مروری بر بیست و سومین نمایشگاه صنعت نفت؛

نمایش آخرین دست آوردهای تولیدکنندگان داخلی

حضور ۴ هزار شرکت داخلی و خارجی

عصر نمایشگاه- بیست و سومین نمایشگاه ببین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان بزرگترین رویداد صنعت نفت کشور هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار و به نمایش آخرین دست آوردهای تولیدکنندگان داخلی و خارجی در این صنعت پرداخت.

نمایش آخرین دست آوردهای تولیدکنندگان داخلی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از میزان، بیست و سومین نمایشگاه ببین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی افتتاح و طی 4 روز کاری خود به نمایش آخرین دست آوردهای تولیدکنندگان در این صنعت پرداخت.

    بنا بر اظهارات مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار می‎رود.

    در این نمایشگاه حدود 4 هزار شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که نمایندگان شرکت‌های خارجی از کشور‌هایی همچون اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک و ... در ایران حضور داشتند.

    مسئولان صنعت نفت علاوه بر بازدید از غرفه‌ها و رصد آخرین تحولات صورت گرفته در این صنعت، اقدام به برگزاری نشست خبری می‌کردند تا اصحاب رسانه و افکار عمومی را در جریان جدیدترین اقدامات صورت گرفته در صنعت نفت و صنایع وابسته بگذارند.

    **نیاز 200 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت

    بیژن زنگنه وزیر نفت در افتتاحیه نمایشگاه خبر از رشد 25 درصدی بنزین در سه ماهه نخست سال جاری داد و گفت: در تلاشیم میزان تولید با رشد 50 درصدی به 96 میلیون لیتر در سه ماهه پایانی سال برسانیم.

    وی اعلام کرد: برای توسعه صنعت نفت طی 5 سال نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری از محل منابع خارجی داریم که درنتیجه آن بازیافت نفت افزایش می‌یابد.

    وزیر نفت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حمایت از تولید داخل گفت: در استفاده از منابع خارجی نیز ارجاع کار را به شرکت‌های ایرانی داده ایم و تمام طرح‌ها در قالب 34 بسته قراردادی تدوین شده که برای استفاده از آن فقط باید به شرکت‌های ایرانی ارجاع شود که این مسئله ظرفیت عظیمی را مشغول به کار می‌کند.

    همچنین از میانه سال 96 برنامه‌ای با هدف تأمین تقاضای پیمانکاران برنامه ریزی شد که طی آن ده قلم کالای مهم باید از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شود.

    ** تولید میانگین 4 میلیون بشکه نفت

    علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت در حاشیه این نمایشگاه و در جمع خبرنگاران گفت: تولید نفت به طور متوسط 4 میلیون بشکه گزارش شده که این میزان به دلیل نوسازی و بازسازی تجهیزات به طور مستمر صورت نمی‌گیرد که در سال گذشته این رقم 3 میلیون و 900 هزار بشکه گزارش شده که این حجم تولید در صورت بازسازی به 4.5 میلیون نیز خواهد رسید.

    کاردر با بیان اینکه درحال مذاکره برای توسعه سه میدان هستیم، اظهار کرد: ظرف دو ماه آینده سه قرارداد امضا می‌شود و مدل قرارداد IPC برای طرف خارجی مشخص شده است.

    ** برداشت هزار میلیون فوت مکعب از فاز 14 پارس جنوبی

    غلامرضا منوچهری معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی یکی دیگر از مسئولان این حوزه بود که با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات مطرح شده، جواب داد.

    وی با اشاره به وارد مدار شدن فاز 14 دریایی پارس جنوبی گفت: طی ان 500 میلیون فوت مکعب گاز وارد مدار تولید شده که این میزان تا 3 الی 4 ماه اینده 500 میلیون فوت مکعب دیگر به ظرفیت تولید آن اضافه خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه سال جاری سال پر رونقی برای صنعت نفت خواهد بود، اعلام کرد: 7 قرارداد تا پایان شهریور ماه به مرحله امضا خواهد رسید که 15 میدان نفتی را در بر می‌گیرد، در کنار این قرارداد‌ها پیش بینی می‌شود قرارداد چهارم IPC نیز به مرحله امضا برسد.

    همچنین مذاکراتی برای انعقاد 10 قرارداد دیگر نیز در حال انجام است که احتمال به نتیجه رسیدن آن تا پایان سال بالا است.

    **مذاکره با آذربایجان بر سر توسعه دو میدان مشترک

    امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در حاشیه نمایشگاه خبر از مذاکراتی با کشور اذربایجان برای توسعه مشترک دو میدان نفتی در دریای خزر داد و گفت: برای توسعه مشترک 2 میدان نفتی راه حل‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواتد تشکیل یک شرکت مشترک باشد که در این راستا مذاکراتی در حال انجام است.

    **توسعه جایگاه‎‌ها مهم‌ترین اهداف تعیین شده برای این شرکت

    سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر از درخواست این شرکت برای حذف جایگاه‌های سوخت از طرح شاپرک داد و گفت: طرح شاپرک برای تعدادی از جایگاه‌های سوخت مشکلاتی را ایجاد کرده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در راستا حل آن به بانک مرکزی مکاتباتی داشته، اما متاسفانه بانک مرکزی تاکنون جواب مشخصی به ما در این زمینه نداده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در توضیح برنامه‎‌های شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی در سال جاری گفت: توسعه جایگاه‎‌ها از مهم‌ترین اهداف این شرکت است، در حال حاضر توسعه 150 جایگاه را در دست اجرا داریم که 75 جایگاه از سوی بخش خصوصی بوده و 25 جایگاه مقیاس کوچک نیز راه‌اندازی خواهد شد.

    **گازرسانی روزانه به ده روستا در دستور کار

    حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز از دیگر مسولانی بود که در جمع خبرنگاران به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این شرکت پرداخت و گفت:  شرکت ملی گاز در راستای اهداف و مأموریت‌های خود تاکنون به حدود 26 هزار روستا گازرسانی کرده و دربرنامه‌های خود گازرسانی به 10 روستا را روزانه در دست دارد که با این برنامه ریزی تا دو سال آینده روستا‌هایی که قابلیت گازرسانی دارند از این نعمت برخوردار خواهند شد.

    معاون وزیر نفت در توضیح سهم هر بخش در پرداخت آبونمان اظهار کرد: صنایع، پتروشیمی و نیروگاه‌ها سهم 75 درصدی از پرداخت آبونمان و خانوار سهم 25 درصدی از این سبد را داشتند به گونه‌ای که افراد عادی ماهانه تنها سه هزار تومان در این خصوص پرداخت می‌کردند و قسمت اعظم آن بر دوش واحد‌های تولیدی بوده است که هم اکنون با حذف شدن آن این بنگاه‌ها خدمات خود را همانند پیش از حذف شدن آبونمان ارائه می‌دهند.

    ** تدوین نظام یکپارچه برای اعطا گواهی نامه خدمات و محصولات

    حبیب الله بیطرف معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بحث کیفیت محصولات تولیدی ساخت داخل را مهمترین موضوع برای صنعت نفت دانست و گفت: بحث کیفیت به عنوان کلید واژه اصلی به حساب می‌آید که در این راستا در اردیبهشت سال 96 نظام یکپارچه برای اعطا گواهی نامه خدمات و محصولات به شرکت‌های برتر در نظر گرفته شده و امسال 3 شرکت موفق به کسب این گواهی نامه شده‌اند.

    ** تلاش برای برداشت 450 هزار بشکه نفت از میدان‌های غرب کارون

    نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در توضیح میزان برداشت نفت گفت: سال گذشته در مجموع 335 هزار بشکه تولید از میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران جنوبی و یاد آوران صورت گرفته، همچنین در سال جاری برنامه توسعه میدان‌های نفتی را در پیش داریم به گونه‌ای که تا پایان سال 97 میزان تولید به 455 هزار بشکه خواهد رسید

    شهنازی زاده در توضیح برنامه ریزی برای برداشت نفت ازمیادین مختلف تا پایان سال گفت: طبق برنامه‌های صورت گرفته تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی به 170 هزار بشکه و تولید میدان آذر به 65 هزار بشکه خواهد رسید که با افزایش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت در میادین اذر و آزادگان جنوبی، تولید روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون به اضافه میدان آذر تا پایان سال به بیش از 450 هزار بشکه خواهد رسید.

    ** پیش بینی‌های لازم برای خروج احتمالی توتال از فاز 11 پارس جنوبی

    محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در توضیح آخرین برنامه ریزی‌های صورت گرفته، گفت: در سال گذشته 25 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت شده،  در حدود 570 میلیون مترمکعب تولید گاز غنی در این منطقه صورت گرفته و طی 20 سال گذشته 27 سکو در پارس جنوبی نصب شده که از این تعداد 16 سکو مربوط به 5 سال اخیر بوده است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در توضیح حضور یا خروج توتال از فاز 11 پارس جنوبی گفت: تاکنون سیگنالی از سوی توتال برای خروج از قرار داد دیده نشده، اما با این شرایط حضور یا نبود این شرکت در ادامه قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی پیش بینی شده و ادامه روند کاری کاملا مشخص است، اما اگر توتال نتواند به روند کاری خود ادامه دهد در ابتدا شرکت چینی و اگر چین نیز به میدان نیامد شرکت پتروپارس ادامه دهنده روند کاری خواهد بود.

    **افزایش 38 درصدی بارگیری نفتکش‌ها از دو پایانه عسلویه و خارک

    سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز به عنوان آخرین مسئول حاضر در نمایشگاه از افزایش 38 درصدی بارگیری نفتکش‌ها از دو پایانه عسلویه و خارک در سال گذشته خبر داد و گفت: شرکت پایانه‌های نفتی ایران به عنوان یک هاب در عسلویه با مشارکت یکی از شرکت‌های انگلیسی ضمن ارائه آموزش به انجام تعمیرات فنی در عسلویه خواهد پرداخت.

    گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه امضای چندین تفاهم‌نامه همکاری صورت گرفته است.

    به گزارش خبرگزاری میزان، بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از 16 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران آغاز و  19 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت