نمایشگاه نقاشی بی انسان، نشانگر سادگی و پیچیدگی رفتارهاست

عصر نمایشگاه- نمایشگاه آثار نقاشی با عنوان بی‌انسان که در گالری تاروپود شیراز برپاست، ساخته طبع هنرمندی است که معتقد است: نگهداری روباه در حیاط خانه و مواجهه با گرگ در کوه و... به آدمی می‌آموزد که می‌توان از سادگی رفتار حیوان به پیچیدگی رفتار بشر دست یافت.

نمایشگاه نقاشی بی انسان، نشانگر سادگی و پیچیدگی رفتارهاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا, نمایشگاه آثار نقاشی، با عنوان بی‌انسان مجموعه‌ای است با 24اثر به سبک اسکرچ‌برد (scratchboard) که در گالری تاروپود برپاست.

    خالق این آثار سید محمدبهارلو متولد سال 1368 است که مهندسی پلیمر خوانده و هنر و صنعتش را در خدمت خلق‌ آثار هنری به کار می‌برد.
    این هنرمند بی‌انسان بودن آثار را به‌گونه‌ای حکایتی از وجود آدمی در زیرلایه‌های نقاشی می‌داند و معتقد است: در این نقاشی‌ها اثری از وجود انسان نیست؛ همچنین اثری از وجود درخت یا موجود دیگری دیده نمی‌شود، بلکه تنها با حیوان مواجهیم در لحظاتی خاص، در آن زمان که می‌توان خصایل نیکی را دید که در انسان و حیوان مشترک است.
    او ادامه می‌دهد: بی انسان در فضاسازی‌های صورت‌گرفته در هر اثر، نماد یکی از افرادی است که در زندگی با آن‌ها برخورد کرده‌ام، گاه نماد نویسنده‌ای که آثارش را می‌خوانم و گاه نماینده یکی از اطرفیانم است که با آن‌ها مراوده می‌کنم و همین موضوع می‌تواند حس مشترک انسان و حیوان را در آثار بازتاب دهد.
    او درخصوص تکنیک به‌کار رفته در این آثار گفت: آثار در این روش از طریق ریختن رنگ روغن و خراش‌دادن آن با قلم‌هایی مخصوص روی سطحی مانند مقوا پدید می‌آید.
    بهارلو که در آثارش رنگ‌هایی تیره و خاموش خودنمایی می‌کند، درباره چگونگی انتخاب و دستیابی به این گونه رنگ گفت: از سال 1379 نقاشی را آغاز کردم، در آن زمان از رنگ‌ها را به‌صورت خام استفاده می‌کردم؛ اما با دقت در طبیعت دریافتم رنگ‌های به‌کار رفته در آن، بسیار پخته است و در ادامه تلاش کردم این پختگی را در آثارم به کار برم و حتی فراتر از آن، از رنگ‌هایی به مراتب تیره‌تر استفاده کردم.
    وی درباره پیوند صنعت و دانش پلیمر و هنر نقاشی‌اش بیان داشت: شاید در نگاه نخست علمی مانند پلیمر با هنری همچون نقاشی مناسبتی نداشته باشد؛ اما درصورتی که هوشمندانه بنگریم می‌بینیم همه‌چیز را می‌توان با هنر آمیخت چون هنر در همه ارکان زندگی جاری است.
    این هنرمند می‌افزاید: گاه برای خراش دادن رنگ به قلم‌ها، قلم‌موها و رنگ‌هایی مخصوص احتیاج داشتم که آن‌ها را در محل کار و با ابزاری که در دسترس داشتم و همچنین ازطریق آشنایی با ترکیب شیمیایی مواد ساخته و مورد استفاده قرار داده‌ام؛ ازطریق علاقه به استفاده از دانش پلیمر بود که با دو سال پژوهش به همراه دکتر امین زارع استاد دانشگاه شهرضا، موفق به ساخت ماده محافظ آثار هنری شدم که از آثار هنری ناپایداری همچون آبرنگ، زغال و پاستل دربرابر آسیب‌دیدگی با پوشش صددرصد محافظت می‌کند.
    سید محمدبهارلو در جشنواره تجسمی فجر 1396 تقدیر شد و همچنین در خانه فرهنگ شهرستان فسا و اداره فرهنگ و ارشاد سروستان نیز نمایشگاه‌هایی برگزار کرده است.
    نمایشگاه بی‌انسان تا 12اردیبهشت‌ برای بازدید علاقه‌ مندان برقرار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت