افتتاح نمایشگاه هنرهای اسلامی ایرانی در اسپانیا

عصر نمایشگاه- نمایشگاه هنرهای اسلامی ایرانی روز چهارشنبه در موزه دانشگاه مورسیای اسپانیا با استقبال بسیار خوب شهروندان مورسیا و ایرانیان مقیم این شهر افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه هنرهای اسلامی ایرانی در اسپانیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، این نمایشگاه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همکاری اداره کل همکاری های فرهنگی و هنری دانشگاه مورسیا در موزه این دانشگاه واقع در جنوب اسپانیا برپا شده است.
    در آیین آغاز به کار این نمایشگاه، پروفسور «خوسه میگل گارسیا» استاد رشته تاریخ و مدیر موزه در سخنانی ضمن اظهار خوشحالی از برگزاری نمایشگاه و تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برپایی این نمایشگاه در موزه دانشگاه مورسیا را اقدام بسیار مناسب دانست.
    گارسیا اظهار داشت: در موزه دانشگاه مورسیا نمایشگاه های متعدد و معتبری در سال های متمادی برگزار شده است اما الآن خوشحالیم که این نمایشگاه به معرفی بعضی از هنرهای ایران اختصاص دارد. هنرهای که ریشه های اسلامی و ایرانی دارد.
    وی با تجلیل از فرهنگ و تمدن غنی ایران تصریح کرد: تاکنون در این شهر، ما چنین نمایشگاهی در معرفی کشور بزرگ و تاریخی ایران نداشتیم و امیدواریم که این اقدام آغاز خوبی برای ادامه فعالیت ها، برپایی نمایشگاه ها و برنامه های مختلف در مورد شناخت ایران باشد.
    مدیر موزه در ادامه ضمن تشکر از هنرمندان حاضر به موضوع برگزاری کارگاه در نمایشگاه با حضور هنرمندان پرداخت و افزود: بر اساس مکاتبات انجام شده با مراکز دانشگاهی و علمی، دانشجویان و دانش آموزان شهر مورسیا از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.
    خانم پروفسور «پیلار گارریدو» استاد اسلام شناسی دانشگاه مورسیا و هماهنگ کننده این برنامه نیز در سخنانی به اهمیت ایران به عنوان کشوری که غنای زیادی به علم و هنر اسلامی بخشیده است پرداخت و بیان داشت: ایرانیان در طول تاریخ اندیشمندان و عالمان برجسته ای داشته اند که در پهنه جهان نام آور بوده و از آثار آنها استفاده می شده است.
    وی گفت: دانشگاه مورسیا درصدد برگزاری یک دوره تاریخ ایران است که امیدواریم با این حرکت تاریخ این کشور بزرگ را به خوبی معرفی کنیم.
    گارریدو در ادامه با اشاره به غنای هنر در کشور ایران و تمجید از آن، از حضور هنرمندان تشکر و اظهار امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه مورسیا و رایزن فرهنگی ایراین این نمایشگاه در شهرهای دیگر اسپانیا نیز برگزار شود.
    «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن تشکر از همکاری خوب دانشگاه مورسیا اظهار داشت: ایران و اسپانیا دارای دو تمدن دیرینه و تاریخی هستند که برگزاری اینگونه نمایشگاه ها فرصت خوبی برای شناخت دو کشور نسبت به هم فراهم می کند.
    وی در ادامه ضمن اشاره به تاریخ هنر در کشور ایران بیان داشت: جلوه های هنری ایران از دوره پیش از تاریخ نمود داشته و در دوره تاریخی در سلسله های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی این هنر تداوم یافته و در دوره میانه با ورود اسلام هنر در ایران غنای دو چندانی یافته است.
    اسماعیلی افزود، با ظهور اسلام و سپس استقرار کامل فرهنگ اسلامی در پایان سده سوم هجری، شکوه فکری و آثار فاخر در تمامی رشته های هنری ایران در سراسر جهان اسلام گسترش یافت.
    رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به هنر در تاریخ معاصر و رشد و اعتلای آن در دوره صفویه گفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنر رشد بسیار بالایی در ایران داشته به طوری که دانشگاه ها و مراکز تحصیلی عالی هنر در ایران افزایش یافته است.
    وی ضمن معرفی هنرمندان حاضر در نمایشگاه، آنها را پرورش یافتگان جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص هنر هریک از هنرمندان پرداخت.
    سخنران پایانی مراسم پروفسور «برناردو کاسکو» معاون بین الملل دانشگاه مورسیا بود که ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نمایشگاه و تشکر از رایزنی فرهنگی اظهار داشت: امروز ما شاهد رخداد بزرگی در دانشگاه مورسیا هستیم . چرا که اولین گروه هنرمندان ایرانی را به همراه آثارشان در اینجا می بینیم.
    وی در ادامه ضمن اعلام علاقه مندی مسئولان دانشگاه مورسیا به گسترش روابط علمی و فرهنگی با مراکز عالی ایران اظهار داشت: دانشگاه مورسیا با سابقه یکصد ساله علاقه مند است که حتی در قالب «طرح اروپایی» با همتایان ایرانی خود تبادلات علمی و فرهنگی داشته باشد.
    کاسکو اظهار امیدواری کرد که علاوه بر برنامه های هنری، برنامه هایی بصورت دوره های تحصیلی کوتاه مدت نیز برای معرفی ایران و موضوعات مربوط به آن در دانشگاه مورسیا برگزار شود.
    در این نمایشگاه که به مدت دو هفته از 22 اردیبهشت برپا خواهد بود، هنرمندان «محسن سلیمانی» در رشته خوشنویسی، «محمدرضا هنرور» در رشته تذهیب و گل و مرغ و «علی اصغر میرزاخانیان» در رشته میناکاری با ارائه آثاری قرآنی حضور یافته اند. این نمایشگاه در قالب «برنامه های قرآنی» رایزنی فرهنگی برنامه ریزی شده است.
    همچنین آثاری در رشته های قلمزنی و کاشی کاری نیز دراین نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت