نمایشگاه بین المللی قرآن افتتاح شد

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسابقات قرآنی را پل ارتباطی ایران و جهان اسلام است دانست و گفت: در ۴۰ سال گذشته ۳۸ هزار عنوان کتاب در حوزه قرآن چاپ شده است.

نمایشگاه بین المللی قرآن افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسکانیوز، سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن، گفت: جریان ها و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش های دینی، اجتماعی، سیاسی در قرون اخیر با قران آغاز شد و ایران مفتخر است که رهبران آن انقلاب اسلامی را با قرآن آغاز کردند.

    وی افزود: در خیزش انقلاب اسلامی اندیشه های اسلامی در ایران با نوعی ارتباط با بازخوانی قرآن ‌آغاز شده بود و بزرگان تلاش زیادی در تاسیس انقلاب اسلامی داشتند و در مسیر انقلاب اسلامی سیر قابل توجهی را در انتخابات قرانی داشته ایم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شعار چهل چراغ هدایت به ایام چهل ساله انقلاب اسلامی تاکید دارد و اینکه چگونه انقلاب اسلامی در 40 سال پیش خدمات قابل توجهی نسبت به قرآن داشته و نسبت به قبل از انقلاب خدمت قرآنی در این 40 سال قابل مقایسه با قبل از این دوران نیست.

    صالحی اضافه کرد: در حوزه تولید اندیشه و کتاب در 40 سال گذشته 38 هزار عنوان کتاب در حوزه قرآن چاپ شده است که چاپ اول و چاپ مجدد این مجموعه 16 هزار عنوان در فضای علوم قرآنی و 9 هزار در حوزه تفسیر و معارف بوده است و اگر این حجم را با تولیدات مکتوب قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم قطعا این رقم غیرقابل تفکیک است.

    وزیر ارشاد گفت: چندین هزار موسسه قرانی در سطح کشور داریم که در زمینه های قرآنی تکاپوهای زیادی دارند. همچنین جریان مردمی قرآن گرایی ، قرآن گستری در فضای اجتماعی عمومی است که غیر قابل انکار است.

    وی با تاکید بر اهمیت مسابقات قرآنی اظهار کرد: مسابقات قرآنی اتفاق قابل توجه سالانه ای است که در سطح کشور برگزار می شود. در سالهای اخیر در مسابقات قرآنی در بیش از 10 رشته برگزار می شود که با سالهای پیش از انقلاب و سده های گذشته قابل مقایسه نیست.

    صالحی افزود: مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایام ماه رجب و شعبان اتفاق بزرگی است که فرصت ارتباط ایران با اتفاقات قرآنی در خارج و داخل کشور میسر می کند و پل ارتباطی ایران و جهان است.

    صالحی برگزاری مسابقات قرآنی کشور را از دیگر اتفاقات خوب انقلاب اسلامی دانست و گفت: هر سال چند صد هزار نفر در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند، همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن اتفاق بزرگی است که فرصت ارتباط جمهوری اسلامی را با فضای قرآنی در داخل و خارج کشور ایجاد می‌کند.

    وی اضافه کرد: در زمینه فعالیت‌های دیجیتالی شاهد فعالیت 400 سایت قرآنی و 500 نرم‌افزار قرآنی هستیم که ارائه خدمات قرآنی می‌کنند. همچنین مساجد ما نسبتشان با قرآن وسعت پیدا کرده برنامه تلاوت روزانه و تفسیر روزانه در 6 هزار مسجد برگزار می‌شود.

    صالحی به رشد و توسعه ترجمه‌های قرآن اشاره کرد و گفت: ترجمه قرآن به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها از کار‌های انجام شده در سال‌های انقلاب است و ترجمه‌های مختلف فرصتی فراهم کرده تا آنهایی که می‌خواهند به قرآن کریم رجوع کنند کارشان راحت‌تر باشد. همچنین ترجمه قرآن به دیگر زبان‌ها هم فرصت‌سازی کرده که بتوان مفاهیم قرآن را در جهان گسترش داد.

    صالحی درباره نمایشگاه قرآن گفت: یکی از اتفاقات قرآنی انقلاب اسلامی نمایشگاه قرآن است که امروز از ربع قرن آن عبور کردیم و وارد بیست‌وششمین سال برگزاری آن شدیم. این نمایشگاه منحصر به تهران نیست و در کل کشور نمایشگاه‌های قرآنی شروع می‌شوند و نمایشگاه قرآن پهنه‌اش در کل ایران است. همچنین نمایشگاه قرآن به علت گستره تنوع موضوعی‌اش فرصت‌های زیادی را برای بازدید‌کنندگان ایجاد می‌کند و نمایشگاه از لحاظ مخاطب و موضوع به همه اقشار و سنین مربوط می‌شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌های قرآنی جمهوری اسلامی گسترده اما ناکافی دانست و گفت: البته این‌ها کافی نیست و باید اتفاقات خوب بیشتری رخ دهد. مردم ایران که زیر پرچم قرآن هستند تعهدات بیشتری در برابر قرآن دارند. البته مجموع تلاش‌های چهل ساله کانامه‌ای درخشان است اما باید گام‌های را باز هم برداریم.

    وی از ضرورت تلاش در زمینه نظریه‌پردازی‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: امروز به حرکت بیشتر در زمینه نظریه پردازی‌ در حوزه معارف قرآنی داریم. شتاب ما در این زمینه کافی نیست و اگر می‌خواهیم تأثیر‌گذار باشیم باید حوزه‌های نظریه‌پردازی قرآنی توسعه بیشتری پیدا کند. علامه طباطبایی دو حرکت بزرگ داشت یکی در زمینه فلسفه و دیگری در زمینه تفسیر که این دو حرکت را با گفت‌وگو در فضای حوزه آغاز کرد. جریان نظریه‌پردازی قرآنی با سرعت ارتباط لفظی با قرآن نیست و این می‌تواند برای جمهوری اسلامی مخاطره آمیز باشد.

    صالحی ادامه داد: خوب است که ما در جریان تلاوت در جهان اسلام پیشرو باشیم اما بهتر است که نظریه‌ها و کتب ما در حوزه معارف قرآنی در جهان اسلام گسترش پیدا کند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط انسان با قرآن را دارای سه سطح دانست و گفت: سطح اول ارتباط ما با قرآن لفظی و سطح دوم ارتباط با مفاهیم قرآن است که ارتباط با ترجمه، تفسیر و معارف قرآن است که انسان با ذهن و عقلش ارتباط برقرار می‌کند. اما سطح ارتباط سوم با قرآن سطح ارتباط وجودی با قرآن است و در این سطح باید ببینیم قرآن و تلاوت آن بر ایمان ما چقدر می‌افزاید؟ آیا شنیدن و خواندن قرآن ایمان ما را افزایش می‌دهد؟ قرآن چقدر جوهره ایمان و یقین ما را افزایش می‌دهد و ما را به یقین نزدیک‌تر می‌کند.

    وی توجه به هنر‌های قرآنی را از دیگر موضوعاتی دانست که باید به آن توجه کرد و گفت: هنر‌های قرآنی باید متناسب با هنر‌های موجود و فعال در جامعه باشد و در این زمینه باید سینما، هنر‌های آوایی، تجسمی و دیگر هنر‌ها به خدمت قرآن بیایند.

    **نمایشگاه امسال، محصول ارتباط مسئولان با بدنه نخبگان جامعه است

    در ادامه عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم به حضار و مدعوین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: ربع قرن از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم می گذرد و در آستانه ربع قرن دیگری از این رویداد بزرگ علمی فرهنگی هستیم. اتفاقی مبارک و میمون که آثار و‌ برکات بسیاری را برانگیخته و استعدادهای بسیاری را شکوفا کرده است .

    وی ادامه داد: من در یک‌نگاه کلی دو ویژگی را برای نمایشگاه در نظر می گیرم؛ اول اینکه این آیین بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی و قرآنی در سطح جهان است. دومین ویژگی این است که این نمایشگاه تماشاخانه نیست؛ بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت های قرآنی در سطح ملی است. اگر این دو ویژگی را در ذهن خود به خوبی ترسیم کرده باشیم، سه کارایی مهم را خواهیم داشت. اول اینکه می تواند توجه مردم را در اقشار مختلف به خود جلب کند.

    فقهی زاده ادامه داد: دومین کارایی چنین نمایشگاهی جریان سازی موثر در جهت شناسایی و پرورش استعدادهای علمی و فرهنگی است. سومین کارایی نمایشگاه قرآن، هم نشان دادن نگاه خاص رهبران و قرآنیان جامعه اسلامی است. آنچه که موجب افتخار همه ما مسلمانان است، همین تمسک به قرآن کریم است. ما هیچ نگاهی جز تقدس و تقدیس به قرآن کریم نداریم .

    معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: ما برای برگزاری این نمایشگاه تعامل سازنده ای با بدنه مدیران داشته ایم؛ از برخی خرافه‌گری ها در سطح محتوا و شکل خارج شویم و طی جلسه های متعدد از بزرگان دعوت کردیم و از نظرات آنها بهره بردیم. امروز نمایشگاه بیست و ششم، محصول ارتباط با بدنه نخبگانی جامعه است .

    فقهی زاده اضافه کرد: رویکرد اصلی ما نگرش دانش بنیان به فعالیت ها و برنامه ریزی ها بوده است. حدود 156 برنامه را در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اجرا می کنیم و هیچ کدام از این برنامه ها را بدون کارشناسی تصویب و اجرا نکرده ایم. رویکرد دیگر ما برنامه محوری با رویکرد تحولی و نوآورانه بوده است.

    **نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یک رویداد بزرگ فرا بخشی است

    وی بیان کرد: در نگاه ما نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یک رویداد بزرگ فرا بخشی است که ظاهرا برگزار کننده این نمایشگاه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اما معاونت قرآن و عترت به این مسئولیت بزرگ برخود می بالد و آن را یک رویداد ملی و فرابخشی می داند. چه بهتر که ارگان های فرهنگی آموزشی هنری پژوهشی و حتی اقتصادی در برگزاری این نمایشگاه مشارکت کنند.

    رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: ما نباید دغدغه اعتبارات و بودجه نمایشگاه را داشته باشیم. برای تقویت محتوای این نمایشگاه نیازمندهمراهی صادقانه ارگانهای بزرگ هستیم. چه بهتر که همه دست به دست هم بدهیم و از نظر محتوا ،شکل ، بودجه و اعتبارات این نمایشگاه را که نمایشگر فعالیت های بزرگ قرآنی و عترتی درسراسر کشور محسوب می شود، تقویت کنیم.

    معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با تاکید بر تفاوت نمایشگاه قرآن امسال با دوره های گذشته اظهار کرد: تقویت فعالیت‌های محتوایی و علمی با تشکیل کمیته‌های خاص، تقویت بخش عترت در بخش‌های مختلف، تقویت بخش نظارت ارزیابی درجهت افزایش کارایی و اثر‌بخشی، احیای بخش بین‌الملل برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی ایران به مخاطبان بین‌المللی از جمله تفاوت‌های نمایشگاه امسال با ادوار گذشته است.

    در این مراسم از قرآن منصوب به حضرت علی (ع) و تمبر اختصاصی بیست‌وششمین دوره نمایشگاه قران کریم رونمایی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت