نمایشگاه شکوه هنر درشاهرود گشایش یافت

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی 'شکوه هنر' به مناسبت نکوداشت روز موزه و هفته میراث فرهنگی با هدف شناساندن هنر تکوک یا ریتون های باستانی ایران جمعه شب در موزه شاهرود گشایش یافت.

نمایشگاه شکوه هنر درشاهرود گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا, تکوک  ها به ظروف تجملی اطلاق می شود که در دوران کهن به شکل جانوران مختلف ساخته می شدند و به طور معمول به شکل آوند بوده و برای نوشیدن مایعات در آیین های مذهبی و درباری استفاده می شدند.

    براساس یافته های باستان شناسی هنر تکوک یا ریتون سازی حدود 6هزار سال قدمت دارد ، این هنر
    در طول دوران حکومت مادها پیشرفت بسیارکرد و در دوران هخامنشیان به اوج خود رسید.
    یونانیان این هنر را از ایرانیان تقلید کرده و نام آن را ریتون گذاشتند.
    در میان تکوک های موجود ، آثار کشف شده در کلاردشت اهمیت زیادی دارد همچنین تکوک های سفالی کشف شده در 'تپه مارلیک ' و ' تپه سیلک ' برتری این هنر ایرانی را بر جهانیان نمایان ساخته است .
    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود جمعه شب در حاشیه آیین گشایش این نمایشگاه هدف از برگزاری آن را آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با پیشینه هنر سفالگری در استان سمنان و شهرستان شاهرود دانست و افزود: این نمایشگاه از آن جهت که دوره ای از تاریخ سفالگری کشور را به نمایش می گذارد، می تواند از جنبه زیباشناختی نیز مورد توجه استادان و دانشجویان هنرهای تجسمی قرار گیرد.
    حمیدرضا حسنی اضافه کرد: در نمایشگاه شکوه هنر، تکوک های سفالینه دوره های مختلف تاریخی، از 28 اردیبهشت تا سوم خرداد در موزه شاهرود برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته می شوند .
    وی یادآور شد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه آوند آذین شامل مجموعه آینه، قاب و قلمدان با نقش های مینیاتور دوره قاجار در موزه عرفان شرق بسطام و نمایشگاه تصاویر مربوط به دوره قاجار در محل ایوان الجایتو مجموعه تاریخی بسطام برپا می شود.
    همچنین اجرای نقالی بهاره جهان دوست، هنرمند برجسته کشور و اجرای موسیقی مقامی با حضور محمود احراری از خراسان رضوی از جمله دیگر بخش های برنامه گشایش این نمایشگاه بود.
    موزه شاهرود در ساختمان بلدیه قدیم این شهر در 2 طبقه قرار گرفته است. این موزه شامل 2 بخش باستان شناسی و مردم شناسی است.
    شهرستان شاهرود 148 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که از این تعداد 63 بنا، 73 تپه و محوطه تاریخی و 11 اثر معنوی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت