آخرین وضعیت آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران در مصلی

عصر نمایشگاه- جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران از روند آماده‌سازی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا دیدن کردند.

آخرین وضعیت آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران در مصلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، در این بازدید که امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه) انجام شد سیدمحمد طباطبائی مدیر امور رسانه‌ای این دوره از نمایشگاه کتاب با بیان این‌که امسال فقط یک بخش زیر چادر قرار دارد، درباره استقرار خبرنگاران نیز توضیح داد.

    او همچنین در بازدید از بخش ناشران خارجی اظهار کرد: بخش گمرک امسال در جوار ناشران خارجی در رواق شرقی شبستان قرار گرفته است. این عمل به خاطر این انجام شده تا فاصله گمرک با ناشران خارجی کمتر شود.

    او همچنین از ترخیص کتاب‌ها از گمرک فرودگاه خبر داد.

    طباطبائی درباره بخش ناشران خارجی اظهار کرد: ناشران لاتین 5000 مترمربع فضای مفید در اختیار دارند و ناشران عربی حدود 2000 مترمربع.

    او درباره محل استقرار ناشران خارجی نیز گفت: این بخش جزو مکان‌هایی است که در دوره‌های قبل قابل استفاده نبود. حالا هم ممکن است مناسب نباشد اما بهتر از فضای چادر است.

    مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 600 دوربینی که در نمایشگاه نصب خواهد شد، اظهار کرد: این دوربین‌ها زیر نظر حراست نمایشگاه است و کس دیگری حق ندارد نظارتی داشته باشد. بدون هماهنگی کمیته حراست در هیچ جای نمایشگاه دوربینی نصب نمی‌شود.

    طباطبائی همچنین از آماده بودن کارت‌های ناشران و خبرنگاران خبر داد.

    در ادامه بازدید خبرنگاران از محل برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: بعد از تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد تصمیم گرفته شد نمایشگاه در مصلی برگزار شود و ما ناچار بودیم تا بررسی کنیم آیا فضاهای مسقف پاسخگوی نیاز ما خواهد بود یا نه. علاوه بر شبستان، دو فضای جدید شامل رواق شرقی و رواق غربی برای اسکان ناشران در نظر گرفته شد. البته در دوره بیست و هشتم نمایشگاه از رواق شرقی استفاده شده است و به خاطر این‌که اولویت کودکان بودند رواق شرقی به کودکان اختصاص داده شده است. علاوه بر این رواق، دو چادر مکمل بخش کودک خواهد بود.

    مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی افزود: امسال فقط ناشران دانشگاهی به صورت کامل در سازه‌های موقت اسکان داده می‌شوند. بخشی از ناشران کودک نیز زیر چادر خواهند بود.

    او در ادامه گفت: مهمان ویژه امسال کشور صربستان است و شهر مهمان تونس است که هیأت 20 نفره‌ای از صربستان و یک هیأت 18 نفره از شهر تونس در نمایشگاه حضور خواهند داشت. روسای اتحادیه‌های نشر و نمایندگی‌های آن‌ها از 52 کشور در نمایشگاه حاضر خواهند بود و فکر می‌کنم بُعد بین‌المللی امسال خوب باشد. همچنین برای بُعد فرهنگی برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است. برای اعیاد شعبانیه نیز برنامه‌های خاصی در نظر گرفته‌ایم. بخش بازرگانی و تبلیغات در نمایشگاه در اختیار صنف قرار گرفته است. اتحادیه تعاونی تهران و کمیته اطلاع‌رسانی مشغول فعالیت هستند.

    به گفته شهرام‌نیا، نمایشگاه کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه 9:30 صبح با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و از ساعت 10 صبح روز 12 اردیبهشت‌ماه برای بازدید عموم باز است.

    قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره بن‌های کتاب نیز گفت: کمک‌هزینه خرید کتاب زیاد نبود زیرا سقف بودجه ما محدود بود و امکان افزایش آن وجود نداشت.

    سپس حسین صفری مدیر اجرایی نمایشگاه نیز اظهار کرد: تصور ما پس از بازگشت به مصلا  با توجه به ایجاد فضاهای مسقف جدید این بود که برای اولین‌بار است که نمایشگاه در مصلا برگزار می‌شود.

    او درباره ایمنی نمایشگاه گفت: سازمان مدیریت بحران و آتش‌نشانی بر روی نصب سازه‌ها نظارت داشته‌ است. تعدادی از آن‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه در این‌جا حضور خواهند داشت تا وضعیت را کنترل کنند. یکی از دغدغه‌های ما تهویه هوا است و قرار شده به صورت ویژه تهویه‌ داشته باشیم. همه‌ساله سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با ما همکاری می‌کنند که امسال سازمان ثبت احوال نیز اضافه شده است. برای اولین‌بار کارت هوشمند قرار است به عنوان کیف پول استفاده شود. این از مزایای این طرح است که دیگر مردم در صف نمی‌ایستند و سرعت عمل بیشتری خواهیم داشت.

    صفری بیان کرد: 33 هزار مترمربع فضا در اختیار بخش عمومی قرار دارد. 12 هزار مترمربع در چادرها و 10 هزار مترمربع برای ناشران آموزشی ما قرار دارد. حدود 11 هزار مترمربع به سالن کودکان اختصاص داده شده است و چون این بخش حساس است کف‌سازی به صورت مناسب انجام شده است. دسترسی به بخش کودکان از بلوار امام رضا (ع) خواهد بود که همگی این متراژها به صورت غیرمفید است. یکی از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب امسال توزیع فراوان نیازهای رفاهی مردم است. افزایش استراحتگاه‌ها، کیوسک امانات و امکانات غذایی را داشته‌ایم.

    او درباره استقرار ناشران کودک در چادرها گفت: ناشران کودک که به فضای بیشتری نیاز داشتند در چادرها اسکان داده می‌شوند و ناشرانی که فضای کوچکی می‌خواستند در بخش مسقف جانمایی شده‌اند.

    صفری با انتقاد از این‌که نمایشگاه محل دائمی برای برگزاری ندارد، گفت: اگر مسئولان شهری به فکر یک محل دائمی باشند بسیاری از این هزینه‌ها یک بار برای همیشه انجام می‌شود. جابه‌جایی نمایشگاه مهمترین آسیب را به نمایشگاه می‌رساند. این جابه‌جایی باعث می‌شود ما در مرحله اجرا باقی بمانیم و به محتوا نرسیم. مصلا از جهاتی خوب بود زیرا دسترسی و امکانات رفاهی آن بیشتر است. همچنین شهرداری در ورودی تهران و نزدیک حرم امام (ره) برای دانشجویانی که به بازدید نمایشگاه می‌آیند اسکان موقت در نظر گرفته است.

    او افزود:  با توجه به ابعاد و وسعتی که نمایشگاه کتاب دارد این نمایشگاه یکی از کم‌هزینه‌ترین نمایشگاه‌ها است، اما برای ساخت سازه‌ها و غرفه‌ها حدود دو میلیارد هزینه شده است. برق مصلا کفاف کار ما را نمی‌داد و قرار شد  وزارت نیرو  برق ویژه در اختیار نمایشگاه قرار دهد. زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی در نمایشگاه تعبیه شده که عمده فعالیت‌های آن را بانک شهر انجام می‌دهد. حدود 4000 دستگاه کارت‌خوان در نمایشگاه نصب می‌شود. این‌ها هزینه‌هایی است که اگر نمایشگاه یک محل دائمی داشت یک بار برای همیشه انجام می‌شد. برای شهرآفتاب هزینه‌های زیادی شده و این مکان مناسب نمایشگاه است، اما به خاطر نداشتن زیرساخت‌های لازم محلی نبود که به صورت دائم، نمایشگاه در آن برگزار شود. اگر این امکانات را داشت ترافیک شهری کمتر می‌شد. امیدوارم این مکان برای سال اینده آماده شود.

    در ادامه بازدید از نمایشگاه یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه، درباره جانمایی ناشران آموزشی گفت: رواق غربی برای ناشران آموزشی در نظر گرفته شده است. البته این برای بار اول نیست که از این‌جا استفاده می‌شود. در دوره‌های 21 و 22 نمایشگاه بین‌المللی کتاب این رواق‌ها بودند اما به صورت محدود از آن‌ها استفاده می‌شد. علاوه بر فضای داخلی رواق از بالکن نیز استفاده شده است. به طور کلی 400 مترمربع مفید در اختیار ناشران است و 131 ناشر آموزشی در این‌جا جانمایی شده‌اند. بخش ناشران آموزشی معمولا سالن‌ها و غرفه‌های خودساخته را دارند.

    امکان بازدید از بخش عمومی به دلیل برگزاری مسابقات قرآنی وجود نداشت؛ به گفته مسئولان، بخشی از این غرفه‌ها آماده شده است اما بخش دیگر به خاطر برگزاری مسابقات آماده نشده و بعد از اتمام مسابقات قرآنی برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی آن‌جا صورت گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت