نگاهی به نمایشگاه دوازدهم قرآن و عترت اهواز

عصر نمایشگاه- با برگزاری دوازده دوره از نمایشگاه قرآن در اهواز، به اعتقاد برخی از مخاطبان نمایشگاه، برگزاری این رویداد به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این دستاورد خوبی است. با رسیدن به این افق، معاونت قرآن ارشاد رسالت مهمی را باید بر دوش خود احساس کند و به برداشتن گام‌های بلندتری در زمینه جذب حداکثری نسل جوان و نوجوان و جلب رضایت مخاطب آثار قرآنی و دینی بیندیشد.

نگاهی به نمایشگاه دوازدهم قرآن و عترت اهواز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایکنا, نمایشگاه دوازدهم قرآن و عترت اهواز نیز به پایان خود رسید. رویدادی که برگزاری آن برای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان امسال با دشواری گرفتن فضای موزه هنرهای معاصر(به عنوان محل برگزاری نمایشگاه) از بخش خصوصی و تأخیر در ورود به محل موزه  و آماده سازی آن همراه بود.

    به گفته متولیان برگزاری نمایشگاه قرآن، نیت امسال این بود که وقتی خانواده‌ای وارد نمایشگاه شود، هر کدام از اعضای خانواده بتوانند در بخش‌هایی از نمایشگاه علایق و سلایق خود را بیابند و این نکته‌ای است که بازدیدکنندگان از جمله مسئولان در بازدید خود بدان اشاره داشته و تنوع نمایشگاه قرآن و عرضه آثار هنری، صنایع دستی و محصولات حجاب و عفاف، طراحی مد و لباس و نوشت افزار در کنار کتاب‌ را اقدامی مثبت و زمینه‌ای برای جلب سلایق مختلف به نمایشگاه قرآن دانستند.

    گرچه این تنوع غرفه‌ها با توجه به فضای محدود نمایشگاه، به محدود شدن غرفه‌های عرضه کتاب‌ و حذف برخی غرفه‌ها از جمله غرفه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی(که از بخش‌های مفید و مؤثر نمایشگاه است) و برخی رسانه‌ها منجر شده بود. در نمایشگاه امسال بخش زیادی از طبقه اول که محل استقرار غرفه‌های عرضه کتب بود، به عرضه نسخه‌های متنوع قرآن و مفاتیح و سایر کتب دینی و ادعیه اختصاص یافته بود و در میان آنها اثری از کتب جدید در حوزه قرآن و عترت نبود؛ به جز غرفه‌های معدودی که می‌شد در میان کتب عرضه شد، تازه های نشر و آثار تخصصی را نیز پیدا کرد.

    اما به طورکلی به تناسبت تنوع سلایق و سطح آشنایی با معارف قرآن، نظرات درباره نمایشگاه قرآن نیز متفاوت است، برخی انتقادهای زیادی دارند و برخی نیز با نگاه تحسین آمیزی به نمایشگاه قرآن نگاه می‌کنند. مخاطب نمایشگاه قرآن در یک نگاه کلی دو دسته هستند؛ دسته اول، گروهی که مخاطب دائمی و می‌توان گفت حرفه‌ای آثار فرهنگی و قرآنی و به دنبال آثار نو در این زمینه هستند، از ظرفیت‌ها مطلعند و در نمایشگاه به دنبال نکته‌ها و دستاوردهای نو هستند و آنچه را می‌جویند کمتر در نمایشگاه قرآن می‌یابند.

    چنانکه در این زمینه یکی از شاعران و نویسندگان بازدیدکننده از نمایشگاه معتقد بود خیلی از چیزها در نمایشگاه قرآن تکرار می‌شود. حامد صافی در این‌باره می‌گوید: «خوب است نمایشگاه نکته‌هایی داشته باشد علاوه بر آنچه در بازار هست که وقتی خانواده‌ها برای بازدید در نمایشگاه حضور پیدا کنند، ترغیب شوند شب‌های دیگر هم بیایند. مسئولان برگزاری باید به فکر ارائه محصولات فرهنگی متنوع و جذاب باشند که در طول سال تهیه آن برای خانواده‌ها دشوار است.»

    یکی از راه‌های مؤثر و ماندگار ترویج مفاهیم قرآن در میان نسل جوان، استفاده از ظرفیت هنر است، این نکته‌ای است که حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ضمن بازدید خود از نمایشگاه به آن اشاره داشت و تابلوهای قرآنی را کارهای ارزنده‌ای در نمایشگاه قرآن دانست و به خلأ داستان و رمان قرآنی در جامعه اشاره کرد. گرچه آثار تولید شده در این زمینه زیاد نیست، اما آثار قابل توجهی در حوزه قرآن اهل بیت(ع) روانه بازار شده است که معرفی آنها در نمایشگاه قرآن می‌توانست نگاه نسل جوان ما را به خود جلب کند.

    در این میان برخی نیز به جای خالی کارگاه‌های آموزشی قرآن کریم، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه اشاره داشتند که اتحادیه مؤسسات قرآنی ظرفیت قوی و خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

    دسته دوم کسانی هستند که نمایشگاه قرآن برای آنها از معدود فرصت‌هایی است که در طول سال با چنین فضای قرآنی تماس برقرار می‌کنند، در نگاه این دسته از مخاطبان غرفه‌های متنوع صنایع دستی، طراحی مد و لباس، عرضه پوشاک اسلامی، غرفه‌های کودک و طرح‌هایی چون تعویض قرآن فرسوده و همچنین تعویض چادر و امکان تهیه کتاب با تخفیف در نظر گرفته شده، فرصت خوبی به شمار می‌آید.

    هر ساله میزان رضایت‌مندی از نمایشگاه قرآن در نگاه بازدیدکنندگان در میان نظرات این دو دسته از مخاطبان، در نوسان است و طبیعی است که برگزار کنندگان نمایشگاه قرآن و عترت در اهواز باید هر دو مخاطب را در نظر داشته باشند و نیازهای معرفتی هر دو گروه را شناخته و درصدد جلب رضایت آنها برآیند؛ که این اقدام از سوی آنها در ماه مبارک رمضان قطعا مأجور خواهد بود.

    با برگزاری دوازده دوره از نمایشگاه‌های قرآن و عترت در اهواز، به اعتقاد برخی از مخاطبان این رویداد قرآنی و فرهنگی ـ هنری، برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان کم کم مطالبه عمومی مردم می‌شود و این دستاورد خوبی است که از تلاش‌های چندین ساله اداره کل ارشاد استان و همچنین همیاری رسانه‌ها به ثمر نشسته است.

    با رسیدن به این افق، معاونت قرآن ارشاد رسالت مهمی را باید بر دوش خود احساس کند و به برداشتن گام‌های بلندتری در زمینه جذب حداکثری نسل جوان و نوجوان و جلب رضایت مخاطب آثار قرآنی و دینی بیاندیشد و این مهم جز با یاری خواستن از خود مردم(با شنیدن نظرات و نیازهای آنها)، تلاش بیشتر در رصد ظرفیت‌ها و بررسی نظرات مخاطبان و صاحب نظران در این حوزه میسر نمی‌شود.

    وقت آن است که معاونت قرآن ارشاد، به تأسی از نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران که برای دریافت طرح‌ها و ایده‌های جدید و جذاب فراخوانی منتشر کرده و به ‌صورت ویژه از آنها حمایت کرده است، صاحبان فکر و ایده‌های خلاقه استان را در برپایی نمایشگاه قرآن به یاری بخواند، چراکه این رویداد خوب برای مردم است و خوب است مردم در این رویداد سهیم باشند.

    در استان خوزستان کم نداریم افرادی که در این زمینه صاحب ایده و فکر هستند، کم نداریم فضاهایی که با ورود به آنها می‌توانیم به جذابیت و ارزش محتوای نمایشگاه بیفزاییم، از جمله تاریخ قرآن در خوزستان و معرفی علما و مفسران خوزستانی.(می‌شد در تابلویی به صورت اینفوگرافیک این تاریخچه را در معرض دید مردم قرار داد ـ مشابه کاری که در باغ موزه دفاع مقدس دزفول انجام شده است تا مردم اهواز بدانند پیشینیه قرآنی بلندی دارند)، می شد آثار قرآنی این علما را در غرفه‌ای مجزا معرفی کرد و برای مخاطبان خاص برای طلاب و دانشجویان از ضرورت پژوهش در زمینه آثار این علما گفت که برخی از آنها  در کتابخانه‌های شخصی‌شان سال‌هاست خاک می‌خورد.

    در بخش کودک، کانون پرورش فکری حرف‌ها و تجربه‌های ارزنده و شنیدنی در انتقال مفاهیم دینی به کودک دارد که ما در استان از آن غافلیم. اینها و خیلی از موارد دیگر ظرفیت‌هایی هستند که شاید نتوان آنها را به طور صد در صد در نمایشگاه به فعلیت رساند؛ اما حداقل می‌توان به سمت آن رفت و در حد توان برای بهره‌مند شدن بیشتر مردم استان از ظرفیت‌های رشد در یک فضای قرآنی بهره برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت