در نشست خبری نمایشگاه کتاب عنوان شد؛

حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- در نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران برنامه‌های این نمایشگاه در بخش‌های مختلف تشریح شد.

حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایکنا, نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز 9 اردیبهشت با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب، همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب و رئیس رسیدگی به تخلفات ناشران، یحیی دهقانی، معاون اجرایی و حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

    محسن جوادی در این نشست گفت: معاونت فرهنگی در چارچوب ضوابط و سیاست‌ها بخش عمده‌ای از امور را به تشکل‌های ناشران واگذار کرده و در سال‌های آینده این موضوع گسترش بیشتری خواهد داست و در این راستا چالش‌هایی مطرح بود که رفع شد و امیدواریم گستره فعالیت‌ها و مشارکت ناشران در بخش خصوصی افزایش یابد.

    وی افزود: این معنادار است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود؛ یعنی با فاصله اندکی از پیروزی انقلاب، این نمایشگاه آغاز به کار کرده است.

    جوادی ادامه داد: با وجود نگرانی‌هایی که در رابطه با مکان نمایشگاه و جابجایی آن از شهر آفتاب به دلیل آماده نبودن مصلای امام خمینی(ره)، همت ستودنی دوستان مصلا و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و فعالان حوزه کتاب و صنوف مختلف، این نگرانی‌ها رفع شد و امسال شاهد برگزاری نمایشگاه باشکوه در مصلای امام خمینی(ره) خواهیم بود.

    وی تصریح کرد: در راستای همین امر، تلاش شده علاوه بر توجه به بخش فروشگاهی، دید و بازدیدها و نشست‌های فرهنگی در این نمایشگاه رونق بیشتری نسبت به سال‌های آینده داشته باشد.

    امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در ادامه این نشست گفت: نمایشگاه کتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و این ساعت قابل تمدید و افزایش است و یازدهم اردیبهشت ماه نیز با حضور ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.

    وی در ادامه به شعار «نه به کتاب نخواندن» اشاره کرد و افزود: این شعار در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و تقویت نگاه جریان کتاب در زندگی و آشتی مردم با کتاب انتخاب شده است و از سوی دیگر امسال که سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده، کتاب به عنوان کالای فرهنگی ایرانی باید مورد توجه باشد.

    شهرام‌نیا با اشاره به تقارن نمایشگاه با میلاد امام زمان(عج) و روز معلم و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: اولویت ما همان‌هایی است که از چهار سال پیش آغاز شده و مهم‌ترین آن، واگذاری فعالیت‌های نمایشگاه به صنف نشر بوده است که از چهار سال پیش آغاز شده و امیدواریم در سال‌های آتی، فعالیت‌های بیشتری واگذار شود و این موضوع روز به روز جا می‌افتد. رویکرد دیگر تقویت دیپلماسی فرهنگی است که گفت‌وگو با کشورهای جهان از اولویت‌های ما بوده و حضور کشور مهمان و شهر مهمان در نمایشگاه در همین زمینه پیگیری شده است و در این زمینه همچنین سعی کردیم از دو رویکرد فروشگاهی و نمایشگاهی کتاب نیز غافل نباشیم و همزمان علاقه‌مندیم بعد بین‌المللی و اقتصادی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

    وی ادامه داد: سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در فضای 130 هزار متر مربعی برگزار می‌شود و امسال 75 درصد بخش‌های نمایشگاه در فضای‌های اصلی و مسقف قرار دارند که در سال گذشته این میزان، فقط 50 درصد بود و امسال اوضاع بهتر شده، هر چند با شرایط مطلوب فاصله داریم. علاوه بر بخش عمومی که همواره در فضای مسقف بوده، بخش کودک در دو فضای مسقف و چادر قرار دارد و ناشران آموزشی، ناشران بین‌الملل در فضای مسقف قرار دارند و متأسفانه بخش ناشران دانشگاهی و دیجیتال بیرون از فضای مسقف هستند.

    قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به بخش بین‌الملل گفت: حضور 53 کشور در نمایشگاه قطعی شده و احتمال افزایش این تعداد وجود دارد. با توجه به اینکه کشور مهمان این دوره از نمایشگاه، کشور صربستان است، شاعران، نویسندگان و خبرنگاران این کشور حضور می‌یابند و شهر تونس به عنوان شهر مهمان با برنامه‌های فرهنگی در نمایشگاه حضور می‌یابد. همچنین از کشور ایتالیا که سال گذشته مهمان ویژه نمایشگاه بود، مشاور وزیر فرهنگ این کشور به همراه هیئت چهار نفره و مسئولانی از کشورهای آلمان، چین، عمان، مجارستان، اتریش و روسیه حضور می‌یابند و از عتبات عالیات نیز شاهد حضور ناشرانی خواهیم بود. باز جهانی کتاب نیز در بخش ناشران خارجی فعال‌تر از سال‌های قبل خواهد بود و برنامه‌های متنوعی به حضور آژانس‌های ادبی و بخش جدید تصویرگران اجرا می‌کند.

    وی تصریح کرد: سرای اهل قلم با 60 برنامه، سالن کتاب‌نما که پذیرای آثار هنری هنرمندان خواهد بود و سالن کارنامه نشر در سالن اردیبهشت که نوعی راهنمای موضوعی کتاب نیز خواهد بود، از بخش‌های دیگر نمایشگاه کتاب تهران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت