نمایشگاه “عروسک در گذر زمان” در برج آزادی افتتاح شد

عصر نمایشگاه- به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه “عروسک در گذر زمان” روز پنجشنبه سوم خرداد ماه در مجموعه برج آزادی افتتاح شد.

نمایشگاه “عروسک در گذر زمان” در برج آزادی افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از روابط عمومی برج آزادی، به منظور زنده کردن یاد و خاطره برخی از عروسک های ملی و فراموش شده کشور، در عصر روز پنجشنبه مورخ سوم خرداد ماه 97 نمایشگاهی با عنوان عروسک در گذر زمان در این مجموعه افتتاح گشت. نعمت الله پایان، مدیر مجموعه برج آزادی تهران در اینباره گفت: «این نمایشگاه با همکاری و هماهنگی سازمان ها و مجموعه های ایکوم (کمیته ملی موزه ها)، بنیاد فرهنگی – هنری رودکی، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان یونیمای ایران، دانشگاه تهران و مجموعه ملی فرهنگی – هنری برج آزادی آغاز به کار کرده است.»

    در این نمایشگاه بیش از 150 عروسک ارزشمند ملی که شاید یادشان در اذهان عمومی در حال فراموشی است، گردآوری و در معرض نمایش قرار داده شده اند. سازمان میراث فرهنگی کشور بسیاری از این عروسک ها را که آسیب جدی دیده بودند، به طور رایگان مرمت کرده است.

    ین عروسک ها بیشتر از نوع نمایشی هستند و از میان آثار اهدایی مجموعه عروسکی بهروز غریب پور، مرکز هنرهای نمایشی، موزه شهر کاشان، دانشگاه تهران، موزه سینما، موسسه آموزش گردشگری آوای طبیعت پایدار، سرای موزه ره گشا، پژوهشکاه میراث فرهنگی و گردشگری و … انتخاب شده اند. بسیاری از این عروسک ها در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده اند.

    عروسک هایی همچون تَکَم از استان اردبیل، بازبازک از استان خوزستان، دهتودوک از قشم، دوتوک از خراسان جنوبی، بی بی لک مربوط به زرتشتیان کشور و عروسک های قاشقی از استان خراسان رضوی در معرض نمایش قرار گرفته اند.

    به گفته نعمت الله پایان، عروسک های قدیمی ایران، قسمتی از میراث فرهنگی ناملموس ارزشمند کشور هستند که فرهنگ مردم هر قسمت از کشورمان را درون خود جای داده اند. نگه داری و نمایش این آثار کمترین کاریست که می توان در قبال این آثار ارزشمند انجام داد.

    لازم به ذکر است که در حاشیه این نمایشگاه، نقاشی ها و آثار هنری خانم سایه پارسایی هم در برج آزادی نمایش داده می شود که علاقه مندان به هنر نقاشی می تواننند از آن ها نیز بازدید کنند.

    نمایشگاه “عروسک در گذر زمان” از سوم خرداد ماه آغاز به کار کرده و تا 13 خرداد ماه در مجموعه آزادی به کار خود ادامه می دهد. این نمایشگاه همه روزه به جز روزهای شنبه و ایام شهادت از ساعت 9:30 الی 17 عصر برپاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت