به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ؛

پنجمین نمایشگاه شاهنامه‌نگاری در نگارخانه لاله

عصر نمایشگاه- نگارخانه لاله به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پنجمین نمایشگاه شاهنامه‌نگاری را برگزار می‌کند.

پنجمین نمایشگاه شاهنامه‌نگاری در نگارخانه لاله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از هنرآنلاین، این نمایشگاه ضمن توجه به جایگاه شاهنامه در فرهنگ حماسی و ملی ایران و با هدف زنده نگهداشتن این اثر فارسی از منظر هنرهای تجسمی برنامه ریزی شده و سعی در بازخوانی تمثیل‌ها و قابلیت‌های بصری آن داشته است.

    آثار ادبی از دیرباز نقشی ویژه در الهام بخشی به هنرمندان عرصه تجسمی داشته و همگامی ادبیات و نقاشی به صورت مجموعه آثار هنری گرانبها در تاریخ فرهنگ ایران زمین آشکار است. در این میان شاهنامه شاهکار بزرگ حماسه سرای ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی جایگاه خاصی داشته و روایت‌های تصویری متنوعی همچون شاهنامه‌های مصور، خیالی نگاری‌ها ، چاپ‌های سنگی و ... از دوره‌های مختلف هنر ایران به جای مانده است.

    نشانه‌ها و نمادهای شاهنامه در قامت اسطوره‌ها و حماسه‌ها ظاهر شده و این اثر فرهنگی را به صحنه‌ی رویارویی نیروهای خیر شر بدل ساخته است که این عناصر در جریان هنرتاریخی، و شکل گیری مدرنیسم تا جریان هنر معاصر، برخی هنرمندان را وا داشته تا با نگاهی به شاهنامه و هم پروازی با آن، منظر بصری جدیدی ارائه کنند.

    نگارخانه لاله در سالهای اخیر بستری برای ارائه آثار هنرمندان مرتبط با این موضوع فراهم و در قالب نمایشگاه‌های سالانه شاهنامه نگاری ساماندهی نموده است و نمایش پیش رو، پنجمین دوره این رویداد ارزشمند است. در گردآوری آثار، تنوع نگاه 23 هنرمند پیشکسوت و جوان به این موضوع در قالب آثار نقاشی، مجسمه و دیجیتال آرت مورد نظر بوده است.

    گفتنی است ،فرح اصولی ، رضا افسری، رضا بانگیز، مهدی حسینی، جمشید حقیقت شناس، سعید خضایی ، فرشید داودی ، پژمان رحیمی زاده، پیمان رحیمی زاده، عربعلی شروه، طاهر شیخ الحکمایی، بهزاد شیشه گران، ترانه صادقیان ،کیوان عسگری ،یعقوب عمامه پیچ ، حمید فام ، نیلوفر قادری نژاد ، مرضیه قره داغی ، بهنام کامرانی، ایرج محمدی ، جعفر نجیبی ،علی ندایی و رضا هدایت هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

    شایان ذکر است ،پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری روز جمعه 24 اردیبهشت 95 با حضور هنرمندان و علاقه مندان از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه لاله گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه تا 5 خرداد از ساعت 9تا13-14 تا 19 در گالری لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله ادامه خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت