نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی در تسخیر علم و فناوری

عصر نمایشگاه- اگرچه بسیاری از ابزارآلاتی که در گذشته از آنها استفاده می‌کردیم، همچنان قابلیت تامین و رفع نیازهای ما را دارند، اما طبیعت انسان به‌گونه‌ای است که همواره تلاش می‌کند ابزارهای مدرنی را به‌کار گیرد که مجهز به آخرین دستاوردهای روز باشد و این انتظار و توقع به این دلیل است که علم، پیوسته به زیرشاخه‌های جدیدی تقسیم می‌شود و گسترش پیدا می‌کند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی در تسخیر علم و فناوری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، یافته‌های تکنولوژیکی و نوآوری‌های علمی، همواره موجب شگفتی انسان‌ها خواهد شد. اگرچه اغلب این فرآیندها به‌گونه‌ای انجام می‌شود که هیچ شباهتی با اقدامات مشابهی که در گذشته انجام شده ندارد، اما بدون تردید، هسته اصلی همه تغییرات و تحولات علمی، فناوری است. نمایشگاه‌های بین‌المللی، محل نمایش کالاهای جدید و نوآوری‌هاست. براساس بررسی‌های انجام شده، گرچه تولید کالاهای جدید در سطح دنیا از رشد سالانه 7 درصد برخوردار بوده است، اما یافته‌های علمی در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو فناوری، هوش مصنوعی، روباتیک، بیوتکنولوژی و... هرسال نسبت به سال قبل از آن، 66 درصد افزایش می‌یابد. بدیهی است که این آمار، سال به سال، وظایف نمایشگاه‌های بین‌المللی را سنگین‌تر می‌کند، چراکه یک نمایشگاه بین‌المللی، بهترین رسانه است که از طریق آن می‌توان با آخرین فناوری‌های موجود در سطح بین‌المللی آشنا شد. هوش مصنوعی از جمله دستاوردهای بی‌نظیری است که از این پس می‌تواند مسئولیت بررسی و ارزشیابی و نتیجه‌گیری موارد مختلف از جمله درصد موفقیت یا عدم موفقیت نمایشگاه‌های بین‌المللی در ارائه تفکرات جدید علمی را عرضه کند. نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان یک وسیله اطلاع‌رسانی در قرن بیست و یکم، وظایف بسیار دشوارتری دارند. اگر چنین تصور کنیم که فناوری‌ها تنها راهکار مقابله با مشکلاتی است که امروزه در سطح جهان با آن مواجه شده ایم، این پرسش مطرح می‌شود که در این شرایط، انسان‌هایی که توانایی دسترسی به این فناوری‌ها را ندارند، چگونه خواهند توانست مشکلات به وجودآمده را از میان بردارند. نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال‌های آینده، به صورت‌های مستقیم و غیرمستقیم، ارائه‌دهنده دانش و فناوری‌های بسیار پیشرفته خواهند بود و به عنوان مدرسه‌ای فنی _ حرفه‌ای، نسل‌های آینده را آموزش خواهند داد. در این بخش، مهم‌ترین عناوین رویدادهای دنیای فراصنعتی را به شرح زیر تشریح خواهم کرد:
    نمایشگاه بین‌المللی دولت الکترونیک
    رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن باعث شده، امروزه این صنعت در تمام شئون زندگی به ویژه در تجارت و کسب‌و‌کار و سیستم‌های مدیریتی کشورها دخیل شود. هنگامی که در سال 1994، اینترنت، قابلیت تجاری خود را علاوه بر جنبه‌های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت، موسسات تجاری، دولت‌ها و بانک‌ها در کشورهای پیشرفته، اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هرچه بیشتر از این جریان به کار انداختند. یکی از نتایج مهم و ارزنده آنها نیز همین دولت الکترونیک امروز است که رشد قابل ملاحظه‌ای در جهان داشته است.
    شاید هیچ‌گاه کسی فکر نمی‌کرد که روزی بتوان بدون مراجعه به یک سازمان، مثلا در آن سازمان نام‌نویسی کرد. اما این روزها ممکن است توسط سیستم‌های کامپیوتری و اینترنتی این کار را انجام داد بدون اینکه نیازی به مراجعه به آن سازمان باشد. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دنیای راحت‌تری را برای ما ساخته‌اند. با استفاده از سیستم‌های مدرن قرن بیست و یکم، دولت‌ها در سراسر جهان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای کمتر از گذشته، مدیریت جامع‌تری را داشته باشند. در نهایت باید پذیرفت که جهان در حال آسان تر کردن سیستم‌های مدیریتی است که یکی از پایه‌های آن دولت الکترونیک است.
    نمایشگاه بین‌المللی کتاب الکترونیک
    با فرا رسیدن قرن بیست و یکم و آغاز موج سوم و تغییرات خیره‌کننده‌ای که در همه زمینه‌ها اتفاق افتاده، در ارتباط با کتاب و کتابخوانی و بالاخره نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب نیز تغییراتی درخور توجه صورت گرفته که در مجموع می‌توان آن را برپایی نمایشگاه‌های کتاب الکترونیک نامید.
    در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب الکترونیک، دستگاه‌های متن‌خوان الکترونیکی، جایگاه مهم و انکارناپذیری به دست آورده‌اند. متن‌خوان‌های الکترونیکی دستگاه‌های کوچک، سبک و قابل حملی است که به راحتی در یک کیف دستی جا می‌گیرد و از طریق اتصال به اینترنت و دریافت متون به صورت آنلاین وظیفه کتاب‌ها و روزنامه‌ها را انجام می‌دهند.
    در نمایشگاه‌های آینده کتاب، کتاب الکترونیکی، جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. این کتاب به یک کارتخوان پورت USB مجهز است که کارت حافظه SD را در خود جای می‌دهد و فایل‌هایی با فرمت PDF و DOC را بازخوانی می‌کند. حافظه داخلی این کتاب‌خوان الکترونیکی 512 مگابایت است و امکان افزایش نیز دارد. فایل‌های بازیابی شده توسط نرم‌افزار این کتاب‌خوان، متن را همانند نوشته‌های واقعی یک کتاب، روی صفحات شفاف LCD نمایش می‌دهد و به صورت هوشمند به واحدهایی از کلمات مجزا، تقسیم می‌کند‌ و در صورتی که کاربر به کمک قلم نوری مخصوص همراه دستگاه، روی هریک از کلمات متن را کلیک کند یا بخشی از نوشته را برگزیند، امکان دسترسی به ترجمه و فونتیک هر عبارت و واژه را خواهد داشت که این قابلیت برای زبان آموزان و دانشجویان، بسیار مفید خواهد بود.
    پزشکی الکترونیک در یک نمایشگاه بین‌المللی
    «ارائه خدمات پزشکی از راه دور»
    تصور کنید تیم پزشکی بتواند با سرعت هرچه بیشتر و بدون مراجعه بیمار به مطب، او را بررسی کرده، نتایج آزمایشگاهی او را دریافت کند و تجویز مورد نیاز را انجام دهد. همه اینها نمونه‌هایی از فناوری جدیدی است که به عنوان تله‌مدیسین (Telemedicine) یا «پزشکی از راه دور» شناخته می‌شود. «تله مدیسین» از نگاه فناوری اطلاعات به معنی فراهم‌سازی خدمات پزشکی از یک مسافت دور و از طریق شبکه‌هایی است که انتقال صدا و ویدئو، داده‌های رایانه‌ای را پشتیبانی می‌کند.
    امروزه استفاده از حسگرهای محیطی و حسگرهایی که از قابلیت کارگذاری در بدن انسان‌ها برخوردارند، تغییرات چشمگیری را در زمینه علم پزشکی به وجود آورده است. جاری شدن رودهایی سرشار از اطلاعات و یافته‌های مختلف، زمینه مناسبی را برای ایجاد سیلاب‌های عظیمی از اطلاعات تامین شده از این حسگرها به‌وجود خواهد آورد. این در حالی است که گسترش زمینه‌های کاربرد این حسگرهای ارزان قیمت و جدید، نیازمند وجود برنامه‌هایی است که بتواند برای یافتن یک ارتباط معنی‌دار میان این یافته‌ها، آنها را بررسی و طبقه‌بندی کند.
    تله‌مدیسین با استفاده از ابزارهای چند‌رسانه‌ای و با کمک ارسال تصاویر و صدای زنده و همچنین با ارسال پرونده بیمار و پارامترهای حیاتی او، می‌تواند بهترین خدمات خود را در مناطق دورافتاده و محروم ارائه کند. در واقع، ساده ترین کاربرد تله‌مدیسین، ارائه مشاوره‌های پزشکی از راه دور است. این امر در درمان بیماری‌های روحی و مشاوره‌های طولانی‌مدت به دلیل صرفه‌جویی در هزینه درمان و زمان مراجعات، کاربردهای زیادی دارد. در سطحی بالاتر، تله‌مدیسین قادر خواهد بود تا با کمک ربات‌ها به انجام جراحی از راه دور بپردازد.
    البته همراه با واژه تله‌مدیسین، تشکیل پرونده الکترونیک نیز مطرح شده است به این ترتیب که با کمک سوابق بیمار در بانک‌های اطلاعاتی ایجاد شده توسط مراکز درمانی، پزشک می‌تواند به اطلاعات موردنظر در هر شرایطی دسترسی پیدا کند. همچنین، تیم‌های پزشکی می‌توانند به بررسی گروهی و همزمان پرونده بیمار و مشاوره درباره او بپردازند و نتیجه مشترکی بگیرند. ازطرف دیگر، با تشکیل پرونده الکترونیک، پزشک یا تیم پزشکی به راحتی می‌توانند روند بهبود بیماری، تداخلات دارویی، حساسیت‌ها و نتایج آزمایشگاهی را به راحتی بررسی کنند.
    نمایشگاه بین‌المللی بانکداری الکترونیک
    بانکداری الکترونیک یا بانکداری اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه‌روز، از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و مطمئن، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند و به تبادل منابع و اطلاعات مالی اقدام کنند.
    بدیهی است که بدون ارائه اطلاعات فنی گسترده در زمینه بانکداری الکترونیک به مردم و فرهنگ‌سازی گسترده در این خصوص، نمی‌توان انتظار داشت دانش فنی این فناوری پیچیده، همه‌گیر شود. در این ارتباط، نمایشگاه‌های بین‌المللی «بانکداری الکترونیک» می‌توانند راهگشای مشکلات احتمالی موجود شوند و آخرین اطلاعات و تکنیک‌های برتر مورداستفاده در بانکداری مدرن را در اختیار بازدیدکنندگان علاقه‌مند قرار دهند.
    شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی بانکداری الکترونیک می‌توانند موارد ذیل را به بازدیدکنندگان معرفی کنند:
    1. اطلاع رسانی - معرفی خدمات بانکی از طریق شبکه‌های عمومی و خصوصی
    2. ارتباطات - ارائه امکانات انجام مبادلات بین سیستم بانکی از طریق بانکداری الکترونیک یا بانکداری اینترنتی
    3. تراکنش - این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود و با استفاده از سیستم امنیتی کنترل شده قادر است صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد
    4. معرفی شیوه‌ها و قابلیت‌های بانکداری آنلاین
    5. نمایش تکنیک‌های جدید گردش مالی
    6. تشریح مزایای بانکداری الکترونیک - صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از اتلاف سرمایه
    7. معرفی بانکداری الکترونیک به عنوان یک نیاز و موتور محرکه اقتصاد در دولت الکترونیک است که دور شدن از آن نه تنها جلوی پیشرفت کشورها را می‌گیرد، بلکه روند حرکت اقتصادها را معکوس می‌کند.
    ارزشیابی نمایشگاه‌های بین‌المللی فناوری‌های مدرن
    در ارتباط با نمایشگاه‌های بین‌المللی فناوری‌های مدرن، نمایشگاه بین‌المللی CEBIT 2017 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:
    نمایشگاه بین‌المللی CEBIT 2017
    در نمایشگاه بین‌المللی CEBIT 2017 بیش از 3000 شرکت‌کننده از 70 کشور جهان حضور یافتند و ابداعات خود را به نمایش گذاشتند. اکثر ابداعات این شرکت‌کنندگان در ارتباط با اقتصاد دیجیتالی یا «Diconomy» بود. از این نمایشگاه تخصصی فناوری‌های برتر، حدود 200 هزار‌ نفر بازدید کردند. در این نمایشگاه، ژاپن به عنوان کشور میهمان ویژه، آخرین تکنیک‌ها و ابداعات خود را به نمایش درآورده بود. این غرفه در همه 5 روز برگزاری نمایشگاه که از تاریخ 20 لغایت 24 مارس 2017 طول کشید، مملو از بازدیدکننده بود. تعداد شرکت‌کنندگان ژاپن، 120 موسسه تولیدکننده و صادرکننده آثار دیجیتالی در ارتباط با همه موارد زندگی بود. این موسسات، توانایی‌های فراتخصصی ژاپن را نشان می‌دادند. در نمایشگاه بین‌المللی CEBIT که در سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی‌ هانوفر آلمان برگزار شد، تعداد 5 میلیون مذاکره تجاری صورت گرفت که در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه، رکورد قابل توجهی است. 51 درصد از بازدیدکنندگان از مدیران برجسته موسسات از سراسر جهان بودند یعنی از هر دو نفر بازدیدکننده یک نفر، مدیری برجسته بود. تعداد 2000 نفر از بازدیدکنندگان، اعضای هیات مدیره شرکت‌های بزرگ از سراسر جهان بودند و تعداد غرفه‌های مربوط به اقتصاد دیجیتالی، 500 غرفه بود.
    در این نمایشگاه بزرگ فراصنعتی، تعداد 400 ‌استارت آپ (شرکت‌هایی که جدیدا در زمینه‌های مختلف فناوری تاسیس شده‌اند) حضور داشتند و ایده‌های ناب تجاری خود را ارائه کردند. ضمنا 100کشور، تعداد  10‌هزار‌ نفر از حرفه‌ای‌های خود شاغل در بخش IT را به نمایشگاه اعزام کرده بودند. لازم به ذکر است که تعداد 200 دانشمند و متخصص درجه یک در کنفرانس‌های علمی که همزمان با برگزاری این نمایشگاه برپا شد، سخنرانی کردند.
    نمایشگاه بین‌المللی CEBIT 2017، در حقیقت بستری برای فناوری‌های آینده بود. از دیدگاه اولیور فرز (Oliver Frese) عضو هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی‌هانوفر، CEBIT، نمایشگاه بین‌المللی شماره یک و پلت‌فرم و فستیوالی برای ارائه فناوری، ابداع و توسعه تجارت در ارتباط با اقتصاد دیجیتالی بوده است.
    کالاهای مورد نمایش
    کالاهای مورد نمایش در این نمایشگاه عبارت بودند از:
    1. داده‌های بزرگ (Big Data) و هوش تجاری
    2. وسایل و تجهیزات الکترونیکی مرتبط با تجارت
    3. امنیت تجارت
    4. ارتباطات و شبکه
    5. تجهیزات دیجیتالی اداری
    6. اینترنت اشیا
    7. راه‌حل‌های مرتبط با بازاریابی و فروش اینترنتی
    8. فناوری‌های جدید
    9. تحقیق و ابداع
    10. استارت آپ‌ها
    11. واقعیت مجازی و افزوده

     

    نویسنده: خوارزم مدرس

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت