نمایشگاه «پوشاک دوره قاجار» در موزه رضا عباسی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه «پوشاک دوره قاجار»، به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت لغایت ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ در موزه رضا عباسی برگزار می شود.

نمایشگاه «پوشاک دوره قاجار» در موزه رضا عباسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از دنیای سفر, نمایشگاه نگاهی به پوشاک عصر قاجار، به ارائه تعدادی از پوشاک مربوط به عهد قاجاریه و قبل از آن پرداخته است که همگی از حیث سلامت، نوع دوخت و نوع پارچه و قدمت منحصر به فرد هستند و در مخزن موزه رضا عباسی نگهداری می شوند که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی از تاریخ در معرض دید عموم قرار می گیرند.

    نوع پوشاک عصر قاجاریه شامل دو دوره است، دوره اول مربوط به قبل از عصر ناصری است که هنوز دروازه های ایران به روی اروپا باز نشده و همه ابعاد فرهنگی ایرانیان از جمله پوشش آنان، کماکان مشابهت زیادی با دوران افشاریه و زندیه دارد.

    دوره دوم، از عصر ناصری، بالاخص پس از اولین سفر اروپایی ناصرالدین شاه قاجار در سال 1870 میلادی و باز شدن دروازه های کشور به روی تجار و گردشگران اروپایی آغاز می شود که تحولی عجیب در نوع پوشش ایرانیان و تغییر سلیقه ی آنان در نقوش و رنگ ها و آداب پوشش را ایجاد کرد.

    پوشاک مردان؛ شامل پیراهن زیر، به صورت بدون یقه، پیراهن رو، به صورت ابریشمین و گلدار، ارخالق و جلیقه، قبا، کلیجه (قبایی بلند و آستین دار شبیه مانتو) شال کمر، شلوار، کلاه و دستار و جوراب و کفش بود. پوشاک زنان؛ شامل پیراهن با پارچه ای نازک و یقه باز، که در دوره ی اول قاجاری بلند بود و در دوره ناصری کوتاه شد، دامن که در یک بازه ی زمانی بیش از یکصد ساله، تغییرات زیادی در مدل و اندازه پیدا کرد.

    ارخالق کت بلندی بود که بر روی پیراهن می پوشیدند، شلوار یا تنبان در زیر دامن بلند پوشیده می شد، کلیجه نوعی لباس رو بدون یقه بود و بلندی آن تا روی پا می رسید، چارقد نوعی روسری بود که در زیر گلو با سنجاق بسته می شد، چاقچور که نوعی شلوار گشاد بیرون از خانه بود.

    این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 آماده بازدید علاقه مندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت