حضور ایران در نمایشگاه نظامی روسیه

عصر نمایشگاه- جمهوری اسلامی ایران در چهارمین دوره نمایشگاه نظامی «آرمیا» در روسیه، در غرفه‌ای به مساحت ۱۵۰ مترمربع و در دو بخش به ارائه دستاوردها و محصولات خود خواهد پرداخت.

حضور ایران در نمایشگاه نظامی روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس, چهارمین دوره نمایشگاه بزرگ صنایع دفاعی روسیه «آرمیا» با شعار «چرخه عمر محصول» در تابستان پیش رو در شهر «کوبینکا» در غرب مسکو برگزار خواهد شد.

    این رویداد که در حقیقت رقیب اصلی و جایگزین آینده برای نمایشگاه هوافضای «ماکس» محسوب می‌شود، در مساحتی به وسعت 500 هزار متر مربع برگزار شده و یک هزار و 200 شرکت، موسسه و نهاد نظامی و غیرنظامی و شرکتهای فناور روسیه در آن حضور خواهند داشت.

    طبق روال دوره‌های گذشته، علاوه بر نمایش آخرین فناوری‌ها و سامانه‌های دفاعی روسیه ـ با اولویت سامانه‌های هوایی، پدافندی و هواپایه ـ در «آرمیا 2018» توجه ویژه‌ای به موضوع پدافندغیرعامل خواهد شد.

    نمایش تست گرم انواع تسلیحات زمینی، هوایی و دریایی در محوطه اطراف نمایشگاه ازجمله برنامه‌های اصلی و پرطرفدار این نمایشگاه است.

    قرار است در حاشیه «آرمیا 2018»، بیش از 100 سمینار علمی و هم اندیشی تخصصی برگزار شده و زمینه ارائه محصولات و خدمات برای تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های روس در حوزه فناوری‌های پیشرفته نیز فراهم شود.

    طبق آنچه که تاکنون اعلام شده، حدود 70 کشور آمادگی خود را برای حضور در چهارمین نمایشگاه صنایع دفاعی روسیه (در غالب هیئات مختلف) اعلام کردند که از این میان برای 24 کشور -ازجمله ایران- غرفه ارائه محصولات اختصاص یافته است.

    جمهوری اسلامی ایران که در دوره های گذشته نمایشگاه هوافضای ماکس به تدریج حضور خود را در رویدادهای اینچنینی گسترش داده و از یک «بازدید کننده» به یک «شرکت کننده فعال» تبدیل شده، در دوره قبل «آرمیا» (دوره سوم) در سال 2017 اولین حضور خود را بعنوان شرکت کننده در این نمایشگاه به صورت کاملاً محدود تجربه کرد.

    برای ایران در دوره چهارم «آرمیا»، فضایی درحدود 150 مترمربع در دو بخش پاویون ملی و فن بازار فناوری پیشرفته اختصاص یافته است.

    این درحالیست که محصولات متعدد ایرانی در حوزه های مختلف بخصوص قطعات و ریزسامانه‌ها و نیز هواپیماهای بدون سرنشین، در نمایشگاه‌هایی نظیر «ماکس» و «یورآسیا 2018» در ترکیه با استقبال خوبی از سوی شرکت های خارجی مواجه شد.

    برای نمونه در نمایشگاه «یورآسیا2018» در آنتالیا که اخیرا برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در دو بخش صنایع نظامی و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن شرکت کرد، بیش از 20 تفاهمنامه در همین زمینه ها به امضا رسید و توانمندی‌های کشورمان در حوزه قطعات و هواپیماهای بدون سرنشین و نیز ساخت انواع موتورها با استقبال شرکت‌های خارجی ازجمله ترک‌ها روبرو شد.

    این حضور در نمایشگاه‌های معتبر جهانی مانند «ماکس» و «آرمیا» ـ و احتمالا در آینده در دیگر کشورها ـ می تواند از یک طرف به گسترش روابط همکاری‌ها میان شرکت‌های دولتی و خصوصی با طرف‌های خارجی کمک کند و از طرف دیگر به ایجاد یک بازار سودآور در زمینه فروش انواع سامانه‌ها و قطعات و نیز ارائه خدمات منجر شود.

    باید در نظر داشت که در مقطع کنونی، روابط ایران و روسیه در بهترین حالت خود طی دوره‌های گذشته قرار دارد و این همسویی دو کشور و نزدیکی استراتژیک در حوزه‌های مختلف -که نمونه آن را در موضوع سوریه می توان دید- بهترین فرصت برای حضور و استفاده از بازارهای جهانی است.

    همچنین به نظر می‌رسد با تجربه‌های قبلی در نمایشگاه‌های گذشته، اکنون یک برآورد منطقی و مناسب برای مسئولین ذیربط بدست آمده است که بتوان از آن برای سرمایه گذاری در این نمایشگاه‌ها و ارتباط و گسترش همکاری با طرف‌های خارجی استفاده کرد.

    یادمان باشد که روسها از طریق همین دو نمایشگاه ـ آرمیا و ماکس ـ سعی دارند تا حضور جهانی و همکاری‌های بین‌المللی خود را در این حوزه تقویت کرده و بیشترین استفاده را در تعاملات جهانی و تجاری‌سازی محصولات نظامی خود ببرند.

    اهمیت نمایشگاه نظامی «آرمیا» از آن جهت است که همانطور که در ابتدای متن گفته شده، این نمایشگاه با حمایت جدی از سوی وزارت دفاع روسیه یک رقیب جدی و تازه نفس برای ماکس محسوب شده و حتی این برآورد شده است که در دوره چهارم آن، بیش از 500هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد که در این صورت رکورد 450هزار بازدید کننده نمایشگاه «ماکس» را نیز خواهد شکست.

    نمایشگاه «آرمیا» پیش از این در دور اول، در شهر «تاگیل» و 2 دوره اخیر آن نیز در پایگاه منطقه «کوبینکا» (40 کیلومتری غرب مسکو) برگزار شده است.

    «کوبینکا» نزدیکترین منطقه به مسکو است که ارتش آلمان نازی توانست تا آنجا پیشروی کند. برای همین این منطقه در فرهنگ معاصر روسیه به «دهکده مقاومت» معروف است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت