دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی؛

شهرآفتاب در آستانه یک رویداد پر از نقش‌ و نگار

عصر نمایشگاه- به‌زودی شهرآفتاب شاهد دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش، موکت، کفپوش و دیوارپوش خواهد شد.

شهرآفتاب در آستانه یک رویداد پر از نقش‌ و نگار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش تجارت, رویدادی پر از نقش‌ونگار که در کنار زیبایی‌های بصری، فرصتی برای رونق بازار داخلی و حتی خارجی صنعت فرش فراهم می‌کند.

    نگاهی به تاریخچه صنعت فرش نشان می‌دهد فرش ماشینی در ایران قدمتی 40ساله دارد. اوایل دهه 50خورشیدی نخستین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانه‌های مخمل و ابریشم کاشان به‌وسیله ماشین‌های مخمل‌بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز به نسبت کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار شد. با این حال تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی ایران از سال65 شروع شد؛ تحولی که زمینه فعالیت بیشتر را برای بیش از 1600واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش ماشینی فراهم کرد.
    صنعت فرش ماشینی سال‌هاست جایگاه خود را میان سایر صنایع زیرمجموعه نساجی یافته و امروز حرفی برای گفتن دارد. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است صنعت نساجی کشور تاثیر بسیاری بر تغییر صعودی شاخص‌های اقتصادی همچون اشتغال و ارزش‌افزوده دارد. براساس آمار 12ماهه گمرک در سال 96صادرات فرش‌ماشینی و موکت به ارزش 367میلیون دلار 15درصد رشد ارزشی داشت که 95میلیون دلار از این میزان مربوط به صادرات موکت و 272میلیون دلار آن مربوط به صادرات فرش ماشینی است.
    گلنار نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که در میان صنایع مرتبط با صنعت نساجی، صنعت فرش ماشینی دارای ارزشی و جایگاه ویژه‌ای است زیرا تاثیر این صنعت بر تغییر صعودی شاخص‌های اقتصادی همچون ارزش‌افزوده و اشتغالزایی غیرقابل انکار است.
    ایران درحال‌حاضر سالانه حدود 300میلیون‌دلار از انواع کفپوش و فرش‌ماشینی را به سایر کشورها صادر می‌کند. نگاهی به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و درآمدزایی فرش‌ماشینی نشان می‌دهد، در 3ماه نخست سال 96حدود 74میلیون دلار ارز ناشی از صادرات فرش ماشینی نصیب کشور شده است. درحال‌حاضر کشورهای آسیای‌میانه، کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان، کشورهای اروپایی و استرالیا مهم‌ترین مقصدهای فرش ماشینی ایران شناخته می‌شوند.
    به نظر می‌رسد حجم بالای درآمد ارزی از فرش ماشینی دلیل خوبی برای افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد. بر همین اساس هم سالانه رویدادهای گوناگونی با محوریت فرش و به‌ویژه فرش ماشینی برگزار می‌شود. افزایش همکاری، گسترش بازار فروش و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی از مهم‌ترین انگیزه‌های شرکت‌کنندگان این رویدادها شناخته می‌شود.

    استقبال بی‌نظیر از رویداد فرش ماشینی
    دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش، موکت، کفپوش و دیوارپوش از 16تا19 مرداد97 در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب برگزار می‌شود. در این رویداد جدیدترین فرش‌های ماشینی طراحی و تولید شده با بهترین نقشه‌ها و ترکیب رنگ‌های متنوع و با استفاده از بهترین ماشین‌آلات و مواد اولیه متنوع مانند الیاف اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و... با آخرین نوآوری در معرض دید متخصصان و مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
    مدیر برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش، موکت، کفپوش و دیوارپوش در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» از برنامه‌ریزی برای این رویداد خبر داد. وی با اشاره به حجم بالای استقبال از این رویداد، گفت: این نمایشگاه که از هم‌اکنون با استقبال بی‌نظیر دست‌اندرکاران صنعت فرش ماشینی و موکت روبه‌رو شده، یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در منطقه به شمار می‌رود.
    عظیم دست‌فال در ادامه سخنان خودبا اشاره به تجربه موفق برپایی نخستین دوره این رویداد، تصریح کرد: نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، موکت، کفپوش و دیوارپوش مرداد سال 1396 و با حمایت و پشتیبانی اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران و مهندس میرعظیمی در محل دائمی نمایشگاه‌هایی بین‌المللی شهرآفتاب با شایستگی و موفقیت برگزار شد. از این رویداد استقبال خوبی شد و قرار است امسال دوره دوم آن را کلید بزنیم. این کارشناس صنعت نمایشگاهی افزود: شرکت ما با دریافت مجوز 3ساله از نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرآفتاب در نظر دارد دومین نمایشگاه بین‌المللی مورد نظر را با حمایت و پشتیبانی اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران و مساعدت مهندس میرعظیمی از 16تا19مرداد امسال برگزار کند. علاوه بر این با توجه به استقبال طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان خوشنام و صاحبان برند در صنعت فرش ماشینی و موکت، در نظر داریم سالن زیبای ملل را هم به سالن‌های این نمایشگاه اضافه کنیم.
    دست‌فال در بخش دیگری از سخنان خود به فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده برای این رویداد اشاره و اظهار کرد: سالن‌های نمایشگاه شهرآفتاب از استانداردهای جهانی برخوردار بوده و دارای ارتفاع بیش از 20مترمربع است و خوشبختانه از نظر جانمایی غرفه‌داران در سالن‌های این نمایشگاه برای همه شرکت‌کنندگان امتیاز یکسانی در نظر گرفته خواهد شد.
    مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، موکت، کفپوش و دیوارپوش همچنین با اشاره به جایگاه شهرآفتاب در میان سایت‌های نمایشگاهی برتر ایران، گفت: سایت نمایشگاهی شهرآفتاب جایگاه ویژه‌ای بین سایت‌های معتبر نمایشگاهی در ایران و خاورمیانه دارد و به‌طورقطع چنین جایگاهی در میان سایت‌های معتبر نمایشگاهی دارای اهمیت است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که شهرآفتاب بدون شک در آینده‌ای نه‌چندان دور به اغلب نیازهای نمایشگاهی کشور به‌ویژه در ایران پاسخ خواهد داد. این مجموعه خوشبختانه با همت و تلاش شهرداری تهران و مدیران سختکوش نمایشگاه شهرآفتاب به نتیجه مطلوب رسیده است.

    راهی برای رونق بازارهای صادراتی
    وی با اشاره به اهمیت فضای بازاریابی در کشور گفت: حضور در نمایشگاه معتبر فرش ماشینی، موکت و کفپوش در شهرآفتاب یکی از موثرترین شیوه‌های بازاریابی و افزایش صادرات بوده و این مهم در سال‌های گذشته سیر صعودی داشته است. مدیرعامل شرکت بانیان‌فردای‌روشن تاکید کرد: تلاش می‌کنیم دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، موکت، کفپوش و دیوارپوش را به بهترین شکل برگزار کنیم و بی‌تردید این نمایشگاه یکی از معتبرترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش ماشینی و کفپوش در جهان به شمار خواهد آمد و نمایشگاه‌های منطقه را نیز تحت‌شعاع قرار خواهد داد.
    دست‌فال در بخش دیگری از سخنان خود به حضور شرکت‌های خارجی اشاره کرد و ادامه داد: در برگزاری این نمایشگاه از حضور شرکت‌های برتر، مطرح و صاحب‌نام صنعت فرش ماشینی و موکت بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم از فرصتی که در اختیار داریم، به نحو مطلوب استفاده کنیم. تعدادی از نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع یادشده در این نمایشگاه حضوری فعال خواهند داشت. این نمایشگاه می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای رسیدن به اهداف والای شرکت بانیان‌فردای‌روشن باشد و ما نیز باید به نحو مطلوبی از این فرصت استفاده کنیم.
    دست‌فال همچنین از گروه‌های کالایی حاضر در این رویداد یاد کرد و گفت: گروه‌های کالایی حاضر در این رویداد عبارتند از: انواع فرش‌های ماشینی، صنایع و تجهیزات وابسته، واحدهای تولیدکنندگان نخ، انواع پارکت، واحدهای طراحی فرش، دستگاه‌های خط تولید، انواع کفپوش، موکت، قطعات و ماشین‌آلات مربوط، مواد اولیه، تولید فرش‌های ضدلک، ضدآب، ضدمیکروب و انواع فرش‌های باعرض بلند با استفاده از الیاف‌اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن. این کارشناس در پایان سخنان خود به بیان جزییاتی درباره فضای زیرپوشش نمایشگاه پرداخت و گفت: نخستین نمایشگاه از این دست، در سال1396 در فضایی به مساحت 8400مترمربع در نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب برگزار شد که به استناد نظرات شرکت‌کنندگان آن بسیار موفق و ثمربخش بود. پیش‌بینی ما برای برگزاری دومین نمایشگاه یادشده در سال1397 استقبال صاحبان این صنایع خواهد بود و به نظر می‌رسد این نمایشگاه در فضایی بیش از 25هزار مترمربع برگزار شود.

    سخن پایانی
    نگاهی به آمار اعلام شده ازسوی مسعود کمالی‌اردکانی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه‌تجارت ایران نشان می‌دهد صادرات فرش ماشینی و موکت رشد ارزشی 15درصدی و فرش دستباف رشد ارزشی 18درصد را در سال96 به خود اختصاص داده است.
    ازسوی دیگر می‌دانیم که رویدادهای نمایشگاهی بهترین فضا برای جذب سرمایه‌گذار و مشتری خارجی به شمار می‌آید، همین موضوع باعث افزایش انگیزه فعالان صنعت فرش برای حضور در رویدادهای نمایشگاهی می‌شود.
    علاوه بر این نگاهی به تجربه رویدادهای فرش تهران و دستاوردهای حاصل از آن نشان می‌دهد حضور در دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش، موکت، کفپوش و دیوارپوش علاوه بر کمک به رونق بازار فروش داخلی سبب جذب سرمایه‌گذار بیشتر و رشد بازارهای صادراتی خواهد شد و به همین دلیل هم باید از حضور در این رویداد استقبال کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت