون 110 ناشر و توزیع‌کننده لاتین و عرب نیز ثبت نام خود را انجام داده‌اند. جانمایی‌های نمایشگاه نیز انجام شده است و با توجه به بهره‌برداری از رواق‌های شرقی و غربی برای نخستین بار در نمایشگاه امسال، ناشران خارجی در طبقه منهای یک رواق شرقی، ناشران کودک در طبقه همکف و صحن همسطح، ناشران آموزشی در طبقه همکف رواق غربی و ناشران داخلی به مانند سال‌های پیشین در شبستان مستقر خواهند بود.همچنین غرفه ناشران دانشگاهی در جنوب شبستان (ضلع شرقی خیابان قنبرزاده) و در زیر چادرهای مستحکم برپا خواهد شد.

    تعداد 2430 ناشر به صورت مستقل، ناقص، نمایندگی و موقت برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران اقدام کرده اند. تعداد کل تقاضاهای ثبت شده مستقل کامل در تمام بخشها 1233 و تعداد کل تقاضاهای ثبت نام ناقص در تمام بخشها 166 است. همچنین تعداد 370 تقاضا برای دریافت غرفه به صورت نمایندگی و 556 تقاضای موقت نیز به ثبت رسیده است.
    بهای متراژ غرفه‌ها برای ناشران خصوصی تا سقف 9 متر به ازای هر متر 400 هزار ریال، 24-9 متر به ازای هر متر 600 هزار ریال، 48-24 متر به ازای هر متر 950 هزار ریال، 200-48 متر به ازای هر متر یک میلیون و 350 هزار ریال و بالاتر از 200 متر به ازای هر متر یک میلیون و 800 هزار ریال به تعیین شد.همچنین تا سقف 9 متر به ازای هر متر 750 هزار ریال، 24-9 متر به ازای هر متر یک میلیون و 50 هزار ریال، 48-24 متر به ازای هر متر یک میلیون و 550 هزار ریال، 200-48 متر به ازای هر متر یک میلیون و 850 هزار ریال و بالاتر از 200 متر به ازای هر متر دو میلیون و 500 هزار ریال برای ناشران غیر خصوصی مقرر شد. با توجه به محدودیت فضای مسقف نمایشگاه، شورا مصوب کرد که حداکثر متراژ غرفه‌ها در فضای مسقف 250 متر مربع باشد تا ناشران بیشتری بتوانند در فضای مسقف حضور داشته باشند.

    بن خرید کتاب در راستای تحقق سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور کمک به جامعه علمی کشور و همچنین ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه هر ساله در ایام نمایشگاه کتاب تهران در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.سال گذشته این بن ها برای جلوگیری از خرید و فروش بن کتاب در نمایشگاه کتاب به صورت الکترونیک صادر شد. در این دوره از نمایشگاه برای دانشجویان و طلاب مبلغ یک میلیون ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده است که از این میزان 60 درصد آن از سوی دانشجو و 40 درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد پرداخت خواهد شد.

    میزان بن کتاب برای اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌‍‌ها نیز مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده که 30 درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی و 70 درصد آن توسط اساتید تامین خواهد شد.بن خرید کتاب هر یک از اهالی قلم دو میلیون و پانصد هزار ریال است که با مشارکت 100 درصدی معاونت امور فرهنگی به اهالی قلم پرداخت خواهد شد.

    معاونت امور فرهنگی تا سقف یک میلیارد ریال از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی و کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب حمایت خواهد کرد و میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی با توجه به آورده مراکز علمی حداکثر 25 درصد خواهد بود. همچنین نخبگان و اصحاب فرهنگی که به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‎ها و خانه کتاب رسیده باشند، می‌تواند بن کتاب ده میلیونی دریافت کنند. میزان مشارکت معاونت فرهنگی در این بخش با توجه به آورده فرد، 20 درصد خواهد بود.

    گفتنی است؛ معاونت امور فرهنگی در این دوره از نمایشگاه تا سقف دویست میلیون ریال از مراکز علمی فرهنگی، کانون‌های فرهنگی و موسسات قرآنی حمایت خواهد کرد که میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی نسبت به مبلغ آورده شده 10 درصد خواهد بود. مراکز دیگر همچون سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات خصوصی نیز تا سقف پانصد میلیون ریال حمایت می‌شوند که سهم معاونت امور فرهنگی با توجه به مبلغ آورده پنج درصد خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت