گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نقش جهان پارس

شهر آفتاب سبزترین نمایشگاه جهان

عصر نمایشگاه- نمایشگاه شهر آفتاب را یکی از بزرگترین پروژه‌هایی می‌دانند که تاکنون در کشور به اجرا درآمده است. اما بزرگی و عظمت تنها ویژگی‌های این پروژه نیستند؛ نمایشگاه شهر آفتاب از نظر استانداردهای روز دنیا نیز پیشتاز و کم نظیر است.

شهر آفتاب سبزترین نمایشگاه جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، بدون شک نظارت بر حسن اجرای این پروژه کار دشواری است که تنها از عهده یک مجموعه کارآمد و باتجربه برمی‌آید.  شرکت مهندسین مشاور نقش جهان پارس که از کارنامه خوبی در زمینه نظارت بر پروژه‌های بزرگ و پیشرو برخوردارست، وظیفه نظارت بر اجرای پروژه شهر آفتاب را به عهده دارد. در گفت‌وگوی کوتاهی با مهندس حمید میرمیران مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نقش جهان پارس، نظر وی را درباره نمایشگاه شهر آفتاب جویا شدیم. متن حاضر حاصل این گفت‌وگوست.

    لطفا درباره ورود به پروژه نمایشگاه شهر آفتاب بفرمایید.
    خداوند را شاکرم که توفیق حاصل شد با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌های مالی قادر به راه‌اندازی نمایشگاه شدیم. البته نیل به این امر بدون مساعدت‌های شورای شهر و شهردار محترم تهران جناب دکتر محمد قالیباف امکان پذیر نبود. در دولت قبلی به واسطه درگیری‌های موجود با شهرداری موفق به پیشبرد کار نبودیم ولی در سال‌های اخیر با دستاوردهای خوبی مواجه بودیم و دولت هم تمایل زیادی برای به کارگیری ساختمان نمایشگاه دارد. هزینه‌ای که برای راه‌اندازی و بهره‌برداری آن تخمین زده‌ایم، مبلغی قریب به هزار میلیارد تومان است و قاعدتا این مبلغ برای دولتی که جمعا برای پروژه‌های عمرانی 10 میلیارد تومان در نظر می‌گیرد، سنگین و هنگفت است.
    ما به اتفاق مدیرعامل محترم شرکت جی ام پی که مشاور امین فیفا به شمار می‌روند و قادر به ساخت، تجهیز و نوسازی ورزشگاه‌های سرپوشیده هستند و شرکتی هم که تحت عنوان اس پی پی دارند، متولی ساخت نمایشگاه شدیم و روند شکل گیری نمایشگاه به این صورت بود که ایشان با مشاهده ورزشگاه آزادی ابراز کردند که ساخت مجموعه‌ای با این عظمت و استاندارد در این زمان غیر ممکن است، در نتیجه لب به تحسین گشودند و در ادامه گفتند که می‌توان ورزشگاه آزادی را جزو مجموعه‌های عظیم و زیبا برشمرد و از آنجایی که ایشان پیشینه درخشانی در ساخت ورزشگاه‌های معتبر در جهان دارند، این حرف‌ها قوت قلبی برای ما به شمار می‌رفت.
    آیا شرکت نقش جهان پارس پروژه دیگری هم در دست دارد؟
    جمعا ما متولی ساخت دو مجموعه نمایشگاه و مرکز اجتماعی عباس آباد شهر تهران هستیم. مجموعه اخیر هم از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار است و البته برای نهایی سازی پروژه تپه‌های عباس آباد با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم. به عنوان مثال دوستان خواهان تخصیص پنج میلیون متر مربع از این اراضی به فعالیت‌های تجاری بودند و همین که قادر به حفظ فضای سبز آن بودیم و از فعالیت‌های تجاری آنها ممانعت به عمل آوردیم از جمله افتخارات ما به شمار می‌رود و از جمله فضاهایی هم که پیرامون تپه عباس آباد تعبیه کردیم، می‌توان به رستوران‌های زنجیره‌ای، باغ کتاب، میدان فرهنگ، کتابخانه ملی و فرهنگستان اشاره کرد. در بازدیدی که دو تن از معتبرترین روسای نمایشگاه بین‌المللی آلمان از نمایشگاه ما به عمل آوردند، اعلام کردند که اگر درصدد ساخت نمایشگاه در آلمان باشند، مطمئنا همین استاندارد و نحوه ساخت را عینا نمونه برداری خواهند کرد زیرا تمامی استانداردهای لازم را در سطح بین‌المللی دارا هستند و دوستان دیگری هم که از کشور آلمان از نمایشگاه بازدید کردند، همین نظر را داشتند. نمای بیرونی ساختمان از صلابت خوبی برخوردار است و اینک در شرف تجهیز نمای داخلی آن هستیم چرا که پرداختن به فضای داخلی به همان میزان که نمای بیرونی مهم است، حائز اهمیت است و من به عنوان سازنده نمایشگاه شهر آفتاب معترف هستم که از جی ام پی درس‌های زیادی گرفته‌ام.
    علت گستردگی فضای نمایشگاه شهر آفتاب چیست؟
    در ابتدا باید تاکید کنم که مجموعه چهار باغ که در نمایشگاه شهر آفتاب تعبیه کردیم، به نوعی برای جلوگیری از  تداخل و تزاحم اشخاصی است که برای بازدید به نمایشگاه آمدند و کسانی که برای تفرج آمدند ودوستانی هم که از آلمان آمدند، ابراز کردند که نمایشگاه شهر آفتاب سبزترین نمایشگاه جهان است و سرسبزی و طراوت یکی از مشخصه‌های شهر آفتاب به شمار می‌رود یعنی با این کار برای بازدیدکنندگان هم فضای سبز و هم رفاه عمومی را در نظر گرفته‌ایم و فاضلابی هم که تعبیه کردیم یکی از مدرن‌ترین فاضلاب‌های جهان به شمار می‌رود چرا که پس از بازیافت و تصفیه آب فاضلاب، از همین آب برای آبیاری فضای سبز نمایشگاه استفاده می‌کنیم و پسماند آن را هم برای کود به کار می‌گیریم.
    در مجموع علت گستردگی فضای سبز به کار رفته در نمایشگاه تمایل مردم ایران به تفرج است. در واقع ارزش افزوده‌ای که در حواشی نمایشگاه همانند هتل و مراکز تجاری به کار گرفتیم، منجر به ارتقای سطح این اراضی شده است. توسعه نمایشگاه را توسعه خطی پیش‌بینی کرده‌ایم یعنی فارغ از چهار باغ که مرکز نمایشگاه به شمار می‌رود و در واقع فارغ از سه سالنی که در نمایشگاه به کار گرفتیم درصدد ساخت چهار تا دوقلوی(سالن) دیگر هستیم و عملی سازی این امر مستلزم تخصیص 60 میلیارد بودجه است و چهار تا هم سالن یک قلو داریم که آن هم نیازمند تخصیص 30 میلیارد تومان است که جمعا مبلغ 120 میلیارد نیازمندیم تا افق طرح نمایشگاه را عملی کنیم و کل این مبلغ تنها جوابگوی فضای نمایشگاه می‌باشد یعنی هزینه ساخت سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و... را در نظر نگرفتیم و هدف از عنوان کردن مشکلات فوق این است که مشکلات عدیده‌ای که سر راهمان بوده است را  خاطرنشان کنیم. البته در این میان، بسیاری از اتحادیه‌ها حاضر شدند که هزینه ساخت باقی نمایشگاه را متقبل شوند ولی مشروط بر اینکه به طور دائم آن فضا را در اختیار داشته باشند.
    آیا تا به حال پروژه نمایشگاه شهر آفتاب منتقدی هم داشته است؟
    تا به حال با استقبال خوبی مواجه شده‌ایم و انتقاد چندانی که پروژه را زیر سوال ببرد، نداشتیم. حتی با دعوت از کارشناسان خواستار ارزیابی نمایشگاه شدیم که همه در مدرن و استاندارد بودن نمایشگاه اتفاق نظر داشتند و تنها چالشی که ما را تهدید می‌کرد ترافیک حاصل از تردد مراجعین بود که با توجه به اتصال به اتوبان‌های آزادگان، کمربندی تهران، محور خلیج فارس و اتوبان ساوه این مشکل هم در شرف رفع شدن است و شهر آفتاب نه به منزله مکانی که محل تجمع و سکونت انسان‌ها به طور دائمی باشد، بلکه در واقع مجموعه‌ای است با محوریت حرم حضرت امام خمینی که تمام مراکز در مقیاس کلانشهر در اینجا وجود دارد همانند دانشگاه، بیمارستان و ورزشگاه.
    این نکته را  هم در نظر بگیرید که در حال رجعت از یک ترافیک شخصی محور به ترافیک حمل و نقل عمومی محور هستیم و بیشتر ترددها را به مترو موکول کردیم و قاعدتا با توجه به تعبیه مترو برای شهر آفتاب جهت سهل الوصل نمودن ترددهای بازدیدکنندگان اهتمام لازم را به عمل آورده‌ایم.
    آیا تعداد پارکینگ‌هایی که لحاظ کردید برای همه غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان کافی است؟
    با توجه به وجود وسایل حمل و نقل عمومی مطمئن هستم که حتی غرفه‌دارها تمایل بیشتری به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارند و اگر ترافیک‌های موجود را در ابتدای روز در نظر بگیرید، متوجه این مسئله می‌شوید که این کار منطقی است و با احتساب مراجعینی که در روز مقرر برپایی نمایشگاه قرار است بیایند، متوجه  می‌شوید که تردد حضار با وسایل حمل و نقل عمومی منطقی‌تر است.
    ما برای نمایشگاه پارکینگ بزرگی در نظر گرفتیم ولی احساس می‌کنم با توجه به پیشرفت روز افزون وسایل حمل و نقل عمومی احتیاج چندانی به خودروهای شخصی نداریم.
    علت تعبیه سقف بلند برای نمایشگاه چیست‌؟
    با توجه به نوع سازه، سقف نمایشگاه ما که مدور است، ارتفاعش از سطح زمین قریب به 20 متر است و سالن‌های دیگر ما با توجه به طرح نمادینی که برای سقفش در نظر گرفتیم، ارتفاعش از سطح زمین تا 30 متر هم ممکن است برسد. در اینجا بحث ظرف و مظروف هم مطرح است. به عنوان مثال در نظر بگیرید که برای نمایشگاه صنعت قایقرانی، متولیان و غرفه‌داران برای وارد کردن قایق‌ها به همراه بادبان نیازمند فضایی فراخ بالاخص سقف‌هایی مرتفع هستند. پس ممکن بود اگر سقف‌ها را مسطح در نظر می‌گرفتیم ارتفاعش نهایتا به 14 متر برسد. بنابراین ما  قوس‌ها را به اقتضای سازه و مظروفی که قرار است در نمایشگاه به نمایش درآید، در نظر گرفتیم. حتی درب‌هایی برای نمایشگاه تعبیه کردیم که داوطلبان حضور در نمایشگاه قادر به آوردن وسایل حمل و نقل بزرگ از جمله اتوبوس و کامیون هستند. در چنین شرایطی اگر درصدد مهیاسازی نمایشگاه کتاب باشیم، می‌توانیم کتاب‌ها را با وسایل حمل و نقل عظیم الجثه‌ای همانند کامیون وارد نمایشگاه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت