رییس هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان معدنی استانبول بیان کرد

حضور در نمایشگاه های خارجی کلید صادرات میلیاردی سنگ ترکیه

عصر نمایشگاه- رییس هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان معدنی استانبول اظهار کرد: حضور بدون محدودیت در بیشتر نمایشگاه های سنگ خارجی و نیز ارایه تسهیلات از سوی دولت به شرکت های مشارکت کننده در این نمایشگاه ها از اصلی ترین عوامل موفقیت ترکیه در صادرات صنعت سنگ است.

حضور در نمایشگاه های خارجی کلید صادرات میلیاردی سنگ ترکیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از قدس آنلاین، علی کاهیوقلو در پانل تخصصی "کلیدهای موفقیت صنعت سنگ ترکیه در بازارهای جهانی" که همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان برگزار شد،  با اشاره به تاریخچه صنعت   سنگ ترکیه و تأثیر سیاست های اقتصادی دولت پیش و بعد از به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان اظهار کرد:  هم اکنون ترکیه یکی از پنج کشور مهم دنیا در کنار ایتالیا، اسپانیا، چین و هند در امر تولید و صادرات سنگ های معدنی است که این مهم پس از طی مسیری سخت از سال 1983 تاکنون به دست آمده است.

    وی افزود: اگرچه دولت نمی توانست به طور مستقیم به صادرکنندگان کمک کند اما شرایط کشور به گونه ای پیش رفت که ترکیه وارد صحنه صادرات شد و شرکت هایی با رویکرد و محوریت تجارت خارجی ایجاد شدند که تمام صادرات سنگ ترکیه را متمرکز کرده و به دلیل صادراتی بودن از طرف دولت، تخفیف مالیاتی دریافت می کردند.

    وی با اشاره به اقدامات دولت ترکیه در 20 سال اخیر برای برداشتن ممنوعیت های ترکیه در زمینه تجارت جهانی، تأکید کرد: هیچ کشور یا جامعه و حتی شخصی نمی تواند بدون مشخص کردن هدف، شانسی برای موفقیت داشته باشد و این هدف باید به اندازه ای بزرگ باشد که با تلاش فراوان بتوان به آن دست یافت و به عبارت دیگر هدف نباید آسان و در دسترس باشد.

    وی اضافه کرد: شرکت های ترکیه در زمینه صادرات سنگ، افق صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال 2006 را برای خود تعیین کردند که در سال 1983 این هدف از نگاه بسیاری افراد، دست نیافتنی و غیرممکن بود.

    به گفته وی این شرکت ها در ابتدا با وارد کردن دستگاه های صنعت سنگ ایتالیا این دستگاه ها را کپی می کردند اما به مرور با افزایش تجربه و دانش فنی، سنگ هایی کاملاً مشابه و با کیفیت مشابه نمونه های ایتالیایی تولید شد.  

    مسیری که ترکیه رفت و ایران باید برود

    علی کاهیوقلو با اشاره به روند صعودی صادرات سنگ ترکیه در 20 سال اخیر گفت: این روند از میزان 10 میلیون دلار در سال 1986 به 189 میلیون دلار در سال 2000، در 2002 با 35 درصد افزایش به 312 میلیون دلار، در 2003 با 43 درصد افزایش به 431 میلیون دلار، در 2004 با 45 درصد افزایش به 625 میلیون دلار، در 2005 با 29 درصد افزایش به 805 میلیون دلار و در نهایت در اکتبر 2006 به صادراتی به ارزش یک میلیارد دلار در سال رسید.

    وی تصریح کرد: صنعت سنگ ترکیه در سال 2013 به بالاترین میزان صادرات خود در دو دهه گذشته یعنی به دو میلیارد و 220 میلیون دلار دست یافت.

    وی ادامه داد: وضعیت کنونی ایران به دلیل وجود تحریم های اقتصادی در سال های گذشته بی شباهت به گذشته ترکیه نیست و صنعت سنگ ایران برای پیشرفت می تواند از تجربه مشابه کشور ترکیه در این زمینه استفاده کند.

    ترکیه، ایران را جایگزین خرید از ایتالیا و اسپانیا می کند

    وی تأکید کرد: با توجه به چهار سفری که تاکنون به ایران داشته ام، تصور می کنم این کشور نتوانسته است متناسب با ظرفیت های خود رشد کند.

    رییس هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان معدنی استانبول ابراز امیدواری کرد: با برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن ثروت های بلوکه شده ایران در خارج از کشور و فروش بالای گاز طبیعی و نفت، ایران رشد دوباره خود را شروع کرده و ترکیه نیز در این مسیر بدون داشتن انتظارات اقتصادی ترجیح می دهد کالایی را که می تواند از ایتالیا یا اسپانیا تهیه کند، از ایران بخرد.

    وی خاطرنشان کرد: فروش از راه دور و با نشستن در دفاتر فروش امکان پذیر نیست بلکه شرکت ها و معدن داران ایرانی با حضور در نمایشگاه های سنگ مطرح دنیا می توانند کالای خود را معرفی کرده و به فروش برسانند.

    وی با بیان اینکه نسل جوان تجار ایرانی و معدن داران ایرانی با تسلط به زبان های خارجی باید نقاط مختلف دنیا را ببینند و تجربه حضور در بازارهای جهانی را به دست آورند، گفت: دولت ترکیه برای حضور معدن داران ترکیه در نمایشگاه های آمریکا 75 درصد و برای نمایشگاه های ایتالیا 50 درصد تسهیلات به مشارکت کنندگان ارایه می کند.

    وی تأکید کرد: معدن داران ترکیه در هر سال برای شرکت در همه یا بیشتر نمایشگاه های خارجی محدودیتی ندارند و ارقامی که از سوی دولت برای بخش خصوصی بدین منظور اختصاص می یابد، قابل توجه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت