بخش نخست

توسعه صادرات از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای موثر و رایج تبلیغ و توسعه فروش هستند که به‌عنوان یکی از اهرم‌های اصلی ارگان‌های مسئول توسعه صادرات به شمار می‌روند. صرف‌نظر از محتوی و محل برگزاری و مشخصات فیزیکی، هدف هر نمایشگاه، معرفی و ایجاد شناخت در مورد کالا یا خدمات مشخص از طرف تولیدکننده ‌یا عرضه‌کننده به مصرف‌کننده و خریدار و وقوع فعل خرید به صورت عقد قرارداد و یا فروش مستقیم است.

توسعه صادرات از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، انواع نمایشگاه‌ها، بسته به اهداف خود می‌توانند بخشی از کار و یا همه آن را بر‌عهده داشته باشند. شرایط اقتصادی فعلی جهان و محدودیت‌های موجود در منابع مالی، هر روز مسئولیت نمایشگاه‌ها و نقش آنها در توسعه فعالیت‌های اقتصادی را سنگین‌تر می‌کند و این رشته را به صورت یک حرفه تخصصی مطرح می‌سازد و بدیهی است که یکی از خصوصیات تخصص، آموزش دائمی و ارتقای دانش متخصص است. نمونه‌های بسیار برجسته نمایشگاه‌ها را در کشورهای اروپایی و ژاپن و به صورت نمایشگاه‌های سالانه تخصصی می‌توان مشاهده کرد و به خاطر تخصصی‌شدن کار، بخش‌های مستقل حتی به صورت شرکت‌های سهامی با امکانات و تجهیزات مشخص، به صورت مستمر در حال برنامه‌ریزی و اجرای اینگونه نمایشگاه‌ها هستند و این در حالی است که با وجود سابقه طولانی فعالیت‌های نمایشگاهی در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، به علت نبود برنامه‌ریزی و هدفمند‌بودن اینگونه فعالیت‌ها، تاکنون نتایج مطلوبی حاصل نشده است. دلایل این امر را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:
    - نبود سیاست مدون و مشخص در امر برگزاری نمایشگاه‌ها در ارتباط با اهداف ملی توسعه اقتصادی
    - عدم برخورداری مسئولان نمایشگاهی اینگونه کشورها از آموزش کافی و مستمر تخصصی در این زمینه
    - نبود مکانیسم‌های ارزیابی واقع‌بینانه از نتایج فعالیت‌های نمایشگاهی
    - نبود ارتباط منطقی و موثر بین سازمان‌ها و نهادهای مشمول تجارت خارجی کشورهای فوق‌الذکر با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی در سطح جهان
    - اعمال سلیقه و نظرات شخصی مسئولان بلندپایه اینگونه کشورها در امر برگزاری نمایشگاه‌ها و نادیده گرفتن تخصصی‌بودن فعالیت‌ها توسط آنها
    - گرایش به کسب درآمدهای کوتاه‌مدت به بهای از دست دادن فرصت‌های مهم حضور طولانی و مستمر در بازار کشورهای دیگر
    - برتری دادن فعالیت‌های فیزیکی نمایشگاهی (فعالیت‌های سخت‌افزاری) به مطالعات و زمینه‌های کیفی آن و مطالعات و تحقیقات اقتصادی (سیستم‌های نرم‌افزاری) و نبود ارتباط ارگانیک بین سازمان‌ها و واحدهای مختلف.
    نمایشگاه صنعت است
    شاید تا چندین سال پیش، صنعت را به معنی ملموس آن یعنی تغییر شکل مواد اولیه و تبدیل آنها به وسایلی که بشر بتواند در زندگی روزمره از آنها استفاده کند، می‌شناختند، در حالی که امروزه کلیه تکنیک‌های مدیریتی و نرم‌افزاری که بتواند با استفاده از وسایل و ابزار لازم و بهره‌گیری از نظر سازنده، درآمدزایی کند نیز صنعت شناخته می‌شود. در غرب چند دهه‌ای است که این حقیقت به اثبات رسیده به طوری که کشورهای اروپایی و آمریکایی با سود جستن از روش‌های ویژه‌ای که صنعت نمایشگاهی را همچنان پویا نگه می‌دارد، سالانه میلیاردها دلار به دست می‌آورند.
    از سوی دیگر با به‌کارگیری صحیح نمایشگاه‌ها می‌توان در دو دوره رونق و رکود، رشد تصاعدی اقتصاد در دوره رونق و حرکت به سوی رونق در دوره رکود را باعث شد. بدیهی است انجام این مهم بدون تجهیز شدن به دانشی پیشرفته در این زمینه خاص امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا با تغییرات و تحولات تدریجی جهان که سیاستگذاری‌های جدیدی را می‌طلبد، اقتصاد نیز به تبع سیاست‌، دگرگونی‌های روبنایی و در پاره‌ای از موارد زیربنایی پیدا می‌کند که این تحولات روی همه صنایع از جمله نمایشگاه‌ها اثرات شگرفی می‌گذارد؛ در نتیجه به‌کارگیری روش‌های سنتی و غیرمتحول در این زمینه‌های خاص نه تنها کارساز نخواهد بود بلکه گاهی اوقات اثرات تخریبی نیز خواهد داشت.
    از سویی همین نمایشگاه‌ها و به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی که برپایی و برگزاری هر یک از آنها به بینشی جهانی نیازمند است، در صورتی که در چارچوب تکنولوژی مورد نیاز این صنعت شکل گیرد، خود مدرسه بزرگی خواهد بود که در راه بازآموزی افراد تحصیل‌کرده و با اطلاع و نیز آموزش و آشناسازی عامه مردم به علوم و فنون و صنایع و کاربردها، نقشی بسیار باارزش و غیرقابل انکارخواهد داشت. تشکیل هر نمایشگاهی به افزایش دانش و شناخت بازدیدکنندگان کمک می‌کند. اینگونه رویدادها که در حقیقت از پدیده‌های قرن بیستم و قرن حاضر به حساب می‌آیند، باعث می‌شوند جوامعی غنی‌تر به وجود آیند زیرا ارائه تکنیک‌ها و پدیده‌های جدید، تکامل تدریجی افکار بازدیدکنندگان را باعث خواهد شد و نه‌تنها در تقویت فرهنگ جامعه موثرند بلکه در آفرینش فرهنگ‌های جدید نیز خواهند توانست نقشی سازنده را ایفا کنند؛ در اینگونه رویدادها اگر تکنیک‌های تازه و پدیده‌های جدید عرضه شود، بدیهی است که با خود فرهنگی جدید را به ارمغان خواهد آورد و دستاوردهای پیشرو منبعث از طرز تفکر نو در حد خود فرهنگ‌ساز آینده خواهد بود.
    اثرات اقتصادی نمایشگاه‌ها
    ‌ افزایش حجم مبادلات بازرگانی خارجی
    گسترش ابعاد بازرگانی خارجی نیاز به تلاش سازنده و کوشش پیگیر دارد و بدیهی است که افزایش مبادلات تجاری در سطح بین‌الملل در مقیاس وسیع موجبات رونق و شکوفایی اقتصادی کشورها را فراهم می‌کند.
    بدون تردید، تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی به عنوان عامل مهم برقراری ارتباط نزدیک‌تر میان بازارهای جهان به توسعه بازرگانی کشورهایی که در برپایی یک نمایشگاه بین‌المللی با یکدیگر مشارکت می‌کنند، کمک شایان توجهی می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت نمایشگاه‌های بین‌المللی که در رشته‌های صنایع، کشاورزی و خدمات بازرگانی و فنی مهندسی در کشورهای جهان برگزار می‌شوند، مراکز توسعه مبادلات بازرگانی به‌شمار می‌روند، چه اینگونه نمایشگاه‌ها به ویژه از دیدگاه صادرات کالا بهترین فرصت‌ها را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌آورند تا کالاها و خدمات مختلف خود را به بازدیدکنندگان و خریداران بالقوه و بالفعل بشناسانند و برای اینگونه کالاها و خدمات به بهترین طریق ممکن بازاریابی کنند و به این طریق بازار فروش خود را توسعه دهند.
    همکاری‌های اقتصادی
    از نتایج بسیار مهم دیگر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی، عقد قرارداد‌های عمده و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بخش‌های دولتی و خصوصی کشور برگزارکننده نمایشگاه و کشورها و موسسات بین‌المللی شرکت‌کننده است که در مقیاس قابل توجهی بر روابط خارجی کشورها تاثیری مثبت می‌گذارد.
    بالا رفتن سطح تولیدات و ازدیاد درآمد عمومی
    نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی در بالا رفتن سطح تولیدات و ازدیاد درآمد عمومی که از نتایج جنبی آن است، نقش ویژه‌ای را بازی می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که در طول برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بین موسسات شرکت‌کننده و کشورهای مشارکت‌کننده صورت می‌گیرد، آغازی است برای به وجود آمدن واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در داخل کشورها که طبیعتا اشتغال بیشتر و درآمد افزون‌تر را برای مردم بومی با خود به ارمغان خواهد آورد. از سوی دیگر، با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا، ازدیاد کارگاه‌های تولیدی فعال در زمینه‌های مختلف در برقراری نظام اقتصادی کشورها و تثبیت و تحکیم هرچه بیشتر این نظام نیز تاثیر نیکویی بر جا خواهد گذاشت و نوسانات احتمالی در این خصوص را متعادل خواهد کرد.
    ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بیــن‌الــمللـی
    مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در آن کلیه صاحبان صنایع و موسسات صادراتی کشورها در یک جا جمع می‌شوند تا صنایع و کالاهای خود را در معرض دیدار عموم قرار دهند و همچنین واحدهای تولیدی، آخرین دستاوردهای صنعتی و سنتی و خدمات فنی و مهندسی خود را به نمایش می‌گذارند، نوعی رقابت را بین تولیدکنندگان به وجود می‌آورد و آنها را تشویق می‌کند با توجه به تکنولوژی مدرن کشورها و استانداردهای بین‌المللی به منظور تولید بیشتر و بالا بردن کیفیت کالاها، فعالیت‌های خود را بیشتر گسترش دهند و این یکی از عوامل به وجود آمدن کارگاه‌های متعدد تولیدی است که در نتیجه آن در ایجاد رقابت‌های سالم در بازارهای داخلی و بین‌المللی موثر واقع می‌شود و به این ترتیب مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در کشورهایی که مستعد برای خرید کالا‌های مخصوص چه صنعتی و چه سنتی باشند، ضروری است زیرا این کار خود یک نوع تبلیغ موثر در معرفی کالا‌ها به شمار می‌رود.
    نمایشگاه‌های بین‌المللی را می‌توان وسیله‌ای بسیار موثر برای آموزش بازرگانان یک کشور و آشنایی آنها با محصولات و تولیدات مشابه سایر کشورها دانست؛ این نمایشگاه‌ها به صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه امکان می‌دهد تا با دید کامل در مورد کالاهای صادراتی خود بررسی بیشتری کنند و با مقایسه صنایع و کالاها از نظر نوع کالا، حجم، کیفیت، قیمت و همچنین انتخاب خریدار و نوع کالا‌های مشابه که بیشتر مورد تقاضای خریداران است، در مورد صنایع و تولیدات، تجدیدنظر کنند؛ در این زمینه رقابت‌هایی بین کلیه تولیدکنندگان به وجود می‌آید که بر بازارهای جهان اثر خواهد گذاشت؛ از سوی دیگر تشکیل اینگونه نمایشگاه‌ها در هر کشوری به صاحبان صنایع آن کشور فرصت می‌دهد تا فعالیت‌های خود را در زمینه بازرگانی خارجی ارزیابی کنند؛ اینگونه نمایشگاه‌ها علاوه بر اثری که بر بالا رفتن سطح تولید می‌گذارد، انگیزه‌ای برای توسعه واحدهای تولیدی کشور برگزارکننده نمایشگاه‌ها نیز خواهند بود.
    مبادله اطلاعات و دانش فنی
    امروزه نمایشگاه‌های بین‌المللی اهداف وسیع‌تری را دنبال می‌کنند و تنها به برآوردن نیاز مصرف‌کنندگان و مبادلات کالا و خدمات محدود نمی‌شوند، بلکه اینگونه رویدادها محل مبادله اطلاعات و دانش و آشنایی با تکنیک و قدرت و حجم و تنوع تولیدات کشورهای مختلف جهان هستند و فرصتی را فراهم می‌آورند تا امکانات پیشرفت‌های دنیا و سهم هر کشور در تکوین این پیشرفت‌ها در معرض دیدار و آگاهی عموم قرار گیرد.
    نمایشگاه‌ها یکی از ارکان مهم مبادله اطلاعات و آگاهی‌های بازرگانی و صنعتی هستند که در این زمینه، به خصوص تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورها را با استانداردهای بین‌المللی کالاها و بهای عرضه شده محصولات مشابه آشنا خواهد کرد و آنان را قادر می‌سازد تا با رعایت اصول فوق بتوانند با صنایع خارجی در بازاریابی جهانی به رقابت برخیزند و امکانات لازم را جهت گسترش تولیدات و بالا بردن کیفیت کالاهای خود فراهم کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نمایشگاه‌های بین‌المللی در حقیقت وسیله‌ای برای برقراری ارتباط میان کارشناسان صنعتی، بازرگانان، صاحبان صنایع و محققان هستند و اینگونه افراد از نمایشگاه‌ها به منظور حصول اطلاع از آخرین تحولات و پیشرفت‌های صنعتی و پژوهش‌های علمی استفاده کامل خواهند برد.
    به همین جهت ضمن تشکیل نمایشگاه‌ها، کشور برگزارکننده نمایشگاه و یا برخی‌ شرکت‌کنندگان برای ارائه تحولات صنعتی و پیشرفت‌هایی که در تکنیک و استفاده از تکنولوژی مدرن در ساخت کالاها به‌دست آورده‌اند، کنفرانس‌هایی را برگزار خواهند کرد و در آن به بحث و تبادل نظر و نمایش فیلم‌هایی در زمینه نحوه تولید و طرز کاربرد مصنوعات و کالاهای عرضه شده خواهند پرداخت. برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها در بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و صنعتی بسیاری از شرکت‌کنندگان، خاصه کارشناسان فنی و صاحبان صنعت بسیار مفید خواهد بود.
    تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی در حقیقت پلی است که میان آگاهی‌های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان زده می‌شود و برپایی اینگونه رویدادها موجب می‌شود که صرف‌نظر از تماس مستقیم صاحبان صنایع تولیدی جهان و معرفی کالاهای صنعتی کشورها که قابل صدور به بازارهای بین‌المللی هستند، آخرین تحولات تکنولوژیک و صنعتی و علمی جهان نیز در معرض مطالعه و قضاوت صاحبان صنایع و بلند‌پایگان کشورها قرار گیرد.
    انتقال تکنولوژی
    شاید قویا بتوان ادعا کرد که مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی یکی از عوامل مهم انتقال تکنولوژی به صنعتگران مستعد کشورها‌ست زیرا‌:
    - کشورهای صنعتی معمولا از نمایش آخرین تکنیک‌های پیشرفته جهانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای در حال توسعه و جهان سوم خودداری می‌کنند
    - اینگونه تکنیک‌ها در دیگر کشورهای پیشرفته به نمایش در می‌آیند
    - قدرت برتر صنعتی خود را به رخ رقبای هم سطح خود می‌کشند
    - میدان مناسبی برای رقابت‌های تکنولوژیک به وجود می‌آورند
    - کارشناسان و صنعتگران باهوش می‌توانند با دقت نظر در کالاهای صنعتی پیشرفته ارائه شده در اینگونه نمایشگاه‌ها به نکات فنی پیچیده آگاهی یابند
    - نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور برای صادرکنندگان نیز فرصت مناسبی را پیش می‌آورند تا ضمن ارائه محصولات و تولیدات خود به بازدید از غرفه‌های دیگر کشورها و موسسات بین‌المللی که کالاهای مشابه را ارائه کرده‌اند، بپردازند و با آخرین طرح‌ها و تکنیک‌های تولید نهایی آشنا شوند.
    نمایشگاه مهم‌ترین عامل ارتباطات بین‌المللی
    دهه 90 قرن بیستم دهه ارتباطات نامیده شده است و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ارتباطات بین‌المللی با استفاده از وسایل مدرن از مشخصه‌های قرن بیست و یکم خواهد بود. در چنین دوران تعیین‌کننده‌ای، کشورها هر چقدر هم که پیشرفته باشند بدون برقراری ارتباط با کشورهای دیگر نخواهند توانست حتی موجودیت خود را حفظ کنند؛ در اقتصاد نیز ارتباطات نقشی بسیار تعیین‌کننده دارند. یک کشور خریدار بدون آگاهی از دستاوردهای کشور دیگر قادر به خرید آنها نخواهد بود. در شرایط کنونی، ارتباطات، حاکمیتی نسبتا مطلق بر روابط اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد و این واقعیت به عنوان یک اصل اساسی توسط کشورها پذیرفته شده است. در این خصوص می‌توان ادعا کرد که به کمک نمایشگاه‌ها و به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی به راحتی می‌توان برای کالاهای موردنظر به بازاریابی پرداخت و تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی را معامله کرد؛ با مشارکت در چنین نمایشگاه‌هایی که بالطبع مذاکرات گوناگون تجاری را با خود به همراه خواهد داشت، به‌سادگی می‌توان به خریداران عمده دست یافت و فروشندگان احتیاجات کشور را شناخت؛ اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی تا به آنجاست که بدون شرکت در اینگونه رویدادها، حتی با امضای پروتکل‌ها و یادداشت‌های تفاهم معتبر نیز نمی‌توان به داد و ستد کالا اقدام کرد و در صورت برخورداری از دوستی‌های عمیق با کشورهای دیگر نیز بدون عقد قراردادهای تجاری به صدور کالا و خدمات دست یازید.
    البته لازم به ذکر است که نتایج یک نمایشگاه موفق در بلندمدت پدیدار می‌شود یعنی اینکه با آشنایی یک خریدار و یک فروشنده که از وسیله ارتباطی نمایشگاه‌ها سود برده‌اند، بین طرفین، سال‌های متمادی خرید و فروش صورت می‌گیرد.
    نمایشگاه‌های بین‌المللی مهم‌ترین بازوی صادرات کالا‌ها
    تردیدی وجود ندارد که برای توسعه صادرات کالاها ضروری است فعالیت‌های چندبعدی از قبیل انجام مطالعات عمیق در اقتصاد بین‌الملل، روند توسعه تجارت بین کشورها، شناسایی اقتصادهای موازی و مکمل، شناخت بازارهای صادراتی و معرفی این بازارها به صادرکنندگان بالقوه و بالفعل، ارائه آمار و ارقام و گزارش‌های تحلیلی و برپایی کنفرانس‌ها و سمینارهای تخصصی دقیق باید صورت گیرد به طوری که متقاضیان صادرات کالاهای غیرنفتی به طور مداوم و مستمر در جریان آخرین تحولات بازارهای بین‌المللی قرار گیرند و روند فعالیت‌های صادراتی خود را در چارچوب اطلاعات مکتسبه تصحیح کنند و از این طریق به توسعه کمی و کیفی صادرات دست یابند. ولی در نهایت باید گفت که در صورت برپایی یک نمایشگاه اختصاصی جامع و با درنظر گرفتن کلیه جوانب اهداف چندبعدی اینگونه نمایشگاه‌ها و یا مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی متناسب با کالاهای صادراتی کشور به راحتی می‌توانیم از یک ابزار بسیار موثر توسعه صادرات بهره‌مند شویم و به نسبت بزرگی یا کوچکی آن نمایشگاه و قدرت اقتصادی کشور میزبان و توانایی خرید مردم آن کشور در هر مرحله به افزایش پتانسیل صادراتی اقدام کنیم و پس از چند سال رقم کل صادرات را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.
    راه فوق‌الذکر را کشورهای دیگر در چند دهه اخیر طی کرده‌اند به طوری که در حال حاضر، نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان دگرگون‌کننده تجارت جهانی عمل کرده و موقعیت ممتازی را در صحنه بین‌الملل به‌دست آورده‌اند. بخشی از این موفقیت به دلیل اهمیتی است که اینگونه کشورها برای نمایشگاه‌های بین‌المللی قائلند و بخشی دیگر این حقیقت را ثابت می‌کند که چنانچه از نمایشگاه‌ها به بهترین طریق ممکن بهره‌برداری شود، به عنوان یکی از موثرترین وسایل بازاریابی می‌توان عالی‌ترین نتایج را از برگزاری آنها به‌دست آورد. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که مشارکت صحیح در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نتایج ذیل را برای شرکت‌کنندگان به ارمغان خواهد آورد:
    1- کالاهای صادراتی در معرض دیدار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
    2- مشارکت در یک نمایشگاه بین‌المللی بهترین فرصت را به دست شرکت‌کنندگان می‌دهد تا از آن طریق کالاهای خود را در عرصه رقابت‌های بین‌المللی محک بزنند.
    3- در یک نمایشگاه بین‌المللی فرصت بررسی بازار به‌دست می‌آید. با ارائه نمونه‌ای از یک تولید جدید در نمایشگاه، شرایط مناسبی برای شناساندن آن به بازدیدکنندگانی که به غرفه مراجعه می‌کنند، فراهم می‌آید و گو اینکه ممکن است در میان بازدیدکنندگان رقبایی نیز وجود داشته باشند، ولی به‌هرحال این کاری است که به خطر آن می‌ارزد.
    4- مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از موثرترین وسایل نفوذ در بازارهای جهانی است و بیشتر موسساتی که علاقه‌مند به دست آوردن بازار کشورهای همسایه و ماوراء‌بحار هستند، از این روش پیروی می‌کنند.
    5- حضور رسانه‌های گروهی در نمایشگاه (رادیو، تلویزیون و روزنامه‌های اقتصادی) به شرکت‌کنندگان فرصت می‌دهد از این رسانه‌ها به بهترین طریق ممکن استفاده کنند.
    6- در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توان با خریداران بالقوه و بالفعل به‌صورت ریشه‌ای مذاکره کرد.
    7- با توجه به تعداد زیاد بازدیدکنندگانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کنند و برای اولین بار با کالاهای جدید روبه‌رو می‌شوند، با کمی دقت و توجه هر شرکت‌کننده باهوش می‌تواند تقاضاهای بالقوه آینده را برای تولیداتش افزایش دهد.
    8- نمایشگاه یک محیط آزاد و در عین حال بی‌طرف است. در یک نمایشگاه بین‌المللی، خریدار و فروشنده در محیطی آرام با یکدیگر مذاکره می‌کنند و به نتایج شایان توجهی دست می‌یابند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت