نمایشگاه کتاب با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

عصر نمایشگاه- هفته گذشته، وزیر ارشاد از قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی خبر داد.

نمایشگاه کتاب با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در هفته گذشته در حوزه ادبیات افتاد و ما در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم؛

    وزیر ارشاد: کاغذ در لیست کالاهای اساسی قرار گرفت
    سید عباس صالحی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفت و از تفاوت ارزی که دولت تأمین می‌کند، برخوردار خواهد بود».

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این توئیت نوشته است: «برای ناشران، نویسندگان و اصحاب مطبوعات خبر خوشایندی است که دولت نیاز فرهنگی را چونان غذا و دارو برای کشور مهم و اساسی می داند».

     

    ثبت و حمایت از انجمن‌های ادبی به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار شد
    با ابلاغ‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت شناسایی، سامان‌دهی و تشکل‌سازی انجمن‌های ‌ادبی سراسر کشور به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار شد.

    در این ابلاغیه که به همراه «آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی» به مدیران ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، به معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ماموریت داده شده، با رویکرد مشارکت‌های بخش‌های غیردولتی در توسعه ادبیات خلاقه، انجمن‌های ادبی سراسر کشور شناسایی، ثبت و ساماندهی شوند.

    خانه انجمن‌های ادبی بنیان نهاده می‌شود
    نشست خبری سامان دهی انجمن های ادبی با حضور مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و جلالی معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

    در این مراسم مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه برای اولین بار آیین نامه ای از طرف ارشاد در این باره صادر شد، گفت: هرچند انجمن های ادبی کار می کردند، ولی جنبه حقوقی و هویتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند. بعضی در قالب سازمان های مردم نهاد، تشکیل شدند که از شهرداری و وزارت کشور مجوز گرفتند و یا در قالب تحریریه های مجلات کار می کردند. به هر حال ما هیچ وقت دنبال از بین بردن تکثر و تعدد در آیین نامه انجمن های ادبی نیستیم.

    وی ادامه داد: ان شاء الله جمعی از پیشکسوتان اعلام آمادگی کردند که سنگ بنای خانه انجمن های ادبی را بگذارند. این تعامل برای انتقال تجربه هاست؛ برای اینکه خود انجمن های ادبی تعهدات حرفه ای بین خود ایجاد کنند تا به بهترین نحو کار خود را انجام دهند. فراخوان ثبت نام در انجمن های ادبی را در سامانه انجمن های ادبی گذاشتیم و هم اکنون 500 انجمن ادبی داریم و پیش بینی می کنیم حداقل 60 درصد آنها در این سامانه ثبت نام کنند.

    آغاز تحویل سالن‌های نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر
    یحیی دهقانی؛ معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تحویل سالن‌ها به تشکل‌های نشر خبر داد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده تحویل سالن‌ها به تشکل‌ها برای آماده سازی و غرفه‌بندی در حال انجام است.

    وی افزود: تاکنون سالن‌ ناشران آموزشی، بخشی از سالن شبستان، سالن دانشگاهی و سالن بین‌الملل به تشکل‌های مربوطه تحویل شده است و کار غرفه‌بندی نیز در حال انجام است. نقشه سالن کودک و نوجوان نیز تایید شده و به زودی تحویل تشکل مربوطه خواهد شد.

    دهقانی با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه تخصصی برای حضور ناشران موقت در نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: بر اساس آیین‌نامه مصوب نمایشگاه، ناشران باید حداقل 40 کتاب برای حضور در نمایشگاه داشته باشند اما برخی از ناشران چنین شرایطی نداشتند و ثبت‎نام این ناشران به صورت موقت انجام شد. در حال حاضر با برگزاری جلسات کارگروه تخصصی، ضوابط و شرایط این ناشران در هر یک از تشکل‌ها در دست بررسی است و به تعدادی از آن‌ها اجازه داده خواهد شد تا در نمایشگاه حضور داشته باشند.

    افتتاحیه نمایشگاه کتاب با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
    افتتاحیه نمایشگاه کتاب با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و اختتامیه آن با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

    حضور 53 کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قطعی شده است و با توجه به حضور صربستان به عنوان کشور مهمان ویژه و تونس به عنوان شهر مهمان ویژه در این دوره، وزرای فرهنگ این دو کشور در آیین افتتاحیه - که 11 اردیبهشت برگزار خواهد شد-، حضور خواهند داشت.

     

    آغاز ثبت نام بن‌ کتاب دانشجویی از 30 فروردین ماه
    امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز ثبت نام بن‌های خرید کتاب دانشجویی و طلاب خبر داد و گفت: زمان ثبت نام از روز پنج‌شنبه (30 فروردین ماه) آغاز می شود و تا ساعت 24 یکشنبه (2 اردیبهشت 1397) ادامه خواهد داشت.

     

    تعلیق دو ساله آرای صادره در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران
    همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تعلیق دو ساله آرای صادره برای ناشران متخلف در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همزمانی برگزاری نمایشگاه با اعیاد شعبانیه و با موافقت آقای دکتر محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه کتاب آرای صادره برای ناشران متخلف سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد.

    وی افزود: بر این اساس تمامی آرا به غیر از موارد مربوط به تکثیر غیرمجاز و عرضه کتاب غیرمجاز شامل این تعلیق دو ساله خواهند شد.

    رئیس و اعضای هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب منصوب شدند
    با حکم محسن جوادی؛ رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیکنام حسین‌پور به عنوان «رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شد.

    آغاز ثبت نام ناشران الکترونیک برای حضور در نمایشگاه کتاب
    ثبت نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد. ناشران متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه کتاب تهران نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و پس از تایید محصولات، متراژ تخصیص یافته اعلام خواهد شد.

    صدور روادید 25 ناشر خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
    علی فریدونی رئیس کارگروه نظارت بر نشر بین‌الملل با اشاره به تعداد روادید صادر شده برای ناشران خارجی گفت: تاکنون 31 درخواست برای حضور به ثبت رسیده است و از این تعداد 25 روادید صادر شده است. وی افزود: این متقاضیان از کشورهای انگلیس، آلمان، روسیه، لبنان، اردن و سوئد هستند.

    چهارمین اجلاسیه مجمع بین المللی شاعران سوم مرداد برگزار می‌شود
    سید عباس مجابی رئیس جمعیت شاعران آزاد ایران، در جمع اصحاب رسانه درباره اجلاسیه بین المللی شاعران، گفت: سه سال است که این اجلاسیه در حال برگزاری است و امسال چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد.

    وی افزود: هرکشوری برای خود شعرایی دارد و هر شاعری از 10 تا هزاران بیت شعر سروده است، هرجا سخن از فرهنگ می‌شود ادبیات مهمترین شاخصه آن است بنابراین احترام به ادبیات فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

    مجابی با بیان اینکه در زمینه شعر و ادبیات این انجمن حرکت بزرگی را انجام داده است، اظهار کرد: در این انجمن گروهی از شاعران فعال جمع شدند و برای فرهنگ کشور تلاش می‌کنند. برای نخستین بار شاعران و همسرایان بالغ بر 400 تا 500 شاعر در همکاری با هم 4 هزار بیت سرودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت