گزارش اختصاصی نمایشگاه از اتومکانیکای استانبول ۲۰۱۶

قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا

عصر نمایشگاه: ترکیه به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت قطعه‌سازی در جهان، این‌روزها توانسته با یک برنامه‌ریزی اصولی و طی روندی چندساله، با باز‌کردن درهای صنعت و اقتصاد خود به روی شرکت‌های بین‌المللی، جایگاه قابل‌توجهی در صنعت قطعه‌سازی و البته خودروسازی به دست آورد و در این میان صنعت قطعه‌سازی این کشور به لطف حضور برندهای معتبر خودروسازی و لزوم تامین قطعات در خاک ترکیه و البته حضور برترین قطعه‌سازان جهان در این کشور، توانسته‌اند به دانش فنی لازم برای تولید قطعات خودرو در کلاس جهانی دست پیدا کنند.

قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا
  • قطعه‌سازان ایرانی در دروازه‌های اروپا

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»،  ماحصل این صنعت قطعه‌سازی پویا، صادرات گسترده قطعات خودرو از این کشور است؛ امری که به‌خوبی می‌تواند لزوم حضور یک نمایشگاه تخصصی در زمینه قطعات خودرو را نشان دهد. با همین دیدگاه و در راستای همراهی با این تحولات، مسه فرانکفورت به‌عنوان برگزارکننده مجموعه نمایشگاه‌های اتومکانیکا در جهان، از سال 2001، برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا در استانبول را آغاز کرد. دوره نخست این نمایشگاه با حضور 302 شرکت از 18کشور جهان و با حضور 19هزار و 453 غرفه‌گذار برگزار شد و هرچند در قیاس با وضعیت فعلی اتومکانیکا استانبول می‌توان این اعداد را کوچک دانست، اما شروعی مناسب برای اتومکانیکا در ترکیه بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این نمایشگاه 2سال یک‌بار برگزار می‌شد و این‌روند تا 2013 ادامه داشت اما در این سال و به دنبال افزایش قابل‌توجه بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران از نمایشگاه، مسه فرانکفورت تصمیم به برگزاری سالیانه آن گرفته و این‌روند از آن تاریخ تاکنون ادامه داشته است. دوره گذشته اتومکانیکا استانبول در سال 2015 با حضور 1667 غرفه‌گذار از 41 کشور جهان برگزار شد و بیش از 46هزار بازدیدکننده از آن دیدن کردند.
مصطفی انیسی و مجید رقیبی، خبرنگاران ماهنامه نمایشگاه، به دعوت مسه فرانکفورت از اتومکانیکا 2016 بازدید کردند و آنچه در ادامه می‌آید، گزیده‌ای کوتاه از این بازدید 4روزه است.
اتومکانیکا استانبول از تاریخ 7 تا 10 آوریل سال میلادی جاری (19 تا 22 فروردین‌ماه 1395) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تویاپ استانبول با حضور بسیاری از مقامات دولتی کشورهای مختلف ازجمله کشور ایران برگزار شد. اهمیت نمایشگاه اتومکانیکا استانبول سال جاری بنا به چند دلیل برای ایرانیان بیشتر از سال‌های پیش بود. تلاش‌های هولدینگ تجارت فراسو به‌عنوان نماینده نمایشگاه‌های فرانکفورت در ایران موجب شد کشور ایران در دهمین دوره از اتومکانیکا استانبول در سال 2016 به‌عنوان یک پاویون شناخته شود که این موضوع در اطلاعیه‌ها و خبرنامه‌های رسمی منتشر شده از سوی نمایشگاه اتومکانیکا استانبول بازتاب پیدا کرد و در ارتقای جایگاه و اعتبار نام ایران در صنعت بین‌المللی قطعات خودرو بسیار تاثیر‌گذار بود. ایران با مجموع 18غرفه‌دار در این نمایشگاه شرکت کرد. افزایش 37 مترمربعی در میزان متراژ غرفه‌گذاری و رسیدن به 401 متر فضای غرفه در نمایشگاه اتومکانیکا سال جاری یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سطح کیفی و اعتبار نام ایران در این نمایشگاه بود هرچند در این میان 2 شرکت مهم ایرانی برخلاف سال‌های پیش به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی از حضور گسترده همیشگی خود سر  باز زده و شرکتی دیگر نیز تحت نام یک شریک تجاری ترکی در این نمایشگاه حضور یافتند.
بر اساس آمار رسمی که هولدینگ تجارت فراسو از بررسی‌های نمایشگاه‌های دوره‌های پیشین ارائه داد، در سال 2014 تعداد 684 نفر متخصص و بازرگان ایرانی از نمایشگاه اتومکانیکا بازدید به عمل آوردند که این آمار در دوره قبل در سال 2015 به تعداد 871 نفر افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده این شرکت این میزان در سال جاری از مرز 1000 نفر گذر کرده است که با توجه به فعال بودن برنامه همتایابی تجاری در این نمایشگاه، مزایای بسیار زیادی برای شرکت‌های ایرانی شرکت‌کننده در این نمایشگاه به همراه داشته است. باوجود وقایع و حوادث تروریستی اخیر پیش از برگزاری نمایشگاه که در شهر استانبول اتفاق افتاد، تمامی عناصر برگزارکننده نمایشگاه ازجمله مدیر نمایشگاه و هرمز مهبد، مدیرعامل هولدینگ تجارت فراسو و برگزارکننده شرکت‌کنندگان ایرانی این نمایشگاه، انتظار افت آمار بازدیدکنندگان دوره دهم نمایشگاه را داشتند اما با این وجود در روز دوم برگزاری آمار شرکت‌کنندگان حاکی از عدم تاثیر این وقایع بر میزان بازدیدکنندگان بود، هرچند عدم حضور حجم گسترده شرکت‌کنندگان آمریکایی این نمایشگاه گواه از حساسیت شرایط سیاسی شهر استانبول و وسواس آمریکایی‌ها در مواجهه با این شرایط است.
در کنار صنعتگران کشورمان، نام شرکت‌هایی از آلمان، ایالات متحده، چین، هند، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و رومانی نیز در بین شرکت‌های شرکت‌کننده در اتومکانیکای استانبول 2016 دیده می‌شود. شرکت‌های حاضر در اتومکانیکای استانبول 2016، در 6 بخش ازجمله قطعات، تجهیزات و سیستم‌های الکترونیک، تیونینگ، تجهیزات تعمیرات و نگهداری، فناوری اطلاعات و مدیریت، و ایستگاه‌های سرویس و کارواش محصولات و نوآوری‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین بخش‌های ویژه‌ای همچون روانکار‌ها، صنایع تایرسازی و باتری‌سازی هم که سال گذشته به مجموعه اتومکانیکای استانبول اضافه شدند، امسال رشد داشته‌اند. جَن برکی، مدیر اتومکانیکا استانبول در خصوص دهمین دوره نمایشگاه اتومکانیکا استانبول گفت: «نمایشگاه این دوره به‌صورت کامل در تمام 14 سالن مرکز نمایشگاهی تویاپ استانبول و با حضور بیش از 1300 شرکت‌کننده در قالب 17 پاویون برگزار شد. از برجسته‌ترین تحولات ویژه ‌این دوره نمایشگاه می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی همیشگی اما این بار در قالب آکادمی اتومکانیکا اشاره کرد که در طی 4 روز برگزاری نمایشگاه در قالب نشست‌ها و سمینارهای تخصصی در قالب 7 سمینار هر یک با حضور بیش از 3 سخنران برای شرکت‌کنندگان برگزار شد. قصد داریم با بسط و گسترش فعالیت‌های این آکادمی در سال‌های آینده بتوانیم در پایان دوره‌ها به شرکت‌کنندگان مدرک معتبری مبنی بر شرکت در این آکادمی اعطا کنیم. این برنامه در سال‌های پیش و در سایر نمایشگاه‌های اتومکانیکا معتبر ازجمله فرانکفورت نیز به اجرا درآمده بود اما این اولین باری است که تحت این عنوان در اتومکانیکا استانبول به اجرا گذاشته می‌شود.»
وی افزود: «اتومکانیکای استانبول با گرد هم آوردن تمامی ذینفعان این صنعت بار دیگر جایگاه خود به‌عنوان پیشتاز نمایشگاه‌های بین‌المللی ترکیه و منطقه اوراسیا را به اثبات می‌رساند. تمامی حرفه‌ای‌ها و تصمیم‌گیران صنایع مرتبط از بخش‌های تولید، توزیع و تعمیرات خودرو در این منطقه، زیر یک سقف گرد هم می‌آیند. این‌رویداد به‌عنوان یک پلت‌فرم تجاری مهم برای فرصت‌های واردات و صادرات جدید و توسعه مشاغل مرتبط ایفای نقش می‌کند.»


مدیرعامل هولدینگ تجارت فراسو
اتومکانیکا بهترین و مهم‌ترین بستر پیشرفت صنعت خودرو کشور است

هرمز مهبد، مدیرعامل هولدینگ تجارت فراسو که شرکتش نماینده مسه فرانکفورت در ایران است و هماهنگی‌های لازم جهت حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان ایرانی را در اتومکانیکا بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ماهنامه نمایشگاه در زمینه اتومکانیکا استانبول 2016 و حضور شرکت‌های ایرانی در آن گفت: «این نمایشگاه در مقایسه با سال قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. امسال 18 شرکت از ایران در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و حضور انجمن قطعه‌‌سازان تبریز و همچنین حضور تراکتورسازی تبریز با یک شریک تجاری ترکیه‌ای از نکات مهم در خصوص شرکت‌کنندگان ایرانی دهمین اتومکانیکا استانبول است.»
وی ادامه داد: «خلئی که امسال به شکل محسوسی به چشم می‌آید حضور ضعیف و کم‌رنگ خودروسازی سایپا تنها با 2 زیرمجموعه و عدم حضور ناگهانی شرکت ساپکو پس از 3 سال حضور مداوم و سرمایه‌گذاری بلندمدت است. در دوره‌های گذشته 2 شرکت ساپکو و سایپا با حجم گسترده و حضور چشمگیر در اتومکانیکا شرکت می‌کردند. عدم حضور ناگهانی ساپکو اعتراض و شکایات بسیاری را از سوی بازید‌کنندگان به همراه داشته است. از سوی دیگر پس از 3 سال حضور مداوم بیشترین ضرر عدم حضور متوجه شرکت‌های زیرمجموعه است که به دلیل سیاستگذاری اشتباه و عدم ادامه سرمایه‌گذاری، درست در هنگامی‌که باید نتیجه تلاش خود را برداشت می‌کردند از حضور در این نمایشگاه سر باز زدند. در این میان هیات‌هایی از بوسنی و بلغارستان بسیار پیگیر دلایل نبود این شرکت و حضور کم‌رنگ سایپا بوده‌اند. این شرکت‌ها دارای اعتبار بین‌المللی هستند و چنین برنامه‌ریزی موجب خدشه‌دار شدن نام آنها می‌شود.»
مهبد در خصوص پیشرفت‌های این نمایشگاه در مقایسه با دوره قبل گفت: «در این دوره موفق شدیم تقریبا تمامی شرکت‌کنندگان ایرانی را در اصلی‌ترین سالن نمایشگاه یعنی سالن 3 و در بلوک‌های چسبیده به هم جای دهیم که اصلی‌ترین سالن کل نمایشگاه به شمار رفته و از اطراف مسیر ورود و خروج مجزا دارد. همچنین در این دوره میزان متراژ غرفه‌داران ایرانی با 37 مترمربع افزایش به 401 مترمربع رسید. در خبرنامه‌هایی که نمایشگاه برای بازدیدکنندگان منتشر می‌کند موفق شدیم نام ایران را به‌عنوان پاویون به ثبت برسانیم که بر افزایش سطح اعتبار کشور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی تاثیر چشمگیری می‌گذارد.»
مدیرعامل هولدینگ تجارت فراسو افزود: «نام ایران در میان صنایع خودروسازی اهمیت و جایگاه بالایی دارد. بسیاری از کشورها حاضر به صرف هزینه گزاف هستند تا به ‌جایگاه اسمی کشور ایران دست پیدا کنند. حال می‌توانیم با مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی میان‌مدت 5‌ساله و سیاست‌های استوار، بالاترین جایگاه صادراتی را از آن خود کنیم. اما متاسفانه به‌جای استفاده صحیح و درخور از این بستر مهم به دلیل برخی مسائل داخلی در کشور این فرصت‌ها از دست رفته و به صنعت خودرو ما لطمه وارد می‌شود. انتظار هر تولیدکننده این است که این پتانسیل عظیم با حمایت دولتی و تشکلی، در اختیارشان قرار بگیرد اما تجربه 5‌ساله هولدینگ تجارت فراسو به‌عنوان نماینده نمایشگاه فرانکفورت ثابت کرده است که هیچ حمایت مالی و معنوی شامل حال تولیدکنندگان شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها نمی‌شود و از همین رو جا دارد از این شرکت‌های خصوصی که با هزینه خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرده و پرچم کشور را بالا می‌برند، تقدیر و تشکر به عمل آوریم.»
مهبد ادامه داد: «در این میان شرکت ریخته‌گری ایران از 11 ماه پیش برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده و تمام هزینه‌ها را به‌صورت کامل پرداخته است اما درست 3 روز پیش از برگزاری نمایشگاه با قطع ارتباط ناگهانی بدون هیچ اطلاعی از شرکت در نمایشگاه سر باز زده و متاسفانه غرفه‌این شرکت با سردری که نام ایران نیز بر آن نقش بسته است، به محل استراحت بازدیدکنندگان تبدیل شده است که البته از چشمان عکاسان بین‌المللی دور نماند. این شرکت یک مجموعه سهامی عام است و هزینه‌ها را از سهامی که متعلق به مردم است پرداخته و با این کار نام ایران را نیز زیر سوال برده است.»
وی افزود: «شرکت تراکتورسازی تبریز یکی از نام‌های معتبر و بزرگ صنعت کشور است که موجب افتخار ایران و ایرانی است. اما متاسفانه این شرکت به دلیل اختلاف قیمت بسیار ناچیز میان غرفه‌گذار ایرانی و غرفه‌گذار ترک، زیر پرچم یک شریک تجاری غیروطنی ترک و در یک سالن بسیار دورافتاده غرفه گرفته است که آسیب مهمی برای نام کشورمان به‌حساب می‌آید.»
مهبد در زمینه بازدیدکنندگان ایرانی از اتومکانیکا استانبول گفت: «در سال 2014 تعداد 684 متخصص و بازرگان ایرانی از اتومکانیکا استانبول بازدید به عمل آوردند که این آمار در سال 2015 به 871 نفر رسید. با این وجود انتظار می‌رود این میزان به تعداد بیش از هزار نفر در نمایشگاه جاری برسد. در ابتدا نگران بودیم حوادث تروریستی اخیر بر آمار بازدیدکننده‌های تاثیر بگذارد اما روند رو به رشد بازدید نشان‌دهنده عدم تاثیر این وقایع بر میزان بازدید است.»
وی در رابطه با برنامه آینده مجموعه گفت: «در شهریورماه سال جاری اتومکانیکا فرانکفورت را پیش رو داریم که به‌راستی مرجع صنعت قطعه‌سازی دنیا و موردتوجه ویژه همه متخصصان این صنعت است. به تمام تولیدکنندگان، متخصصان، صادرکنندگان و علاقه‌مندان این صنعت در کشور پیشنهاد می‌کنیم که از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند. بازدید از این نمایشگاه کمک می‌کند تا افراد با آخرین فناوری روز دنیا و جدیدترین محصولات تولیدی کشورها آشنا شده و برای بین‌المللی شدن صنعت قطعه‌سازی ایران گام بزرگی بردارند. ثبت‌نام برای بازدید از این نمایشگاه مهم از اول اردیبهشت‌ماه آغاز شده و با توجه به اینکه بازدیدکنندگان به‌منظور بازدید نیاز به روادید شنگن دارند توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیم گرفته و اقدام کنند.»

مدیر اتومکانیکا استانبول
به دنبال توسعه فضای شرکت‌های ایرانی در سال آینده هستیم

جَن برکی، مدیر اتومکانیکا استانبول در زمینه دهمین دوره این نمایشگاه و حضور شرکت‌های ایرانی در آن گفت: «اتومکانیکا استانبول دور دهم امسال در 14 سالن به‌صورت کامل و با حضور 1300 شرکت‌کننده و 17 پاویون ازجمله پاویون ایران در سالن 3 به همراه 18 شرکت ایرانی که بسیار موردتوجه سایر شرکت‌کنندگان بین‌المللی بود، برگزار شد.»
برکی در ادامه گفت: «با توجه به حضور پررنگ‌تر ایرانیان در این نمایشگاه قصد داریم برای سال آینده درصورت امکان فضای نمایشگاهی بیشتری را اختصاص دهیم. همچنین این نمایشگاه برای اولین بار بخش ویژه‌ای را مختص ابزارسازان و لوازم‌سازان خودرویی در نظر گرفته است. تا پیش از این در طول 4 روز برگزاری نمایشگاه سمینار و نشست‌هایی برگزار می‌شد اما از این دوره به‌صورت حرفه‌ای‌تر و مجزا برای اولین بار آکادمی اتومکانیکا استانبول را به راه انداختیم که به‌صورت بسیار مفصل‌تر و با حضور تعداد زیادی از متخصصان صنعت خودرو برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. با توجه به استقبال از این آکادمی هدف ما ارتقای سریع آن برای سال آینده است که با پیشرفت در برگزاری بتوانیم به شرکت‌کنندگان در پایان هر دوره مدرکی معتبر از سوی آکادمی ارائه دهیم.»
او در توضیح فعالیت‌های آکادمی گفت: «در آکادمی امسال 7 سمینار مختلف هر یک با حضور بیش از 4 سخنگو برگزار شد که در مورد مسائل فنی مهمی ازجمله پیشرانه خودروها، حجم موتور، میزان مصرف و استانداردهای اساسی کشور ترکیه و‌... صحبت شد. هرچند این آکادمی در سایر نمایشگاه‌های اتومکانیکا چون فرانکفورت نیز وجود داشته اما این اولین باری است که در ترکیه با این روش به جدیت و تحت نام آکادمی برگزار می‌شود.»
برگی گفت: «با توجه به وقایع ناخوشایند تروریستی اخیر استانبول تصور می‌کردیم که میزان بازدیدها با کاهش روبه‌رو شود. اما می‌توان گفت بازدید این نمایشگاه با پیشرفت نیز همراه بوده است. امیدواریم شرایط سیاسی و امنیتی ترکیه تا سال‌های آینده نیز رو به بهبود بگذارد تا ما بتوانیم اهداف خود را برای سال‌های آتی پیاده کنیم.»

مدیر اتومکانیکا دوبی اعلام کرد
اتومکانیکا دوبی؛ بهترین موقعیت پیشرفت برای تولیدکنندگان ایرانی

نمایشگاه اتومکانیکا دوبی کمتر از یک ماه دیگر در امارات برگزار می‌شود و با توجه به اشتراکاتی که میان شرکت‌کنندگان این دو نمایشگاه وجود دارد، مدیر اتومکانیکا دوبی با حضور در ترکیه از نزدیک در جریان روند برگزاری اتومکانیکا استانبول قرار گرفت. محمود قاضی بیلیکوزن، مدیر اتومکانیکا دوبی و جده در گفت‌وگو با ماهنامه نمایشگاه گفت: «نمایشگاه اتومکانیکا استانبول همواره یکی از قدرتمند‌ترین نمایشگاه‌های اتومکانیکا در جهان است که دلیل آن در فعالیت گسترده صنعت خودرو کشور و حمایت بسیار خوب دولت از این بخش صنعت است. اما اختلاف مهم میان این نمایشگاه در استانبول و دوبی در نوع استفاده و کاربرد بازار این دو شهر است. به این مفهوم که بیشتر قطعات مورد نمایش در اتومکانیکای ترکیه از نوع قطعات خط تولید (OEM) هستند چراکه این کشور دارای خط تولید انواع خودرو است درحالی‌که در دوبی بیشتر به دلیل ماهیت تجاری این شهر اکثر قطعات مربوط به بازار خدمات پس از فروش است. بر این اساس از میان اقلام وارداتی، 60 درصد آن ‌مجددا صادر می‌شوند. با این حال بازار رو به پیشرفت و نمایشگاه روبه‌رونق استانبول با رشدی که هرسال از خود نشان می‌دهد، جای تحسین بسیار دارد.»
بیلیکوزن در ادامه به توضیح نمایشگاه اتومکانیکا دوبی پرداخت و گفت: «این نمایشگاه با فاصله کمی از اتومکانیکای استانبول برگزار شده و از جهات بسیار موجب اهمیت است. این نمایشگاه بیش از 2 هزار شرکت‌کننده از بیش از 60 کشور دنیا خواهد داشت و کالاهای مورد نمایش 90 درصد از نوع بین‌المللی و تنها 10 درصد آن ساخت خود کشور امارات متحده عربی است و با این شرایط دومین نمایشگاه از نظر تنوع قطعات و شرکت‌کننده‌ها پس از نمایشگاه فرانکفورت به شمار می‌‌آید. به دلیل تجمع ثروت و برخی اخلاقیات فرهنگی و بخصوص حمل‌ونقل گستره، دوبی در زمینه اقلامی چون روغن، لنت ترمز، تایر و ... بازار بزرگی است.»
او در ادامه به اهمیت اتومکانیکای استانبول اشاره کرد و گفت:‌ «در این نمایشگاه بازدیدکنندگان بیشتر به دنبال بهترین کیفیت در قبال رقم پرداختی هستند و نه الزاما کیفیت. به این معنا که برای خریداران و بازدیدکنندگان تساوی مبلغ پرداختی و کیفیت کالا بسیار اهمیت دارد و در این میان سراغ شرکت‌هایی می‌روند که در قبال قیمت معقول، بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند. از این‌رو حضور شرکت‌هایی از کشوری چون ایران با کیفیت قطعات خوب و قیمت‌های معقول مکان مناسبی برای پیشرفت است.»
بیلیکوزن ادامه داد: «اتومکانیکا دوبی یکی از موفق‌ترین‌هاست که دلیل این موفقیت جدا از نکات حرفه‌ای و تنوع محصولات و شرکت‌کننده‌ها در موقعیت جغرافیایی منطقه و نزدیکی آن به ایران، سهولت دریافت ویزا، آسایش و امنیت است که باعث می‌شود ایرانیان بسیاری به این نمایشگاه آمده و از آن دیدن کنند. لازم به ذکر است که مبلغ مربوط به دادوستد صنعت خودرو شهر دوبی به دلیل دیدگاه‌های مصرفی مردمی و حمایت‌های دولتی بالغ بر بیش از 12 میلیارد دلار در سال است که رقم بسیار بزرگی است. ازاین‌رو برای تولیدکنندگان ایرانی که به‌واسطه تحریم‌های طولانی در ساخت قطعات و بخصوص مواد اولیه حرفه‌ای شده‌اند، این نمایشگاه بهترین فرصت پیشرفت است.»
نمایش سطح کیفی ساخته‌های رادیاتور ایران
از شرکت‌های ایرانی حاضر در اتومکانیکای استانبول 2016، شرکت رادیاتور ایران است که به نمایندگی از گروه خودروسازی سایپا در این ‌رویداد شرکت کرده و به نمایش محصولات خودرویی خود می‌پردازد. تاسیس این شرکت ریشه‌دار صنعت قطعه‌سازی کشورمان که در حال حاضر، به 25 کشور دنیا ازجمله روسیه، اوکراین، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و هلند، شبکه رادیاتور خودرو صادر می‌کند، به سال 1341 بازمی‌گردد.
رادیاتور ایران به‌عنوان اولین شرکتی که در ایران موفق به کسب گواهینامه ایزو 9000 شده، دارای نمایندگی در سراسر کشور است و به گفته فاطمه صمدزاده، مدیر روابط عمومی این شرکت، با هدف نمایش کیفیت ساخته‌های این شرکت در اتومکانیکای استانبول 2016 حضور یافته است.

گروه فنرسازی زر؛ هدف، رسیدن به مرز صادرات 2 میلیون دلارگروه فنرسازی زر، با بیش از 50 سال سابقه تولید، شرایط پسابرجام و لغو تحریم‌ها را شرایطی مناسب برای رساندن صادرات این شرکت به مرز 2 میلیون دلار می‌داند.

عطیه کاظمی، مدیر فروش و صادرات فنرسازی زر، در تشریح حضور این گروه در اتومکانیکای استانبول از هدف‌گذاری برای رساندن صادرات به مرز 2 میلیون قطعه می‌گوید. البته این قطعه‌ساز باسابقه کشورمان، با صادرات بیگانه نیست و محصولات فنرسازی زر تهران به بیش از 20 کشور در اروپا، آفریقا و آسیا، صادر شده و به‌واسطه همین مهم، سال 1384 موفق به کسب جایزه تنوع بازار شده است. این شرکت سال قبل آن نیز به‌عنوان صادرکننده نمونه سال در کشور انتخاب شده بود. حال با رفع تحریم‌ها، شرایط برای هدف‌گذاری‌های تازه برای بازارهای خارج از کشور مهیاست.
گروه فنرسازی زر که امروز از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپاست، سال 1343 تحت لیسانس شرکت آلمانی Burning Huvs تاسیس شده و امروز، شامل 3 کارخانه تولیدی در شهرهای تهران، گلپایگان و زاهدان است. کارخانه مرکزی و اصلی در تهران بوده و تولید انواع فنرهای تخت و پارابولیک را بر عهده دارد، واحد صنعتی گلپایگان انواع میل موجگیر، تورشن بار و فنر لول را تولید می‌کند و کارخانه زر سیستان، تولیدکننده فنرهای پابند ریل است.

پیشرو پلیمر طبرستان و ارزیابی برای ورود به عرصه صادرات

شرکت پیشرو پلیمر طبرستان فعالیت‌های خود را از سال 1373 و با جذب 20 نفر پرسنل و تولید قطعاتی مانند قاب جا رادیو و زیرسیگاری پژو 405 تحت نام قالب‌سازی و قطعه‌سازی پیشرو آغاز کرده و امروز، با 500 نفر پرسنل، برای خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو، سایپا و ماموت، قطعه تولید می‌کند.
گروه صنعتی پیشرو پلیمر طبرستان در زمینه قطعات پلیمری خودرو فعالیت دارد و ازجمله محصولات عمده آن می‌توان به انواع کنسول خودروها، انواع مجموعه هواکش‌های پژو 206، 405 و پارس، مجموعه قاب ستون‌های پژو 206، 405، پارس، سمند و رانا و دیگر قطعات پلیمری اشاره کرد. این شرکت با گرید A ساپکو و گواهی ایزو TS، از امکانات و تجهیزات مدرن ازجمله دستگاه تزریق پلاستیک تا ظرفیت 1600 تُن، خطوط رنگ‌پاشی و طرح چوب، ماشین‌آلات پیشرفته تولید قالب‌های تزریقی مانند دستگاه‌های فرز CNC دروازه‌ای، اسپارک CNC و ... بهره می‌برد و در بیست و دومین سال آغاز فعالیت‌های خود، مصمم به ورود به عرصه صادرات است و برای ارزیابی شرایط آن، در اتومکانیکا استانبول 2016 حضور یافته است.
همه تبریزی‌ها زیر یک سقف؛ می‌خواهیم اتومکانیکا را به تبریز بیاوریم
با همان خونگرمی و سادگی خاص آذری‌ها حرف می‌زند. می‌گوید تا نتوانیم پیوند دهیم و بین زیرمجموعه‌هایمان با شرکت‌های مطرح خارجی جوینت‌ونچر برقرار نکنیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم. درواقع حضور مداوم در نمایشگاه‌های بین‌المللی را با تمامی سختی‌هایش، برای دیده شدن شرکت‌های وطنی و حفظ این صنعت، ضروری می‌داند. در اتومکانیکا استانبول 2016، فرصتی شد تا پای صحبت‌های یونس اکبرپور پایدار، رئیس انجمن قطعه‌سازان تبریز و مدیرعامل شرکت آذراتصال بنشینیم.
پایدار در تشریح حضور خود در اتومکانیکای استانبول، می‌گوید از سال قبل به این باور رسیده‌اند که بهتر است به‌صورت مشترک با شرکت‌های حاضر در انجمن قطعه‌سازان در رویدادهای اتومکانیکا حضور داشته باشند و برای اولین بار در استانبول، 5 شرکت تابعه این انجمن، یعنی گروه تولیدی مسماری، یزدان‌خودرو، آذراتصال، میلان‌فیلتر و آذرکیان سپهر، به‌صورت جزیره‌ای و در غرفه‌ای مشترک در اتومکانیکا حضور یافته‌اند که نشان‌دهنده اتحاد تبریزی‌هاست و خیز بلندی که انجمن قطعه‌سازان این شهر برای نزدیک شدن به بزرگان صنعت قطعه‌سازی دنیا برداشته است. پایدار در این زمینه گفت: «تا با هم نباشیم، نمی‌توانیم زنده بمانیم و صادر کنیم. تا با خودمان کار نکنیم، نمی‌توانیم با دیگران همکاری داشته باشیم و مادامی‌که با خود آشتی نکرده‌ایم، نمی‌توانیم با دنیا آشتی دوباره داشته باشیم.»
بحث که به آشتی دوباره با دنیا رسید و شرایط تازه‌ای که لغو تحریم‌های بین‌المللی، به‌خصوص برای صنعت قطعه‌سازی کشور و شهر تبریز به وجود آورده، صحبت از عزم انجمن قطعه‌سازان تبریز برای آوردن برند نمایشگاهی بین‌المللی اتومکانیکا به تبریز به میان آمد. پایدار با تاکید بر پتانسیل‌های صنعتی و نمایشگاهی بالای شهر تبریز، مصرانه بر این باور است که این شهر توان میزبانی اتومکانیکا را دارد. محقق شدن ایده اتومکانیکا تبریز نه‌تنها سکوی پرتابی برای صنعت قطعه‌سازی این شهر و برقراری ارتباط گسست‌ناپذیر قطعه‌سازان پرشمار آن با حرفه‌ای‌ترین‌های این صنعت در سطح جهانی خواهد بود، بلکه به‌واسطه حضور برندهای بین‌المللی در این ‌رویداد، محل نمایش پتانسیل‌های بالای صنایع کشور در سطح جهانی نیز خواهد بود و در بخش‌های متعددی، از صنعت و تولید گرفته تا توریسم و گردشگری صنعتی، جذب سرمایه‌های خارجی و ارزآوری به کشور را در پی خواهد داشت.
پایدار تحقق این مهم را اولین قدم جدی در راستای زنده نگه‌داشتن صنعت قطعه‌سازی کشور می‌داند و معتقد است:«حرکت را از جایی باید شروع کرد. همگی باید برای زنده نگه‌داشتن این صنعت تلاش کنیم و این امر، جز با همت و مساعدت همه بخش‌های دولتی و کشوری محقق نخواهد شد. مطمئن هستم ایران کشوری است که می‌تواند خود را در بین 20 کشور صنعتی دنیا مطرح کند.»

هدف افزایش 30 درصدی صادرات برای قدیمی‌ترین قطعه‌ساز غرب کشور

به گفته مدیرعاملش، قدیمی‌ترین قطعه‌ساز غرب کشور است و داخلی‌سازی اولین قطعه تراکتور تولید شده در ایران را در کارنامه 45 ساله فعالیت‌های خود دارد.
حسین عبدی، قائم‌مقام مدیرعامل گروه تولیدی مسماری می‌گوید: این شرکت بیش از 100 نوع قطعه تراکتور را داخلی‌سازی کرده که در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، جلوگیری از خروج ارز برای تامین این قطعات از خارج از کشور را نیز به همراه داشته است. آخرین قطعه داخلی‌سازی شده توسط این گروه هم که به گفته عبدی، از خروج بالغ بر 3 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده، صندلی تراکتور است که انحصارا توسط این شرکت ساخته می‌شود.
گروه مسماری در کنار تولید داخل، در صادرات نیز حضور فعال دارد و در حال حاضر، به افغانستان، عراق و سوریه قطعه تراکتور صادر می‌کند. صادرات این شرکت تا پایان سال گذشته، افزایش 17 درصدی داشته اما تا پایان سال جاری، رشد 30 درصدی صادرات هدف‌گذاری شده که عبدی در کنار محکم کردن جای پای گروه مسماری در بازارهای فعلی، ورود به بازارهای تازه را نیز برای رسیدن به این مهم، بسیار ضروری می‌داند و به گفته وی در حال حاضر پاکستان و گرجستان بازارهایی هستند که برای ورود به آنها هدف‌گذاری شده است.
گروه مسماری جدای از بخشی مجزا که برای تولید پنل‌های خورشیدی دارد، دارای 3 شرکت در زمینه تولید قطعات تراکتور و خودرو و توزیع آنهاست‌ و به‌واسطه شبکه فروش گسترده‌ای که از 400 نمایندگی در سراسر کشور تشکیل یافته، بخش توزیع این گروه در کنار حضور قدرتمند در شبکه فروش قطعات کشور، محصولات 90 درصد تولیدکنندگان تبریزی را نیز در این شبکه توزیع می‌کند.

مدیرعامل آریا‌کیان‌سپهر: می‌توانیم در تولید از بسیاری کشورها پیشی بگیریم
آریا‌کیان‌سپهر از معدود شرکت‌هایی است که در زمینه تامین جلوبندی با ایران‌خودرو همکاری دارد و به‌عنوان اولین و تنها ارتقا‌دهنده سطح فناوری سیبک در کشور، موفق به دریافت لوح تقدیر از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور شده است. احد کمالی، مدیرعامل شرکت آریاکیان‌سپهر در خصوص حضور در اتومکانیکای استانبول 2016 می‌گوید: «باور داریم که می‌توانیم از بسیاری از کشورها در رابطه با تولید پیشی بگیریم و برای تثبیت باور شخصی بر این مهم، در این ‌رویداد بزرگ صنعت قطعه‌سازی دنیا شرکت کرده‌ایم.»
آریاکیان ‌سپهر که در سال 1385 تاسیس شده، به فاصله یک سال موفق به کسب نشان استاندارد ایران شده و دریافت نشان حمایت ملی ایران، نشان کیفیت طلایی، انتخاب به‌عنوان واحد نمونه کشوری از طرف وزارت صنایع و انتخاب به‌عنوان واحد نمونه کیفی از طرف موسسه استاندارد را در ویترین افتخارات خود دارد. مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه این شرکت تا 2سال پیش سیبک‌های سمند را به ارمنستان صادر می‌کرده، گشایش‌هایی که در شرایط پسابرجام برای صنعت قطعه‌سازی کشور به وجود آمده را امیدوارکننده می‌داند و به‌واسطه کسب ISO TS و استانداردهای ISO 18001 و ISO 14001 از موسسه معتبر DQS آلمان، مطمئن است به‌واسطه قرارداد تازه ‌ایران خودرو و پژو، سهم خوبی از صادرات قطعات به بازارهای هدف این قرارداد خواهد داشت.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
      آرشیو

      دانلود با کیفیت