​سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبرداد:

صدور ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بن کارت اهل‌قلم

عصر نمایشگاه- همایون امیرزاده در نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام خبر طراحی سامانه نظارت بر هزینه بن‌ها گفت: ۱۵۲هزار و ۴۱۴ نفر از دانشجویان متقاضی برای دریافت بن‌کارت خرید کتاب ثبت‌نام کرده‌اند.

صدور ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بن کارت اهل‌قلم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایبنا, نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه و امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و یحیی دهقانی، معاون این کمیته در تالار مرحوم عاشوری موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.


    امیرزاده در این نشست با اشاره به نقش حمایتی و نظارتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بحث سامانه حمایتی و نظارتی براساس آئین‌نامه‌ها عمل می‌کنیم. در بخش حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دوسال گذشته برای تقویت زیرساخت و اصلاح تخصیص یارانه‌های حمایتی اقداماتی را انجام داده است بنابراین این سیاست‌های در طول برگزاری نمایشگاه نیز از یارانه‌های برای حمایت از ناشران و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنیم.

    وی ادامه داد: براساس مصوبه هیئت وزیران در برنامه چهارم توسعه حداقل 5 میلیون دانشجو جمعیت هدف یارانه‌های دولتی هستند. اگر قرار باشد برای هریک از این دانشجویان 50هزار تومان یارانه تخصیص پیدا کند در مجموع 250 میلیارد تومان هزینه در پی دارد؛ مبلغی که دو برابر بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تخصیص 8 میلیارد تومان یارانه به دانشجویان برای خرید کتاب از نمایشگاه فاصله قابل‌توجهی را در مقایسه با مبلغ 250 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

    امیرزاده افزود: مبلغ تخصیص داده شده در واقع 2درصد از جمعیت دانشجویی را پوشش می‌دهند. بنابراین باید به سمت سیاست‌های تاثیرگذارتر در بخش یارانه حرکت کنیم. دانشجویان مناطق کم‌برخوردار با توجه به میزان یارانه‌های تخصیص داده شده ترجیح می‌دهند کتاب‌های خود را از نمایشگاه‌های استانی تهیه کنند. بخش دیگری از یارانه‌ها نیز به طرح‌های حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق می‌گیرد.

    سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ثبت‌نام دانشجویان برای دریافت بن‌کارت‌های خرید کتاب گفت‌: 152هزار و 414 نفر از دانشجویان متقاضی برای دریافت بن‌کارت خرید کتاب ثبت‌نام کرده‌اند. نخستین بار در این دوره از نمایشگاه متقاضیان دریافت بن کارت خرید کتاب از دو روش شامل ثبت‌نام از طریق سایت و شارژ کارت ملی هوشمند اقدام کردند. کارت هوشمند ملی با همکاری سازمان اسناد صادر شده و این کارت به‌مثابه پول کیف الکترونیکی دانشجویان است.

    امیرزاده با اشاره به کارت اهل قلم نیز از ثبت‌نام 10هزاز از اهالی قلم خبر داد. حمایت مالی از اهالی قلم 2میلیارد و 500 میلیون تومان است که به هر نفر 250هزار تومان تعلق می‌گیرد.

    این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کمک به آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانه‌ها ادامه داد: کتابخانه هزار و 500 واحد آموزشی با انتخاب وزارت آموزش و پرورش و مشارکت مدارس در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه تجهیز می‌شود و بدین‌منظور معاونت فرهنگی یک میلیارد و 500 میلیون تومان را تخصیص داده است.

    وی ضمن تشریح حمایت معاونت فرهنگی از سازمان‌ها، نهادها و کتابخانه‌های عمومی و همچنین موسسات فرهنگی به بحث نظارت و رسیدگی به تخلفات بیان کرد: برای پیشگیری از بروز تخلف‌های احتمالی سازوکارهای نظارتی پیش‌بینی شده است.

    امیرزاده با اشاره به بحث تعلیق آرای ناشران متخلف سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: تاکید داریم که هیچ یک از احکام نقض نشده بلکه تلاش شده تا فرصتی به برخی از ناشران متخلف داده شود. این فرصت با بررسی‌های انجام شده و احراز صداقت ناشران اعمال شده است. تکثیر، ترجمه‌ و کتاب‌های غیرمجاز در دایره این تخلفات می‌گنجد. اثر آرا تخلفات نمایشگاه سی‌ام تا نمایشگاه سی‌دوم حفظ خواهد شد.

    سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به طراحی سامانه نظارت برای پیشگیری از تبدیل بن‌ها به وجه نقد بیان کرد: نخستین بار سامانه نظارت بر بحث بن‌ها طراحی شده آزمون اولیه این سامانه با حضور کارشناسان در موسسه نمایشگاه‌ها انجام شده است. نخستین سامانه نظارت بر هزینه بن‌ها همزمان با نخستین روز از نمایشگاه فعال می‌شود.

    به گفته امیرزاده هدف اصلی از طراحی این سامانه آرامش صنفی است هیات رسیدگی به تخلفات از روز نخست به موضوع تخلفات احتمالی ورود کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت