نمایشگاه بین المللی کتاب، کنگره بزرگ اهل قلم است

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین المللی کتاب کنگره بزرگ اهل قلم و آوردگاهی فرهنگی است که در کنار افزایش سرانه مطالعه، سبب تقویت آگاهی های ملی و هویتی مردم می شود. این رویداد مهم می تواند زمینه های اتحاد، همبستگی و توسعه جامعه را فراهم آورد و اینگونه جایگاه کشور را ارتقا بخشد.

نمایشگاه بین المللی کتاب، کنگره بزرگ اهل قلم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب مهمترین رویداد فرهنگ کشور است که برگزاری آن در نیمه دومین ماه از فصل بهار باعث ایجاد فضای خاصی به ویژه در میان قشر فرهنگی و کتابخوان جامعه می شود. فضایی که علاوه بر تاثیرهای مثبت در حوزه های اقتصادی برای ناشران و نویسندگان به واسطه فروش محصول های خود اثرهای اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی نیز در کشور ایجاد می کند زیرا کتاب یکی از انواع کالاهایی است که به صورت مستقیم نتیجه های مثبتی در آگاهی بخشی جامعه دارد. اثراتی که در مواقعی می تواند علاوه بر موفقیت در زمینه های زندگی فردی، باعث آگاهی از پیوندهای مشترک در میان اقوام گوناگون و به دنبال آن تقویت هویت ملی شود.

    همچنین با استفاده از کتاب می توان نوع تفکر، سلیقه، حوزه مطالعه و انتظار مشتریان را بررسی و رفتار مصرف‌کننده پس از خرید را به ‌طور ذهنی و عینی ترسیم کرد و متقابل با نیازهای و خواسته های جامعه به برنامه ریزی پرداخت که در این میان نمایشگاه بین المللی کتاب دسترسی به این کالای فرهنگی را برای شهروندان آسان می کند. از این رو امید می رود که سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب، بتواند کارکردهای ارزنده ای در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشد و باعث فراهم آوری زمینه هایی برای افزایش میزان مطالعه سرانه شود.

     به مناسبت برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب با «رضا حاجی آبادی» مدیر انتشارات گفت وگو شده است.

    **کارکرد اقتصادی نمایشگاه بین المللی کتاب
    نمایشگاه کتاب به لحاظ اقتصادی شب عید ناشران است. در این نمایشگاه محصول های آنها به فروش می رسد. هر چند در بیشتر نقاط دنیا به این صورت نیست که در نمایشگاه کتاب های خود را فروش برسانند بلکه تنها جنبه نمایشگاهی و تبلیغاتی دارد اما در ایران به سبب اینکه به طور معمول افراد حوزه توزیع با حوزه نشر جدای از یکدیگر فعالیت می کنند و ناشران بودجه زیادی برای عرضه کتاب های خود ندارند بنابراین نمایشگاه تنها جایی است که می توانند محصول های خود را به تعداد زیادی به فروش برسانند. از این رو نمایشگاه می تواند به لحاظ اقتصادی حاشیه امنی برای ناشران ایجاد کند تا بتوانند تلاش های بی وقفه ای در حوزه فرهنگ این کشور انجام دهند.

    **تاثیرهای اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب
    مدت 10 روزی که نمایشگاه بین المللی کتاب در کشور در حال برگزاری است به لحاظ اجتماعی و فرهنگی تاثیر مثبتی بر روی افراد جامعه می گذارد. در این مدت در بیشتر مکان ها میان مردم سخن از کتاب، بن کتاب، تازه های نشر و ... است و این اتفاق به لحاظ فرهنگی سطح گفت وگو و ارتباط افراد با یکدیگر را افزایش می دهد و به لحاظ دغدغه های اجتماعی نیز بر روی قشرهای مختلف تاثیر مثبتی دارد. بنابراین ایجاد چنین گفتمانی در میان افراد جامعه هر سال یک بار مفید ابه شمار می رود.

    نمایشگاه بین المللی کتاب می تواند به عنوان یک مکان تفریحی نیز برای خانواده ها تبدیل شود؛ یعنی هر خانواده یک روز از وقت خود را در نمایشگاه سپری کند و علاوه بر اینکه برای آنها جنبه تفریحی دارد، فرهنگ استفاده و آشنایی با کتاب را در میان خانواده ها به ویژه کودکان ترویج می دهد. اینکه گاهی ناشران می گویند که کباب فروشی ها و ساندویچی های نمایشگاه فروش بیشتری نسبت به آنان دارند، باید با نگاه مثبت نگاه کرد زیرا فضای نمایشگاه و کتاب خواه ناخواه تاثیرهای مثبتی بر روی آنها می گذارد.

    **طرح نذر کتاب
    تغییر نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی امام خمینی(ره) جنبه های گوناگون برای ناشران و مردم بهتر است. این جا به جایی مکانی دسترسی به این نمایشگاه را آسان تر می کند و باعث استقابل شهروندان می شود. از این رو ارتباط بیشتری میان ناشران، مردم، نویسندگان و به صورت کلی جامعه فرهنگی به وجود می آید. در این مکان ناشران می توانند علاقه مخاطبان خویش را شناسایی کنند و چاپ کتاب های خود را با توجه به استقبال آنها انجام دهند تا علاوه بر فروش و صرفه های اقتصادی زمینه ساز افزایش سرانه مطالعه کشور شوند.

    انتشارات از 1388 خورشیدی در نمایشگاه کتاب، طرحی به عنوان نذر کتاب شروع کرده است که در سال های بعد بسیاری از ناشران نیز این طرح را اجرا کرده اند. طرح نذر کتاب به این صورت که افراد خیری که می خواهند کتاب بخرند و به صورت رایگان در اختیار دیگران بگذارند می توانند از انتشارات هزاره ققنوس کتاب های خود را با 50 درصد تخفیف تهیه کنند و در کنار غرفه مکانی در نظر گرفته شده است که کتاب ها را به آنجا تحویل می دهند و مردم می توانند به صورت رایگان این کتاب ها را دریافت کنند و پس از مطالعه نظر خود را درباره کتاب نوشته و کتاب را در اختیار فرد دیگری قرار دهند یا اینکه در ایستگاه های مترو و اتوبوس بگذارند تا شخص دیگری از آن استفاده کند و به همین صورت ادامه پیدا کند. این طرح در سال های گذشته با استقبال زیادی از طرف افراد خیر و افراد کتابخوان روبرو شد.

    «علی ملک پور» جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رودهن معتقد است نمایشگاه بین المللی کتاب در حوزه های اجتماعی و فرهنگی باعث افزایش آگاهی های فردی و ملی مردم می شود. در ادامه دیدگاه های وی را از نظر می گذرانیم.

    **برگزاری نمایشگاه؛ نشانه جایگاه و اهمیت کتاب
    امروزه در پرتو گسترش روزمره فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، توسعه هر کشوری به ویژه در بخش های اجتماعی و فرهنگی در گرو اهمیت دادن به کتاب و افزایش نرخ سرانه کتابخوانی است که این مهم با برگزاری نمایشگاه ها قابل دسترسی می شود. کتاب باعث آگاهی قشرهای مختلف جامعه را افزایش می دهد و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب توجه شهروندان را به این مقوله فرهنگی بیشتر می کند. از این رو باید خانواده ها مقداری از هزینه های خود را به خرید کتاب اختصاص دهند.

    **نمایشگاه بین المللی کتاب؛ کنگره عظیم اهل قلم
    نمایشگاه بین المللی کتاب باعث می شود تا افرادی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند مانند ناشران، نویسندگان، کتابخوان ها و ... در یک مکان خاص و در مدت معلومی در کنار هم قرار بگیرند و از نزدیک با دغدغه ها و نیازهای هم با خبر شوند. این اتفاق علاوه بر اینکه نوعی همبستگی و اتحاد را در میان آنها تقویت می کند باعث می شود تا تولید فرهنگی با توجه به نیاز مخاطب صورت بگیرد؛ یعنی ناشران و نویسندگان دغدغه های جامعه کتابخوان کشور را شناسایی می کنند و با توجه به این مساله تولیدهای خود را انجام می دهند.

    **نمایشگاه بین المللی کتاب و پربار کردن افکار عمومی
    نمایشگاه بین المللی کتاب به لحاظ فرهنگی و اجتماعی تاثیر مستقیمی بر افکار عمومی جامعه و دولت ها دارد. از این رو اگر نمایشگاه کتاب به عنوان یک دغدغه فرهنگی در میان مردم و دولت تبدیل شود سطح مطالعه سرانه نیز افزایش پیدا می کند که این مهم تاثیرهای مثبتی از لحاظ فردی و ملی در جامعه برجای می گذارد زیرا ملتی که کتاب نمی خواند مجبور می شود تاریخ خود را تکرار کند و این اتفاق سطح توسعه کشور را دچار اختلال می کند. به این ترتیب نمایشگاه کتاب با ترویج کتابخوانی به نوبه خود در جنبه های مختلف زندگی افراد و تصمیم گیری دولت ها تاثیر می گذارد؛ یعنی به لحاظ فردی در تربیت فرزندان، آگاهی نسبت به حقوق شهروند، دین و دیگر جنبه های زندگی و در سطح ملی دولت ها را نسبت به حق حاکمیت ملی، آگاهی های هویتی و ... کشور خود هوشیار می سازد. از این روتوان گفت «هر فردی که کتاب می خواند زندگی می داند».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت