پوسترهای نمایشگاهی؛

ایده و خلاقیت در پوستر

عصر نمایشگاه- دقت کرده‌اید هر وقتی از گرافیست‌ها یک طرح درجه یک و عالی می‌خواهیم، با تمام وجود سفارش می‌دهیم و در خلاصه کلام می‌گوییم: «می‌خوام یه جوری باشه که طرح‌ات تو کل شهر بترکه!» یا «اصلا می‌خوام یه طرح خارجی بزنی!»

ایده و خلاقیت در پوستر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، اما با کلی کلنجار و بالا و پایین کردن علاوه بر اینکه نتیجه خوبی نمی‌گیریم که هیچ، کلی هم از اصول و قاعده معمولی فاصله می‌گیریم و در نهایت می‌شود یک کار شلوغ و پر‌ازدحام که سانت به سانت صفحه از شلوغی حلال می‌شود! جوری که بیننده فقط می‌خواهد از دیدن پوستر فرار کند!
    علت چیست؟! پس چرا خارجی نشد!! مگر خارجی‌ها چه فرقی با ما دارند؟ مشکل کار کجاست؟
    سفارش‌دهنده عزیز، کمی دیدگاهت را تغییر بده!
    دیدگاه بیشتر سفارش‌دهنده‌های ما نسبت به کاری که قرار است سفارش بدهند و تحویل بگیرند، درست نیست. یعنی تا سفارش‌دهنده اعتماد کامل به طراح نداشته و آزادی عمل کامل را به او نداده باشد، کار نهایی، آن چیزی که باید از آب درنمی‌آید. در اصل سفارش‌دهنده نباید اینطور فکر کند که چون پول می‌دهم، پس اعمال نظر کامل هم می‌کنم!
    پول و هزینه‌کردن برای رسیدن به طرح ایده‌آل
    اگر قرار است پوستر خوب تحویل بگیرید، پول خوب هم باید بپردازید! ایجاد یک طرح خوب زمان می‌برد و اگر دست طراح  باز باشد و طراح بداند که به پول خوبی خواهد رسید، برای کارش هزینه‌های مختلفی را به جان می‌خرد، مثل عکاسی از سوژه، مدل،  تولید طرح‌های سه‌بعدی پر‌کار و دقیق، نوشتن داستان یا سناریو برای طرح پوستر و بسیاری کارهای دیگر! اما اگر منابع مالی تامین نباشد، طراح طبیعتا سعی در انجام کار به ساده‌ترین راه که همان فتوشاپ و عکس‌های اینترنتی و غیره است، خواهد کرد که در بهترین حالت کار نهایی  نتیجه‌ای معمولی در پی خواهد داشت.
    خلاقیت یعنی چی؟
    به طور خیلی خلاصه، خلاقیت یعنی خلق کردن و به وجود آوردن چیزی که در دسترس هر کسی بوده اما شما با نگاهی متفاوت و زیرکانه آن را تبدیل به یک کار خاص و ماندگار کردید. به طوری که در نهایت وقتی دیگران آن را می‌بینند در وهله اول می‌گویند: اوه چه جالب! چه راحت و ساده! پس چرا ما این را ندیده بودیم! چرا به ذهن ما نرسیده بود و...
    که همه این جالب بودن‌ها به خاطر وجود عنصر خلاقیت در یک اثر است. یادمان باشد که ارزش یک کار خلاق، به سادگی و آسان درک شدن آن است!
    حالا چطور پوستر خلاق طراحی کنیم‌؟!
    اول از همه باید استراتژی و هدف‌تان از طراحی پوستر را معلوم کنید. مثلا بدانید که چه حس و پیامی را می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید. در مرحله بعد باید موضوع کار را کاملا ساده ببینیم و در گام بعدی به دنبال عناصر مرتبط با موضوع بگردیم که در کار  استفاده کنیم. برای مثال پوستر «روز جهانی غذا» سازمان ملل را نگاه کنید، ترکیبی از چنگال و فرم دست انسانی نیازمند، چه حرفه‌ای همه عناصر با هم هماهنگ شده‌اند، در کمتر از چند ثانیه پیام و احساس منتقل می‌شود. حالا مدام داد بزنیم که چرا کارهای ما خارجی نمی‌شوند! علت را ببینید، یک ایده وعنصر تصویری قوی (چنگال)، لوگوی ساده، نوشتار کوتاه و اجرای بسیار عالی و تمام!
    اینجاست که شما بقیه موضوع را به بیننده می‌سپارید تا بتواند بقیه‌اش را توی ذهنش درک کند. همه این عوامل باعث عرضه یک کار خاص و با کیفیت خواهد شد.
    پوستر بعدی را ببینید؛ تبلیغی برای شرکت تولید مداد‌رنگی. تا دیدید چه احساسی به شما دست داد؟ ساده‌ترین روش برای نشان دادن رنگی بسیار باکیفیت و طبیعی، ترکیب کردن اشیای واقعی (مداد و بادمجان) بوده است. ترکیب دو عنصر کاملا واقعی، که ترکیبی فانتزی و غیرواقعی به دنبال دارد و ذهن مدام دوست دارد که باز هم به آن نگاه کند.
    به اجرای دقیق آن کمی دقت کنید؛ القای حس کیفیت و متمایز بودن، «فکر، متخصص و هزینه» می‌خواهد که با وجود سفارش‌دهندگانی روشن‌فکر و حرفه‌ای‌ امکان‌پذیر خواهد شد.
    پوسترهای این صفحه را با صفحه بعد مقایسه کنید. کدام تاثیرگذارتر و لذت‌بخش‌ترند؟!
    در شماره بعدی از «تحلیل چند پوستر موفق» هم خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

     

    نویسنده: صادق نخبه زعیم، طراح و گرافیست برندینگ نمایشگاهی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت