نمایشگاه هفته سلامت گرگان به کار خود پایان داد؛

بازدید ۸۰۰۰ شهروند از نمایشگاه سلامت

عصر نمایشگاه- برگزاری نمایشگاه سلامت در گرگان با استقبال شهروندان روبه‌رو شد و مردم خواهان تداوم برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در راستای افزایش آگاهی شدند.

بازدید ۸۰۰۰ شهروند از نمایشگاه سلامت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر،  با فرارسیدن هفته سلامت برنامه‌های مختلفی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سطح استان برگزار شد که یکی از برنامه‌های آن برپایی نمایشگاه سلامت در پارک شهر گرگان است.

    این نمایشگاه فعالیت خود را از ابتدای اردیبهشت‌ماه با 36 غرفه و محوریت تغذیه صحیح و نقش آن در کاهش بیماری‌ها، پیشگیری از سرطان‌ها، خود مراقبتی، انجام آزمایش‌های متعدد ارائه کتابچه‌های اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و معرفی انواع داروها آغاز کرد و تا ششم همین ماه هم ادامه داشت.

    حضور سفیران سلامت سالمند از مزیت‌های برگزاری آن بود که به گفته بسیار از بازدیدکنندگان نقش مهمی در ارتقاء سطح کیفی اطلاع‌رسانی مردم داشت و البته مشاهدات عینی ما هم نشان می دهد با استقبال خوبی از سوی شهروندان طی مدت برگزاری رو به رو شد.

    بازدیدهایی که ما از نمایشگاه داشتیم نشان داد حضور بانوان و استقبال آن ها از غرفه های نمایشگاه سلامت بیشتر از بانوان است و به نظر می رسد آن ها حساسیت بیشتری نسبت به کسب اطلاعات در رابطه با انواع بیماری‌ها و راه‌های مراقبتی دارند.

    تجمع بازدیدکنندگان در غرفه فوریت‌های پزشکی نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. از روی کنجکاوی سری براین غرفه زدم و متوجه شدم که تست‌های رایگان انواع بیماری‌های دیابت، فشارخون و معرفی برخی تست‌های پیشگیری موجب استقبال بازدیدکنندگان از این غرفه شده است.

    به گفته یکی از بازدیدکنندگان این غرفه، آموزش هایی ارائه شده درباره آشنایی با انواع تست‌های پیشگیری از بیماری‌ها طرح جدیدی بود که تابه‌حال مشابه آن را ندیده بود.

    افسانه حجتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در آگهی بخشی مردم نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری داشته باشد.

    وی افزود: نحوه مصرف دارو و غذا یکی از نکات بسیار مهم این نمایشگاه بود که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی اطلاعات بسیار خوبی در اختیار مردم گذاشته شد.

    حجتی گفت: شهروندان زمانی می‌توانند از سلامتی بالایی برخوردار شوند که اطلاعات لازم در رابطه با بیماری‌ها در اختیار داشته باشند و این اطلاع‌رسانی نقش پیشگیرانه دارد.

    وی گفت: ضروری است که مسئولان مربوطه نسبت به برگزاری این‌گونه نمایشگاه در طول سال هم اقدام کنند.

    نقش موثر نمایشگاه سلامت در فرهنگ سازی شهروندان

    زهره بیکی یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با بازدید از این نمایشگاه اطلاعات بسیار خوبی در بحث سلامت و خود مراقبتی به دست آمد که بسیار مؤثر بود.

    وی برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها را در فرهنگ‌سازی شهروندان بسیار مهم عنوان کرد و افزود: با غرفه‌هایی که در بخش‌های مختلف دایر بود توانستیم اطلاعات خوبی در رابطه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر کسب کنیم.

    دومین غرفه‌ای که بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود علاقه‌مند کرده بود آشنایی با ویتامینD و نحوه مصرف آن برای خردسالان و بزرگ‌سالان بود.

     

    لزوم آشنایی بانوان با اهمیت ویتامین دی

    یکی از کارشناسان این غرفه با بیان اینکه زنان اطلاعات کمتری نسبت به ویتامین دی و نقش آن در سلامت بدن دارند به خبرنگار مهر گفت: ویتامین دی برای زنان بااهمیت است ولی بسیاری از بانوان اطلاعات کاملی راجع به آن ندارند لذا بسیاری از بانوان توسط کارشناسان این غرفه راهنمایی و مشاوره شدند.

    مائده صالحی، افزود: وضعیت استقبال بازدیدکنندگان و به‌خصوص زنان نشان داد که هفته سلامت فرصت مناسبی است تا مردم اطلاعات بیشتری در رابطه با حفظ سلامتی خود کسب کنند.

    غرفه خود مراقبتی یکی دیگر از غرفه‌هایی بود که استقبال زیادی از آن شد.

    کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت گرگان که در این غرفه به بازدیدکنندگان اطلاع‌رسانی می‌کرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به استقبالی که صورت گرفت واکنش مردم به برخی از موضوعات بسیار موردتوجه بود.

    فاطمه جیوان، هدف از خود مراقبتی را افزایش سطح سواد سلامت مردم دانست و افزود: اگر موضوع خود مراقبتی به‌خوبی آموزش داده شود شاهد بیماری‌های کمتری در جامعه خواهیم بود.

    آموزش های سلامتی در طول سال ارائه شود

    وی بیان کرد: نیاز است در طول سال در قالب همایش‌ها و برنامه‌های مختلف نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام شود چراکه این کار می‌تواند در پیشگیری از برخی بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری نقش بسیار مهمی بر عهده داشته باشد.

    استقرار اتوبوس ایدز در کنار نمایشگاه یکی دیگر از موضوعات موردتوجه بود که در همین راستا فاطمه مجنونی کارشناس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن هفته سلامت اتوبوس ایدز در شهرستان گرگان مشغول به فعالیت است که تاکنون استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

    وی افزود: طی این چند روز گذشته 224 مورد مراجعه داشتیم که از این تعداد 189 مورد آزمایش رپید«تست سریع اچ آی وی» انجام شد.

    کارشناس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری با بیان اینکه آموزش کوتاه برای این افراد برگزار و اطلاعات لازم درزمینهٔ اچ.آی. وی داده شد، تصریح کرد: افرادی که نیاز به تکرار آزمایش رپید بودند به مرکز مشاوره بیماری رفتاری معرفی شدند.

    مجنونی با بیان اینکه تمامی شهروندان گلستانی حتی در نقاط روستا می‌توانند با تلفن 09686 در ساعت اداری ارتباط برقرار کنند و سؤال‌های خود را در خصوص بیماری اچ.آی.وی و عفونت‌های آمیزشی مطرح کنند، تصریح کرد: پاسخ‌های افراد از طریق اُپراتور جواب داده خواهد شد و در صورت نیاز به پزشک معرفی می‌شوند.

    وی افزود: در تمامی شهرستان‌های استان پایگاه خدمات مشاوره‌ای در مرکز بهداشت شهرستان مستقر است و مردم می‌توانند در طول سال برای آزمایش و مشاوره رایگان و محرمانه به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

    آنچه نمایشگاه امسال را نسبت به دیگر نمایشگاه سلامت در سال‌های گذشته متفاوت می‌کرد حضور مدیران حوزه سلامت در بخش‌های مختلف بود که هرروز سری به این نمایشگاه می‌زدند و از نزدیک به سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند.

    رفع مشکلات دارویی، درمانی و بیمارستانی شهروندان از سوی مدیران حوزه سلامت حاضر در نمایشگاه ازجمله مهم‌ترین مواردی بود که میزان استقبال بازدیدکنندگان را افزایش داده بود.

    اهدا رایگان بسته‌های طرح تحول سلامت از دیگر برنامه‌های اجراشده حوزه سلامت استان در این نمایشگاه بود که به گفته مدیر روابط عمومی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از بیماری‌ها یکی از اهداف مهم حوزه سلامت در برگزاری این نمایشگاه بود.

     

    سهیلا اصفهانی با بیان اینکه از این نمایشگاه هشت هزار نفر بازدید کردند، گفت: تعداد بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که مردم و به‌خصوص بانوان علاقه‌مندی زیادی برای دریافت اطلاعات حوزه سلامت دارند و مسئولان این حوزه وظیفه‌دارند تا با ایجاد ساز کارهای مناسب ازجمله برپایی این‌چنین نمایشگاه‌ها برافزایش سطح کیفی سلامت مردم استان اقدام کنند.

    وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و آموزش در حوزه سلامت نه‌فقط افزایش طول عمر شهروندان را به همراه دارد بلکه باعث کاهش بار هزینه‌های مالی از دوش دولت و مردم می‌شود.

    پیشگیری و آموزش برای کاهش بیماری ها

    به گفته اصفهانی مسئولان حوزه سلامت استان در سال جدید اهداف خود را بر پایه پیشگیری و آموزش برای کاهش بیماری‌ها بناکرده‌اند.

    وی هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی دستاوردهای سلامت دانست و تصریح کرد: در این نمایشگاه برنامه‌های آموزشی پیرامون شعار سال«سلامت برای همه در همه‌جا» موردتوجه قرارگرفته است.

    مدیر روابط عمومی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان بابیان اینکه در بین غرفه‌های موجود غرفه خطر سنجی بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی بیشترین بازدیدکنندگان را داشتند، گفت: بیشترین بازدیدکنندگان این غرفه را میان‌سالان و افراد مسن تشکیل دادند.

    وی افزود: در نخستین روز از فعالیت نمایشگاه تنها دو تیم در این غرفه مشغول بودند اما به دلیل بازدیدکنندگان دو تیم دیگر به مجموعه اضافه شد و در مجموع چهارتیم به شهروندان خدمات سلامت ارائه دادند.

    اصفهانی اظهار کرد: غرفه آموزش و فوریت‌های پزشکی هم به دلیل برنامه‌های آموزشی گروهی و فردی از بازدیدکنندگان بسیار زیادی برخوردار بود.

    وی تصریح کرد: جدا از محوطه نمایشگاه غرفه‌ای همراه با ویژه‌برنامه شاد آموزشی برای کودکان در نظر گرفته شد که با استقبال بسیار خوب کودکان همراه با خانواده‌های آنان مواجه بود.

    گفتنی است در این نمایشگاه بخش‌های مختلف دانشگاه همچون معاون بهداشت، واحد تغذیه سلامت خانواده، محیط کار، بهداشت محیط، اورژانس، فوریت‌های پزشکی، معاون درمان، معاون غذا و دارو، ادارات و سمن‌های مرتبط با سلامت حضور داشتند و به سؤالات مردم پاسخ دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت