جای خالی ایران در بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی اروپا

عصر نمایشگاه- جای ایران در نمایشگاه Foire de Paris که بزرگترین نمایشگاه اروپاست و در آن علاوه بر محصولاتی مانند خوراک و تجهیزات خانه داری، صنایع دستی و سوغات نیز معرفی می شود؛ خالی است.

جای خالی ایران در بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، نمایشگاه Foire de Paris که در نوع خود یکی از بزرگ ترین نمایشگاه ها از نوع خود در اروپا محسوب می شود 27 اپریل تا 8 می در مرکز نمایشگاههای پاریس در کشور فرانسه  برپا شد این رویداد جزو قدیمی ترین نمایشگاههای جهان است که تا کنون 114 دوره از برگزاری آن می گذرد.

    این برنامه طی سالها تغییر ماهیت داده و یا تغییر نام پیدا کرده بود تا اینکه در دوره های اخیر هر کدام از بخش ها که زمانی جدا از هم در هر گوشه ای از شهر برپا می شد، تجمیع شده و حالا در مرکز نمایشگاههای شهر میزبان بازدیدکنندگان است. بازدیدکنندگانی که یا فرانسوی ها هستند و یا گردشگرانی که می دانند در این تاریخ چنین رویدادی برپا می شود و از این نمایشگاه دیدن می کنند.

    در این نمایشگاه از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را می توان پیدا کرد از صنایع دستی و سوغات بیش از 50 کشور تا ارائه و معرفی محصولات و تجهیزات خانه داری، اسباب بازی، آشپزخانه و دکوراسیون، غذا و نوشیدنی، پوشاک و ... . می توان در این نمایشگاه به سالنی رفت که در آن غذای کشورهای مختلف فروخته می شود و بعد از آن به سراغ خرید عطر رفت اما در کنارش سری هم به بازار صنایع دستی کشورها زد و با سوغات آنها آشنا شد و خریداری کرد. می توان با شرکت های بزرگ تجاری در زمینه دکوراسیون و تجهیزات هتلی و خانه داری آشنا شد و همان جا سفارش های بزرگ داد و یا اینکه به عنوان بازدیدکننده خریدهای کوچک تر انجام داد.

    امسال هم همین اتفاق برای نمایشگاه سال 2018 افتاد در این بازار و یا نمایشگاه که سالنهای متعددی از مرکز نمایشگاههای پاریس را به خود برای 12 روز اختصاص داد علاوه بر شرکت های فرانسوی امسال میزبان 50 کشور از نقاط مختلف جهان از جمله روسیه، ویتنام، چین، الجزایر، مراکش،لهستان، چک و ... حضور پیدا کرده بودند. هر یک از این غرفه داران با حمایت های دولتی و یا شخصی به این نمایشگاه آمده بودند به عنوان مثال الجزایر با 500 مترمکعب فضا در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و هزینه های غرفه ها را نیز خودش تامین کرده بود. مراکش نیز با در اختیار داشتن 300 متر فضا دومین کشوری بود که فضای بیشتری را به خودشان اختصاص داده بودند. هزینه هر غرفه و پاویون در این نمایشگاه به میزان مساحت در نظر گرفته به غرفه ها و سالن نمایشگاه و موارد دیگر بستگی دارد و قیمت آن تفاوت داشت.

    در میان همه غرفه های کشورهای جهان که در این برنامه حضور داشتند جای ایران خالی بود. ایران در این برنامه هیچ سالی جایگاهی ندارد آن هم با وجود ظرفیت و توانایی بالایی که در حوزه صنایع دستی و سوغات دارد. چون ایران هیچ گاه اعلام نیاز نکرده که باید در این نمایشگاه بزرگ اروپایی حضور داشته باشد.

    با این وجود اما در میان غرفه هایی که مربوط به بخش سوغات و صنایع دستی هست یکی دو غرفه کوچک را می توان به سختی پیدا کرد که توسط برخی از هنرمندان ایرانی مقیم فرانسه برپا شده تا محصولات خودشان را معرفی و عرضه کنند. مرضیه دادخواه یکی از این فروشندگان صنایع دستی است که در این برنامه به صورت شخصی، صنایع دستی ایرانی می فروخت می گوید: بسیاری از کشورها غرفه های بزرگی دارند و به خصوص محصولاتشان را با حمایت دولت آن کشور عرضه می کنند اما از ایران کسی حضور پیدا نمی کند مگر من و یک هنرمند دیگر که چون مقیم پاریس هستیم و از میزان اهمیت و زمان برپایی این نمایشگاه آگاه هستیم اقدام به شرکت در نمایشگاه می کنیم. وگرنه از طرف سازمان میراث فرهنگی حمایتی نمی شویم من این موضوع را بارها به معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفته ام اما نتیجه ای نگرفته ام. من معتقدم که باید ایران در این نمایشگاه حضور داشته باشد چون سوغات و صنایع دستی متنوعی در کشورمان داریم.

    او می گوید: من با هزینه شخصی در این نمایشگاه توانسته ام یک غرفه کوچک داشته باشم از حضورم هم راضی هستم چون مشتری های زیادی به سراغم می آیند و حضور در این نمایشگاه تبلیغ برای کارم محسوب می شود.

    دادخواه ادامه می دهد: با حدود 7 هنرمند صنایع دستی در ایران کار می کنم که سرامیک سفال خاتم و ... برایم از ایران به فرانسه می فرستند اما فرانسوی ها بیشتر از سرامیک استقبال می کنند به همین دلیل بیشترین فروش من چه در مغازه ای که به صنایع دستی  ایرانی در پاریس اختصاص داده ام و چه در این نمایشگاه، سرامیک است.

    مرضیه دادخواه یک سال در این نمایشگاه عنوان بهترین غرفه را هم کسب کرد به این دلیل که توانسته بود در کمترین فضا بهترین صنایع دستی را به خوبی معرفی کند. او لوح تقدیرش را نیز همچنان در غرفه به نمایش می گذارد.

    در نمایشگاه Foire de Paris رقابت برای عرضه و معرفی محصولات هر یک  از کشورها زیاد است به خصوص در بخش سوغات و صنایع دستی که هر کشوری سعی می کند بیشترین محضولات را عرضه کند در این میان اما طراحی غرفه ها چندان پیچیده نیست و کشورها بابت طراحی غرفه هزینه زیادی نمی کنند چون مخاطب این نمایشگاه مردم عادی هستند. مردمی که باید برای ورود به این نمایشگاه ورودیه نیز پرداخت کنند. این مردم می دانند که اگر به این نمایشگاه بروند هر جنس و کالایی را به ارزان ترین قیمت خریداری می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت